اخبار و بررسی محصولات, وبلاگ

تجهیزات مهمی که کمتر مورد توجه قرار می گیرند

تجهیزات مهمی که کمتر مورد توجه قرار می گیرند

تجهیزات مهمی که کمتر مورد توجه قرار می گیرند


4.6/5 - (29 امتیاز)

تجهیزات مهمی که کمتر مورد توجه قرار می گیرند

در مجموع می توان گفت که عکاسی یک حرفه ی پیچیده است که برای پیشرفت در آن منتهای علاقه و کسب تجربه نیازمند داشتن تجهیزات مناسب در شاخه ی مد نظر کاربر است و بدون آن بی شک نمیتوان عملکرد خوبی از خود نشان داد.

معمولا در هنگام خرید دوربین DSLR و حتی بعد از آن برخی تجهیزات بهمراه دوربین خریداری می شود اما سایر این تجهیزات مورد بی‌توجهی عکاسان قرار می‌گیرند. در اکثر مواقع عکاسان پس از قرارگیری در موقعیت‌های خاص پی به اهمیت چنین لوازمی می‌برند. سعی خواهیم کرد تا در این مطلب به برخی از این تجهیزات و فواید آن اشاره کنیم تا شما بتوانید در هنگام کار با دوربین همانند تجربه بعضی عکاسان دچار مشکل نشوید و از پس تمام شرایط بوجود آمده براحتی بر آیید.

 

رفلکتور:

معمولا بسیاری از عکاسان در هنگام خرید فقط به لنز یا بدنه ی ایده آل می اندیشند. اما توجه به این نکته الزامی است خرید یک لنز بهتر تضمینی برای ثبت عکس‌هایی زیباتر نیست!
گرچه یک لنز گران قیمت با دیافراگم بازتر نور بیشتری به سمت سنسور ارسال می کند اما اینکه این نور بازتابیده شده از سمت سوژه با چه زاویه و حتی رنگی به سمت سوژه تابیده‌ شده تعیین‌کننده‌ ی میزان حرفه‌ای بودن و زیبایی عکس شماست. تأثیر رفلکتور روی عکس زمانی مشخص خواهد شد که شما برای ثبت عکس از سوژه خصوصاً در فضای باز امکان انتخاب پس‌زمینه مناسب را خواهید داشت و نیازی به اینکه سوژه در جهت نور قرار گیرد نخواهد بود خصوصاً اگر سوژه یک شخص نباشد و امکان تبعیت آن از دستورات عکاس وجود نداشته باشد. برخی از رفلکتورهای موجود در بازار دارای چند لایه و رنگ مختلف و همچین ابعاد گوناگون هستند.

برای آشنایی بیشتر با انواع رفلکتور و کاربرد سطوح سیاه، سفید، نقره‌ای و طلایی آن می‌توانید به بخش رفلکتور ها مراجعه کنید.

 

 

کارت حافظه دوم :

بی شک داشتن فضای حافظه با حجم بسیار بالا تضمین کننده این خواهد بود که شما بتوانید برای مدت طولانی‌تر عکاسی یا فیلمبرداری کنید. اما یکی از بزرگترین اشتباهات رایج در بین عکاسان استفاده از کارت‌های حافظه با ظرفیت بسیار بالاست. استفاده از چنین کارت‌های حافظه‌ای در صورتی‌ که قصد فیلمبرداری با دوربین را داشته باشید، منطقی‌تر به نظر می‌رسد.
اما استفاده از کارت حافظه‌ای با ظرفیت بالا مخصوصا اگر فقط بدنبال عکاسی هستید کار درستی نیست چون  معمولاً به دلیل خالی ماندن بخش زیادی از حافظه، خالی کردن آن به بعد موکول می‌شود و این به معنای انباشت حجم زیادی از اطلاعات در یک کارت حافظه است که در صورت فرمت ناخواسته و یا بروز مشکل فیزیکی برای کارت حافظه کل این اطلاعات از بین خواهند رفت. توصیه می شود که همواره در خرید کارت حافظه بصورت خورد عمل کنید. مثلا خرید 2 کارت حافظه 32 گیگابایتی بجای یک حافظه 64 گیگابایتی و یا خرید 2 کارت حافظه 64 گیگابایتی بجای یک کارت حافظه 128 گیگابایتی انتخاب معقول‌ تری خواهد بود.

