آموزش عکاسی

قواعد عکاسی مدلینگ

قواعد عکاسی مدلینگ

قواعد عکاسی مدلینگ


4.4/5 - (42 امتیاز)

قواعد عکاسی مدلینگ

بسیاری از عکاسان دوست دارند که سوژه جلوی آن ها یک انسان باشد. به همین جهت اکثر افراد از دوستان ، آشنایان و حتی مدل می خواهند که جلوی دوربین آن ها ظاهر شود تا بتوانند از آن ها عکس بگیرند. عکاسی مدلینگ شاید در نگاه اول آسان باشد اما این گونه نیست و حتی چالش بر انگیز نیز می باشد. در این مقاله سعی داریم نکاتی را برای شما ذکر کنیم تا شاید به ارتقا سطح عکاسی شما در زمینه عکاسی مدلینگ به انجامد. شایان ذکر است که این نوع عکاسی به دلیل وجود شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام بسیار بیشتر از قبل همه گیر شده است.

1 – ارتباط برقرار کردن

بسیاری از مردم هنگامی که جلوی دوربین قرار می گیرند راحت نیستند و حتی مضطرب می نماید. حتی بسیاری از مدل های با تجربه نیز هنگامی که نمی توانند مقصود شما را بفهمند دچار چنین چیزی می شوند. به همین جهت  قبل از شروه عکاسی با فردی که می خواهید از آن عکس بگیرید در مورد ایده هایی که برای آن عکس در نظر دارید با فرد صحبت نمایید.

یکی از اشتباهات اکثر عکاسان این است که مدل را مثل یک مجسمه ثابت نگه می دارند و این را فراموش میکنند که سوژه مقابل یک انسان است. با صحبت کردن در مود نظریات خود در مورد عکسی که می خواهید بگیرید با سوژه سبب می شوید تا وی کمتر مضطرب شود. علاوه بر این این امکان را به آنها می دهد تا بتوانند بهتر مقابل دوربین ظاهر شوند و حتی ایده های خود را نیز به عکسی که میخواهید بگیرید اضافه نمایند.

قواعد عکاسی مدلینگ

ایجاد تعاون بین عکاس و مدل سبب ایجاد اعتماد و همکاری بهتر میان عکاس و مدل می شود و کمک میکند تا مدل احساس راحتی در مقابل دوربین عکاس داشته باشد.

2- راحتی

خیلی از عکس های مدلینگ از یک مدل با لباسی که برای آن وضعیت آن محیط مناسب نیست تشکیل شده است. همیشه به محیط و دمایی که در آن مدل را می خواهید قرار دهید تا از آن عکس بگیرید توجه نمایید. همیشه مطمئن باشید که سوژه در شرایطی قرار دارد که در آن راحت است.

3 – محیط

به همان اندازه که راحتی مدل بسیار حائز اهمیت است، محیطی که می خواهید در آن عکاسی نمایید نیز مهم می باشد. این که در محیط داخل یا فضای باز می خواهید عکس بگیرید؟ از چه المان هایی می خواهید در عکس خود استفاده نمایید؟ و چه کار هایی می توانید انجام دهید تا مدل در آن محیط احساس راحتی کند. یکی از نکات جذاب برای عکس های شما این است که محیطی که می خواهید در آن عکاسی کنید با لباس های مدل هارمونی خاصی داشته باشد.

4 – پوز خود را برای مدل توضیح دهید

نحوه طبیعی استادن مردم جلوی دوربین می تواند با ایده های شما زمین تا اسمان متفاوت باشد. یکی از کار هایی که باید عکاس انجام دهد پوزی که در ذهن دارد را پییاده نماید. این پوز ها امکان دارد کمی برای سوژه راحت نباشد به همین جهت نیازی نیست که مدل برای مدت زیادی در آن حالت بماند همان که به آن پوز رسید شما میتوانید به سرعت چند عکس را به صورت پیاپی بگیرید و از مدل بخواهید به حالت اولیه خود باز گردد که دچار ناراحتی سوژه نشود.

قواعد عکاسی مدلینگ

پس بهتر است با مدل در رابطه با پوزی که در ذهن دارید صحبت کنید و به آن ها اجازه دهید که خود بفهممند که چطور به آن حالت در بیایند و بعد از آن شما به اصلاح آن بپردازید. به طور مثال مدل که در آن حالت جلوی دوربین ایستاد شما فقط کافیست که بگویید مثلا شانه های خود را کمی بچرخاند و …

5 – دستان

یکی از بخش هایی که کمتر شاید به آن توجه شود دستان مدل هستند. این دست ها می توانند روایت گر حالت و روحیات سوژه باشند چنانچه اگر به نقاشی های بزرگان در دوران قدیم دقت نمایید می توانید به این موضوع پی ببرید که در آن دوران بر روی دستان توجه خاصی می شد.

6 – احساسات را نمایش دهید

علاوه بر پوز دادن به سوژه بسیار مهم است که بتوان احساسات را در عکس ها به نمایش گذاشت. این کار سبب می شود تا بیننده بتواند با عکس شما بهتر و بیشتر ارتباط برقرار کند. بسیاری از مدل های حرفه بسیار عالی می توانند احساست را در حالات و چهره های خود نمایش دهند. البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که هرچه مدل حرفه ای تر باشد هزینه بیشتری نیز برای انجام کار از شما خواهد گرفت.

