آموزش عکاسی, وبلاگ

چند نکته درباره ی عکاسی شهری

چند نکته درباره ی عکاسی شهری

چند نکته درباره ی عکاسی شهری | عکاسی خیابانی


4.4/5 - (35 امتیاز)

در این مطلب سعی خواهیم کر که توجه شما را به چند نکته درباره ی عکاسی شهری جلب کنیم. نکاتی که شاید بسیاری از افراد به صورت تصادفی از آنها استفاده می کنند ولی می تواند از اصول مهم این ژانر از عکاسی به شمار بیایند. عکاسی شهری به دلایل مختلفی از طرفداران پر شماری برخوردار است .لوکیشن های پر از تنوع و سورپرایز، عدم نیاز به مدل حرفه ای و دردسر هایی که همراه دارد همچنین ساختمان های ثابت که این امکان را به عکاس میدهد که بتواند بدون دغدغه از اینکه قرار است ژست خود را تغییر دهند هر تعداد عکسی را که می خواهد با تنظیمات مختلف از آنها بگیرد تا هم بهترین خروجی را از میان آنها انتخاب کند و هم کسب تجربه کند.

 

 

ساختمان هایی را پیدا کنید که احساس دارند :

 

 

در ابتدا باید در نظر داشت که برای عکاسی از یک منظره شهری باید احساس داشت. این تنها راهیست که می توان با یک ساختمان، یک محیط شهری ارتباط برقرار کرد. مثلا به دنبال ساختمان هایی بگردید کمی فرسوده شده اند و دارای شخصیت و تاریخ هستند و رنگ پوست، آجرهای در حال افتادن به یک طرف، یا جزئیات کوچک در جایی که احساسات را تداعی می کند، داشته باشند.

این کار هیچ قانونی ندارد. تنها مهم است که چه احساسی دارید.

سعی کنید به ساختمان ها احساس بدهید

برای شروع می توانید در اطراف پیاده روی کنید و سعی کنید با این احساسات مختلف نظیر غم ،شادی ،لذت ،هیجان، تنهایی و انزوا از ساختمان ها عکس بگیرید. البته، ساختمان ها احساسی ندارند اما با این حال ما به عنوان انسان می توانیم احساسات خود را به ساختمان ها افزوده یا نسبت بدهیم.

 

تعداد زیادی عکس بگیرید:

 

 

مزیت عکاسی از مناظر شهری این است  که همانند سوژه های جاندار حرکت نمی کنند،حوصله آنها سر نمی رود، یا وقتی دوربین تان را روشن می کنید تغییر نمی کنند.اشتباهی که بسیاری از عکاسان هنگام عکاسی از مناظر شهری مرتکب می شوند این است که تنها یک بار از این سوژه ها عکس می گیرند، و می روند.

سعی کنید بر روی صحنه کار کنید

سعی کنید تعداد زیادی عکس از سوژه هایی که به نظر شما جالب است بگیرید. از زوایا و پرسپکتیو های مختلف از آن عکس بگیرید. از فاصله خیلی نزدیک عکس بگیرید، سپس یک گام به عقب بردارید. از چپ، و از راست عکس بگیرید. دولا شوید. شاید بتوانید یک پرسپکتیو بالاتر به دست آورید و در سطح چشم یا پایین تر عکس بگیرید. همچنین جبران نوردهی های مختلف را امتحان کنید. از آن در 0، 1-، 2-، 1+، 2+ عکس بگیرید. هرچه می توانید عکس بگیرید، و پس از آن متوجه می شوید که یک تفاوت ظریف از نظر کادربندی یا نوردهی، اثر تصویر را کاملا تغییر خواهد داد.

 

به دنبال جزئیات کوچک و خاص بگردید:

 

 

برای جذاب کردن یک منظره شهری عالی می توانید جزییاتی کوچک و خاص را به آن اضافه کنید .جزئیات کوچک و کمی که یک عکس فوری عادی را به چیزی عمدی تر یا جالب تر تبدیل می کند. همانند یک برگ سبزی ریحون که یک آشپز چیره دست هنگام سرو بر روی یک اسپاگتی می گذارد. شاید یک چیز کوچک و خاص در عکس شما بتواند یک مخروط ایمنی تنها باشد. یا می تواند تنها یک ترک در یک پنجره باشد. یا می تواند شخصی باشد که در کنار منظره شهری در حال راه رفتن است. یا می تواند یک رنگ خاص در کادر باشد. هر چه که باشد می تواند جذابیتی خاص به سوژه ی شما اضافه کند.

