وبلاگ, اخبار و بررسی محصولات

روش عکاسی با نور ثابت

روش عکاسی با نور ثابت

روش عکاسی با نور ثابت


4.4/5 - (32 امتیاز)

با توجه به اینکه برای خلق یک عکس با کیفیت بالا ، یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار می تواند منبع نور باشد، در این طلب به چند روش عکاسی با نور ثابت اشاره می کنیم تا شاید بتوانید کمی بیشتر با این ابزار نوری و نحوه ی عملکرد آن آشنا شوید. شاید بتوان گفت امروزه عکاسی با نور ثابت نیز هانند استروب ها و اسپید لایت ها جایگاه ویژه ای را در بین عکاسان دست و پا کرده اند. مخصوصا ظهور نور های ثابتی نظیر رینگ لایت ها و انواع سان باکس را می توان سر آمد این دسته از تجهیزات نورپردازی دانست.

 

تفاوت بین اسپیدلایت ها، استروب ها و نورهای ثابت

 

اسپیدلایت ها (Speedlights)

این دسته از تجهیزات نورپردازی قابل حمل انرژی خود را از طریق باتری تامیم می کنند و غالبا از آنها بر روی دوربین استفاده می شود.  در مواردی نیز شاهد آن هستیم این فلاش ها را بر روی پایه های نگهدارنده قرار می دهند و با اتصال ان از طریق بی سیم به دوربین ( رادیو فلش) از آنها بعنوان فلاش آتلیه اس بهره می برند.

استروب ها (Strobes)

این فلاش ها از نظر ظاهری بزرگتر از اسپید لایت ها هستند و متعاقبا توان نوری بیشتری نیز دارند. این دسته از فلاش ها بر روی پایه قرار گرفته و همانگونه که در مورد قبلی گفته شد از طریق رادیو فلش بصورا بی سیم با دوربین سینک می شوند و انرزی مورد نیاز خود خود را از دو راه باتری و یا برق مستقیم تامین ی کنند.

نورهای ثابت (Continuous lights)

نورهای ثابت هانگونه که از نامشان بر می آید بطور مداوم نور را از خور متصاعد می کنند. و معمولا دارای تنظیماتی نظیر تغییر شدت نور و کلوین هستند که می تواند دست عکاس را برای نورپردازی سلیقه ای باز بگذارند. هچنین می توانند از طریق برق مستقیم و یا باتری انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند.

 

چه موقع از نورهای ثابت استفاده کنیم

در گذشته شاید آن بودیم که این دسته از نورها در بحث عکاسی اهمیت زیادی نداشتند حال آنکه این نورها در مواقعی می توانند بهترین گزینه برای عکاسی باشند. بطور مثال اگر شما بدنبال ژانر عکاسی خیابانی باشید ممکن است در محلی عکاسی کنید که اجازه استفاده از فلاش را نداشته باشید اما در این شرایط منعی برای استفاده نخواهند داشت. همچنین از نورهای ثابت بخصوص رینگ لایت ها می توانند گزینه ی بسیار مناسبی برای عکاسی مخصوصا برای عکاسان تازه کار باشد. هنگام استفاده از چراغ های استروب، نمی توانید تا وقتی که آن ها زده شوند نتایج نورپردازی را مشاهده و ارزیابی کنید. به همین دلیل، برپایی و تنظیم آنها اغلب زمان بیشتری می برد.

با نورهای ثابت، می توانید شرایط روشنایی را بلافاصله ببینید، که به شما کمک می کند تا دیدن بهترین شرایط روشنایی و دستیابی به اهداف زیبایی شناسی خود را یاد بگیرید. آنها معمولا جریان یکنواختی از نور را بر روی سوژه شما پخش می کنند، و به شما اجازه می دهند تا یک بار آنها را تنظیم کنید و سپس فراموششان کنید.

و بسیاری از چراغ های استروب به یک ثانیه زمان برای شارژ شدن (قدرت گرفتن) در بین دو عکس نیاز دارند. آن چند ثانیه می تواند تفاوت بین یک عکس عالی و یک عکس متوسط باشد. اگر از سوژه ای عکس می گیرید که ممکن است زیاد حرکت کند، مانند کودکان یا حیوانات خانگی، نورهای ثابت ممکن است چاره کار باشند.

مواردی که می تواند با استفاده از نور ثابت پروسه عکاسی را برای شما آسان تر کند 

هرچقدر که مقدور است از نورهای قوی تری استفاده کنید

نورهای ثابت معمولا بگونه ای طراحی و تولید می شوند که از نظر شدت نور کمی از نورهای استروب ضعیف تر هستند. به همین دلیل هنگام انتخاب نورهای ثابت برای کار بهتر است که قوی ترین نور موجود را برای کار انتخاب کنید. بطور مثال رینگ لایت ها معمولا در حالت استاندارد خود دارای 480 لامپ هستند که می تواند بسیار مناسب باشد. اگر بیش از حد قوی است، همیشه می توانید میزان قدرت آن را کم کنید. بهتر است قدرت بیشتری از آنچه که در این شرایط نیاز دارید، داشته باشید.

نور را با لوازم مناسب نرم کنید

بی شک هنگامی که نور شما نرم باشد از بوجود آمدن سایه های تند و خشن جلوگیری می کند. این مساله چه در نورهای ثابت و چه سایر تجهیزات نوری باید رعایت شود. در نتیجه سعی کنید با استفاده از تعدیل کننده های نوری نیز دیفیوزر و یا سافت باکس نورهای خود را نرم کنید.

دمای رنگی نور را بررسی کنید

همانگونه که در توضیحات نورها گفته شد نورهای ثابت به شما اجازه می دهند دمای رنگ را به دلخواه خود تغییر دهید. در اکثر موارد، نور خود را در حالت نور روز و یا 5600K تنظیم کنید،زیرا در این حالت عکس حروجی شده طبیعی ترین ظاهر ممکن را به شما خواهد داد. نورهای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که بر روی دمای رنگ مناسب تنظیم شده اند.

تمام نورهای موجود دیگر را خاموش کنید

برای جلوگیری از تداخل نورهای دیگر محیط با دمای رنگی که شما تنظیم کنید حتما تمامی منبع نورهای دیگر را خاموش کنید تا مطمئن شوید تنها نوری که دوربین با آن کار می کند، نوری است که شما فراهم کرده اید.

از سیستم نورپردازی سه نقطه ای استفاده کنید

به شما پیشنهاد می کنیم که اگر در حال گرفتن عکس های پرتره بخصوص با نورهایی از دسته ی نورها ثابت هستید از یک سیستم نورپردازی سه نقطه ای استفاده کنید، . دو نور جلو نور های کلیدی  و پُرکننده یا تکمیلی خواهند بود، در حالی که نور پشت می تواند به عنوان نور موها عمل کند یا برای جدا کردن سوژه از پس زمینه مورد استفاده قرار گیرد. نحوه ی چیدمان صحیح این نورها را می توانید در عکس زیر مشاهده کنید.

پیوند درونی :
راهنمای خرید دوربین عکاسی
ارتباط با کارشناس فنی:
ارتباط مستقیم از طریق تلگرام

| روش عکاسی با نور ثابت | روش عکاسی با نور ثابت | روش عکاسی با نور ثابت | روش عکاسی با نور ثابت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.