وبلاگ, آموزش عکاسی

استفاده از جهت نور در عکاسی

استفاده از جهت نور در عکاسی

استفاده از جهت نور در عکاسی


4.8/5 - (33 امتیاز)

استفاده از جهت نور در عکاسی

آیا می خواهید عکس هایی مانند یک عکاس حرفه ای بگیرید؟ قطعا شما می توانید.

نکته مهم این است شما برای انجام این کار به یک دوربین گران قیمت نیاز ندارید.رمز موفقیت در این است که یاد بگیرید چگونه از انواع نورپردازی مانند نورپردازی جانبی، روشنایی پخش شده (Diffused Lighting) و روشنایی مصنوعی استفاده کنید.

در صورت استفاده صحیح از این تکنیک ها دیگر هیچکس قادر به گفتن نیست که شما با یک DSLR گران قیمت عکاسی کرده اید یا از یک دوربین معمولی برای این کار بهره گرفته اید. 

1- برای دریافت نتایج دقیق از نور روبرو استفاده کنید.

قرار دادن سوژه ها به طوری که نور ، آنها را مستقیما درخشان می کند، شایع ترین روش کار با نور است. اما تغییر روشنایی نور، می تواند این تنظیم معمول را به عکس های غیر معمول تبدیل کند. برای مثال، روشنایی از روبرو بمقدار کم، می تواند بسیار ملایم (Underexposure) باشد. روشنایی از روبرو بمقدار زیاد، مانند یک فلاش می تواند خیلی پرنور  (Overexposure) باشد.

فلاش شایع ترین شکل نورپردازی است. اکثر فلاش های ساخته شده در حالت فلاش اتوماتیک (فلاش زدن بطور خودکار در نور کم) تنظیم می شوند.

برای کنترل بیشتر، می توانید این ویژگی را غیرفعال کنید و فقط زمانی که میخواهید، از فلش استفاده کنید. گاهی اوقات، زمانی که نور زیاد است، می خواهید از آن استفاده کنید تا سایه ها را پر کنید.

در دیگر موارد ممکن است بخواهید سوژه را برای ایجاد یک اثر خاص در سایه بگذارید، بنابراین نمی خواهید دوربینتان از فلش استفاده کند.

فلاش دوربین گاهی اوقات باعث ایجاد قرمزی چشم می شود. بهترین روش برای جلوگیری از این مسالهباید سوژه ی خود را از دوربین دور نگاه دارید. شما اغلب می توانید قرمزی چشم را از عکس های موجود با نرم افزار ویرایش اصلاح کنید.

2- استفاده از نور پشت برای ایجاد عکس های دراماتیک.

عکس های Back-lit به نظر بسیار جالب هستند زیرا آنها نقطه ی مقابل یک عکس استاندارد هستند. در یک عکس Back-lit ، پس زمینه روشن است در حالی که پیش زمینه بطور کامل تاریک است.

یک گرفتگی خورشیدی مثال خوبی از یک عکس Back-lit است. شگرد ها و آزمون خطاهای زیاد با نورها و تنظیمات مختلف دوربین به شما کمک می کند تا به نتیجه ای که می خواهید برسید.

عکس های Silhouette* مثال اصلی از عکس های Back-lit است. شما می توانید با قرار دادن منبع اصلی نور به طور مستقیم در پشت سوژه ی خود این فضای گرفتن این عکس ها را ایجاد کنید. 

نمونه عکس Silhouette :

3- استفاده از نورپردازی جانبی برای پرتره های ایستاده.

برای ایجاد یک اثر چشمگیر در عکس های خود، از نورپردازی از یک طرفه استفاده کنید، بطوریکه بخشی از موضوع شما را در نور و بخشی از سایه قرار می دهد.

این روش برای نشان دادن عمق در عکاسی چشم انداز، و همچنین پرتره عالی است. 

روشنایی جانبی عمق را ایجاد می کند، اما شما باید مراقب باشید که از محیط سوژه بیرون نروید. کنتراست بیش از حد می تواند بی نظیر باشد. بسیاری از عکاسان حرفه ای از یک رفلکتور یا یک فلش برای پر کردن سایه ها و کاهش لبه های تیز استفاده می کنند.

یکی از پرطرفدارترین پرتره ها این است که موضوع خود را در مقابل یک پنجره قرار دهید،(یک شانه به طرف دوربین).

در این حالت با تغییر جهت سر سوژه می توانید افکت های مختلفی را برای عکاس ایجاد کنید. مثلا برای یک عکس، از سوژه بخواهید که به سمت پنجره نگاه کنند و برای دیگرعکس ها، از سوژه بخواهید که به شما نگاه کند.

 

4- استفاده از نورهای پخش شده برای تصاویر طبیعی.

نور پراکنده یک نور نرم است که می تواند توسط خورشید پشت ابر تولید می شود. این نور نرم یک تصویر خوشایند را ایجاد می کند که رنگ های طبیعی و جزئیات موضوع را در بر می گیرد.

 

امیدوارم این نکات عکاسی باعث بهبود روند عکاسی شما شود.

پایدار باشید .

پیوند درونی :

تمرکز بر کیفیت نور در عکاسی 

ارتباط با کارشناس فنی:

ارتباط مستقیم از طریق تلگرام

| آموزش عکاسی |نحوه استفاده از نور | نور در عکاسی | نکات عکاسی | نحوه کار با نور | اهمیت نور در عکاسی | منبع نور | کنتراست نور | exposure | جهت نور |

4 دیدگاه در “استفاده از جهت نور در عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.