سعی کنید به دنبال «چیزی کوچک و خاص» بگردید

اگر در حال عکاسی از یک منظره شهری هستید، دست نگه دارید، و به اطراف خود نگاه کنید. چه چیزی می توانید به کادر اضافه کنید که یک چیز کوچک و خاص است؟ . شاید یک دوچرخه رها شده در آن نزدیکی وجود داشته باشد. سپس سعی کنید یک گام به عقب برگردید، و بفهمید که چطور می توانید دوچرخه را در کادر خود بگنجانید. این چیز کوچک و خاص هر چه که هست، ببینید چطور می توانید آن را در کادر خود جای دهید. اما در مورد حرکت چیزهای اطراف در یک صحنه چطور؟ راستش، فقط باید کاری را انجام دهید که احساس می کنید درست است. من شخصا دوست ندارم چیزی در کادر حرکت کند، اما به حرکت چیزها در خارج از کادر اهمیتی نمی دهم. تنها ندای قلب و قانون اخلاقی خودتان را دنبال کنید.

 

ترکیب بندی خود را کامل و بی نقص کنید:

 

 

اگر در حال عکس گرفتن از منظره ای هستید که در آن عنصر متحرکی وجود ندارد دیگر نمی توان بهانه ای برای کادر بندی نامناسب داشت. پس سعی کنید با بکار گیری از حداکثر تجربه و توانایی خود یک ترکیب بندی عالی و بی نقص ایجاد کنید. بهترین توصیه این است که ترکیب بندی خود را با وقت گذاشتن، و با تمرکز بر روی لبه های کادر کامل کنید. فکر کنید که چطور می توانید از المان های حواس پرتکن، یا اشکالی که در پس زمینه همپوشانی دارند اجتناب کنید.

سعی کنید در هم ریختگی ها را حذف کنید

بهترین راه برای داشتن یک ترکیب بندی بهتر، حذف یا کم کردن درهم و برهمی ها، عوامل حواس پرتکن، یا پیچیدگی از کادرتان است. ببینید چطور می توانید مناظر شهری خود را تا حد ممکن ساده کنید، اما هنوز هم آن تاثیر احساسی را داشته باشید. همچنین سعی کنید با اجتناب از اشکال روی هم افتاده ، المان های مختلف را در کادر خود از هم جدا کنید. کمی فضای منفی بین چیزها در پس زمینه اضافه کنید، که عمق بیشتری به کادر شما خواهد داد. یا از جنبه دیگر، سعی کنید ببینید که چطور می توانید المان های مختلفی در پشته پس زمینه خود در بالای یکدیگر ایجاد کنید. سعی کنید پرسپکتیو را پهن (مسطح) کنید.

 

در طول ساعات طلایی عکس بگیرید و یا از یک فلاش استفاده کنید:

 

 

جنس و نوع نور بر احساس صحنه بسیار تاثیر گذار است. اگر از یک منظره شهری عکس می گیرید، سعی کنید عکاسی را در طول طلوع یا غروب خورشید انجام دهید. نور تخت معمولا به معنی احساسات تخت می باشد. اگر احساس می کنید نور خوب نیست سعی کنید از یک منبع نور مصنوعی مانند یک فلاش استفاده کنید. گاهی اوقات نور شدید و زننده فلاش بر حالت منظره شهری تاثیر می گذارد که در اینصورت می توانید از یک سافت باکس بهره بگیرید.

سعی کنید از یک محل چندین بار بازدید کنید

هنگامی که یک منظره شهری خوب می بینید، سعی کنید در شرایط نوری مختلف از آن عکس بگیرید. چندین بار به آن محل برگردید. در طول طلوع، غروب، یا در وسط روز از آن عکس بگیرید. با یک فلاش از آن عکس بگیرید. سعی کنید عکاسی از منظره شهری خود را در حالت سیاه و سفید و رنگی نیز امتحان کنید. ببینید کدام زیبایی شناسی احساس و حالت یک صحنه را تغییر می دهد.

 

جمع بندی:

 

 

در مجموع می توان گفت عکاسی از مناظر شهری و خیابانی کمی سخت تر از عکاسی از جانداران است زیرا بطور کلی ساختمان ها خسته کننده هستند، و درست مانند عکس های فوری به نظر می رسند که هر گردشگری می تواند بگیرد. اما توجه کنید که محیط شهری بسیار مهم است زیرا عکس های شهری ما بازتابی است از این که ما به عنوان انسان، و یک جامعه چه کسی هستیم. بعلاوه، در مورد این که عکس های مناظر شهری شما 20، 50 و یا 100سال دیگر چطور به نظر خواهند رسید نیز فکر کنید. شما دارید تاریخ را مستندسازی می کنید. اگر به تصاویر فوق توجه کرده باشید همگی تصاویر جالب از مناظر شهری هستند.

برای اینکه بدانید چه دوربین هایی مناسب با این ژانر عکاسی می باشد می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.لطفا نظرات خود را زیر این مطلب با ما به اشتراک بگذارید. موفق باشید.

 

پیوند درونی :
بهترین دوربین برای عکاسی خیابانی
ارتباط با کارشناس فنی:
ارتباط مستقیم از طریق تلگرام

چند نکته درباره ی عکاسی شهری | چند نکته درباره ی عکاسی شهری | چند نکته درباره ی عکاسی شهری | چند نکته درباره ی عکاسی شهری | چند نکته درباره ی عکاسی شهری |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.