 

 

باتری اضافه و یا گریپ:

اولین راه‌ حلی که برای رفع نقص کم بودن میزان شارژ کم باتری دوربین به ذهن هر عکاس می‌رسد، تهیه باتری اضافه است. اگر از آن دسته از عکاسانی هستید که برای مدت طولانی خارج از شهر و به دور از امکانات لازم برای شارژ پیاپی باتری دوربین خود عکاسی می‌کنید، باتری اضافه از لوازم موردنیاز شماست.
اما راه‌ حل دیگر که آن‌ چنان بیشتر از خرید باتری اضافه هزینه ندارد، خرید یک گریپ باتری است. مزیت گریپ باتری امکان استفاده مداوم از چند باتری است. یعنی اگر قصد عکاسی TimeLapse داشته باشید، بدون وقفه و قطع عکاسی برای تعویض باتری، قدرت چند باتری را در اختیار دارید. علاوه بر این، گریپ‌ ها معمولاً خشاب نصب باتری قلمی را نیز با خود به همراه دارند. امکان استفاده از باتری قلمی تا حد زیادی هزینه‌ های شما را کاهش خواهد داد و بدون خرید باتری اصلی دوربین هم می‌توانید قدرت بیشتری را برای عکاسی در اختیار داشته باشید. برای مشاهده ی نمونه این محصولات می توانید به بخش باتری و گریپ مراجعه کنید.

 

 

کیت تمیزکننده:

این مورد گرچه بیشتر مورد توجه عکاسانی قرار می‌گیرد که از چند لنز روی دوربین خود استفاده می‌کنند، اما در مجموع مورد بی‌توجهی اکثر عکاسان است. بطور خلاصه در برخی از مواقع وجود گرد و غبار روی حسگر یا لنز دوربین ضرباتی به عکس ثبت‌ شده وارد می‌آورد که پیش از بررسی آن در نمایشگر بزرگ لپ‌ تاپ و کامپیوتر متوجه آن نخواهید شد! یعنی دقیقاً زمانی که هیچ کاری برای تصحیح اشتباه و ثبت دوباره عکس ندارید، بجز اینکه شانس خود را برای ویرایش ایرادات موجود در عکس ثبت‌شده امتحان کنید.

در مجموع استفاده از کیت‌ها تنظیف استاندارد و پاک کردن گرد و غبار از روی دوربین به‌صورت غیر مستقیم و از طریق فشار هوا برای این کار توصیه می‌شوند.

 

ریموت‌کنترل:

مهمترین فاکتور در عکاسی با نوردهی با مدت‌زمان زیاد دارای ثبات دوربین در هنگام باز شدن شاتر است . وقتی صحبت از ثبات دوربین می‌شود، همه به یاد یک سه‌ پایه مستحکم می‌افتند.اگرچه سه‌ پایه ها در این زمینه نقش پررنگی را ایفا می کنند اما وجود یک ریموت کنترل برای دوربین نیز به دلیل ارتباط غیر مستقیم دست با دوربین برای فشردن شاتر به افزایش ثبات کمک بسیار زیادی می‌کند.
برخی از ریموت کنترل‌ های ساده و ارزان‌ قیمت فقط دکمه شاتر را در اختیار شما قرار می‌دهند که این دکمه برای عکاسی در حالت Bulb قفل نیز خواهد شد و به اصطلاح وظیفه دکلانشور را یه انجام می‌رساند. برخی دیگر نیز تنظیمات دقیق‌ تری دارند که امکان عکاسی پیاپی با مشخصات دلخواه برای تصاویر تایم لپس را هم شامل می‌شود. ریموت‌های نوع دوم دارای دو مدل سیمی و بدون سیم هستند. مشاهده بخش ریموت ها

 

 

جمع بندی:

شاید همانند گذشته بر این عقیده باشید که نکات ذکر شده‌ی فوق هیچ تغییری در روند عکاسی شما ایجاد نکند اما نکته اینجاست که عکاسان پس از یک تجربه ناموفق عکاسی پی به اهمیت مواردی مثل ریموت کنترل و یا وجود رفلکتور خواهند برد و هدف از انتشار این مطلب صرفاً ذکر نکاتی جهت آشنایی با این موارد و اهمیت آنها بود تا شاید با بررسی سبک عکاسی خود، پیش از سر گذراندن یک تجربه ناموفق از وقوع آن جلوگیری کنید.

امیدوارم این مطلب منجر به جلوگیری از سورپرایز های ناخوشایند در هنگام عکاسی برای شما شوند. موفق باشید .

ارتباط با کارشناس فنی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.