اخبار و بررسی محصولات, وبلاگ

دوربین بدون آینه چیست ؟

دوربین بدون آینه چیست ؟

دوربین بدون آینه چیست ؟


دوربین بدون آینه چیست ؟

4.6/5 - (33 امتیاز)

دوربین های بدون آینه گروهی از دوربین های دیجیتال هستند اما برخلاف دسته SLR فاقد آینه و نمایاب نوری (اپتیکال) می باشند و در واقع می توان گفت امروزه رقیبی جدی برای این دوربین‌ های DSLR محسوب می شوند. این سری از دوربین ها بگونه ای طراحی شده اند که تصویر نمای مقابل لنز را بصورت الکترونیکی از روی حسگر دوربین خوانده و روی نمایشگر نشان می دهند و در بعضی از مدل‌ها یک نمایاب یا چشمی الکترونیکی نیز درنظر گرفته می‌شود که در واقع جایگزینی برای نمایاب نوری است.

در نقطه مقابل ،در ساختار داخلی دوربین SLR یک آینه وجود دارد و نمای مقابل را از دریچه لنز به نمایاب یا چشمی دوربین منعکس می‌کند. وجود آینه داخلی باعث می شود تا دوربین‌های DSLR در مقایسه با دوربین‌های بدون‌ آینه از جسه ی  بزرگتری برخوردار باشند .دوربین‌ های بدون آینه با نام دوربین‌ های Mirrorless یا میکرو سه چهارم نیز نامیده می‌شوند.

از نظر ساختار می توان گفت که دوربین بدون آینه شباهت بسیاری با دوربین کامپکت یا Point and Shoot دارند بطوریکه کاربران با استفاده از نمایشگر تعبیه شده در پشت دوربین، اقدام به کادربندی و ثبت تصویر می‌کنند.

اما باید گفت در سالهای گذشته کیفیت پایین لنز، سنسور و نمایشگر های مورد استفاده در دوربین‌ ها کامپکت باعث شدتا این دسته از دوربین‌ ها ،جایگاه چندان خوبی نزد طرفداران حرفه ای عکاسی نداشته باشد و همچنان دوربین‌ های DSLR به عنوان اصلی‌ ترین گزینه برای تصویربرداری مورد استفاده قرار گیرند. با پیشرفت هرچه بیشتر فناوری تولید سنسور و کاهش قیمت‌ ها، تولید کنندگان اقدام به استفاده از سنسور، لنز و نمایشگر های باکیفیت تری کردند که تفلیق آن با مزایای دوربین های کامپکت باعث تولید دوربین‌ های بدون آینه شد.

با وجود اینکه می‌توان دوربین‌ های کامپکت را نیز به نوعی بدون آینه خواند، اما این لفظ برای دوربین‌ هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان لنز آنها را عوض کرد و همچنین امکان کنترل بسیاری از فاکتور های عکاسی بصورت دستی روی آنها وجود دارد.

 

 

در دوربین‌ های بدون آینه در کنار وجود ViewFinder دیجیتال که همان نمایشگر است، معمولا یک منظره‌ یاب سنتی نیز قرار می‌گیرد. در ابتدا از اصطلاح Electronic Viewfinder Interchengable Lens که به اختصار EVIL خوانده می‌شود برای مشخص کردن این نوع دوربین‌ ها استفاده می‌شد.

در دوربین‌ های بدون آینه نیاز نیست تا تعداد بسیار زیادی قطعه‌ ی متحرک به کار گرفته شود، از این‌ رو این دوربین‌ ها وزن سبک تر و ابعاد کوچکتری دارند. ایجاد فضای بیشتر برخی تولید کنندگان را به استفاده از ماژول‌ های کاربردی‌ تر سوق داده که از جمله‌ی آن می‌توان به لرزش گیر اپتیکال اشاره کرد. همچنین تولید کنندگان در دوربین‌ های رده بالای بدون آینه از وجود نمایشگر هایی با کیفیت بالا بهره می‌برند که ترکیب آن با امکان انجام تنظیمات لمسی بسیار کاربردی به نظر می‌رسد.

 

مزایای دوربین‌ بدون آینه:

از مزیت های دوربین های بدون آینه نسبت به دوربین‌های DSLR دارند می توان به وزن بسیار سبک‌ تر و اندازه کوچک‌ تر آنها همچنین استفاده از یک منظره یاب الکترونیکی اشاره کرد که می‌تواند فواید بسیار زیادی برای عکاسان داشته باشد. همچنین از آنجا که همه ی فرآیند تشکیل تصویر مستقیما در سنسور  انجام می شود، تنظیمات دوربین مانند تراز سفیدی (White Balance)، کنتراست و Saturation را می‌توان از طریق منظره‌ یاب به طور مستقیم مشاهده کرد.

پوشش‌های اطلاعاتی دیگری از جمله هیستوگرام زنده را می‌توان داخل منظره‌ یاب قرار داد که این کار به عکاسان اجازه می‌دهد دقیقا همان چیزی را که می‌بینند ثبت کنند. هنگامی که این مزایا با قابلیت تشخیص کنتراست سریع یا سیستم تشخیص فاز سنسور ترکیب شود، برای این که مطمئن شوید که در هر عکسی، قادر هستید به طور دقیق فوکوس کنید، می توانید از توانایی زوم روی یک سوژه برای فوکوس کردن، بیشترین فوکوس ، تشخیص چهره و دیگر ویژگی های قدرتمند استفاده کنید.

هنگامی که در طول روز عکاسی می‌کنید، به جای نمایشگر پشت دوربین ، می‌توانید از منظره یاب الکترونیکی، برای دیدن و بررسی عکس های خود استفاده کنید.

 

معایب دوربین‌ بدون آینه:

یکی از معایب این دوربین‌ ها این است که فقط زمانی که روشن باشند، منظره‌ یاب الکترونیکی آنها فعال می‌شود؛ درنتیجه سنسور تصویر شارژ زیادی مصرف می‌کند که می‌تواند عمر باتری دوربین عکاسی شما را به طور قابل توجهی کم کند. همچنین منظره‌ یاب الکترونیکی می‌تواند کند باشد و تاخیر داشته باشد، صفحه آن خاموش شود و یا دارای کنتراست بالا باشد که ممکن است برای بعضی عکاسان سخت باشد به آن عادت کنند، و باعث خستگی آنها شود. اگر چه آخرین مدل‌ های دوربین‌ های بدون آینه هنگام اتوفوکوس، بسیار سریع و دقیق هستند؛ اما در عکاسی سریع و پیاپی، خصوصا در شرایط کم نور ممکن است خیلی راضی کننده عمل نکنند.

 

برای اینکه بتوانید بصورت دقیق تر تفاوت بین دوربین های بدون آینه و DSLR را بررسی کنید ،همچنین برای مشاهده ی بهترین دوربین های بدون آینه به لینک های  زیر مراجعه فرمایید.

موفق باشید.

 

پیوند درونی :
تفاوت دوربین DSLR و بدون آینه
بهترین دوربین های بدون آینه 
ارتباط با کارشناس فنی:
ارتباط مستقیم از طریق تلگرام

دوربین بدون آینه چیست ؟ | دوربین بدون آینه چیست ؟

2 دیدگاه در “دوربین بدون آینه چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.