قواعد عکاسی مدلینگ

بسیاری از عکاسان با مدل های حرفه کار نمیکنند به همین جهت اگز با یک مدل معمولی سر کار دارید این شما هستید که آن را به گونه ای هدایت نمایید تا بتوانند احساست را بهتر در عکس خود نمایش دهند. شاید چالش بر انگیز ترین قسمت از عکاسی مدلین همین باشد که چگونه بتوان احساسات را در ظاهر فرد نمایان سازید. به همین جهت بهتر است با آن ها به هنگام عکاسی صحبت کنید همچنین به آن ها اجازه درهید تا بتوانند به هنگام عکاسی راه بروند و پوز بگیرند. این موضوع سبب می شود که ذهن و بدن آن ها بیشتر درگیر شود و این موضوع می تواند به بیرون کشیدن احساسات طرف به هنگام پوز گرفتن بسیار کمک نماید.

7 – کاری کنید خوب به نظر برسند

دیده شده که در بسیاری از عکس ها در ژانر مدلینگ و فشن ژست هایی که از آنها استفاده شده بسیار مصنوعی و اغراق آمیز است البته می تواند این امر در مواردی باعث ایجاد جذابیت در عکس شود اما معمولا در این موارد مدل احساس راحتی ندارد . این ممکن است این قبیل از ژست ها خروجی به اصلاح همه پسندی نداشته باشد. سعی کنید در هنگان عکاسی کردن از مدل کاری کنید که او در مقابل دوربین خوب به نظر برسد، طوری که هیچ وقت قبل از آن نبوده باشد.

در بسیاری از موارد دیده شده که عکسها به دلیل ژست های نه چندان جالب زیاد جذاب به نظر نمی رسد که بخش زیادی از آن به این دلیل است که افراد معمولا در درستی نمی دانند که چطور در مقابل دوربین  ژست های مناسبی بگیرند. ایجاد تصاویری که باعث شود آنها خوب به نظر برسند به این معنی است که آنها در مورد آنچه اتفاق می افتد احساس خوبی پیدا می کنند.

حال بهتر نوبت به چند نگته در مورد پوز گرفتن اشاره کرد.

1 – گوش ها را به جلو هدایت کنید

هنگامی که سوژه مقابل دوربین در حالت راحت قرار می گیرد چانه های آن ها ممکن است رو به جلو قرار گیرد این موضوع سبب می شود که در این حالت سوراخ بینی مدل نیز نمایان می شود که این موضوع خیلی جذاب نیست. به هیمن جهت از آنها بخواهید که گوش های خود را به جلو آورند. شاید این موضوع کمی غیر طبیعی باشد اما نتیجه در عکس بسیار بهتر خواهد بود.

قواعد عکاسی مدلینگ

2 – بازو ها را بلند کنید

هنگامی که افراد به صورت عادی و طبیعی قرار میگیرند بازو های خود را به دن خود می چسبانند که این حالت دو مشکل به وجود می آورد. یک اینکه با عث میشود سوژه در عکس ناراحت به نظر رسد و دوم اینکه باعث میشود بازو ها نسبت به حالت عادی بزرگ تر خود را نشان دهد. به همین جهت از مدل بخواهید که همیشه یک الی دو اینچ بازوی خود را بالا اورد. می توانید پوز های متفاوتی به بازو دهید به طور مثال از مدل بخواهید که ذست ها را  روی پهلو های خود قرار دهند. در عکس زیر می توانید تفاوت را ببینید.

قواعد عکاسی مدلینگ

3 – فضای خالی برای کمر به وجود اورید

همه به دنبال این هستند که لاغر به نظر برسند. یکی از کار هایی که می توان انجام داد این است فضای خالی برای بخش های لاغر تر بدن مثل کمر به وجود اورد. برای مثال در عکس سمت چپ از مدل خواسته شده تا دست ها را بر روی پهلو قرار دهد اما چون فضایی بین بازو عقب و کمر وجود ندارد فرد چاق به نظر میرسد. اگر از سوژه بخواهید که کمی بازوی عقب را به جلو اورد این موضوع سبب می شود که فضای خالی بین بازو و کمر بوجود آورد و فرد لاغر تر به نظر برسد.

قواعد عکاسی مدلینگ

4 – شانه ها را بچرخانید

این مورد بسیار ساده اما مهم است. اگر سوژه مقابل دوربین مستقیم جلوی دوربین بایستد بزرگ به نظر می آید. این حالت برای ورزشکاران و افراد بزرگ یک کمپانی شاید خوب باشد اما زمانی که می خواهید عکس مدلینگ بگیرید خیلی جالب نیست. کافی است که از سوژه بخواهید که اندکی بچرخد این باعث می شود که لاغر تر و ظریف تر به نظر برسند.

قواعد عکاسی مدلینگ

5 – اجازه ندهید که بیشتر چشم را سفیدی آن تشکیل دهد

هنگامی که می خواهید سوژه مستقیم به دوربین نگاه نکند. هیچوقت از آن ها نخواهید که جایی را نگاه کند که در عکس بیشتر چشم را سفیدی آن تشکیل دهد. از مدل بخواهید به موضوعتی که پشت شما قرار دارد نگاه کند به هیمن جهت شما کنترل بیشتری در خط دید آن ها خواهید داشت.

قواعد عکاسی مدلینگ

6 – اجازه ندهید از خط گونه عبور کند

این مورد شاید کمی پیچیده باشد اما حائز اهمیت است. اگر صورت به میزان زیادی بچرخد منحنی گونه را میشکند و به اصطلاح حالت پینوکیو به وجود می آید که باعث میشود بینی دراز تر به نظر برسد. به همین دلیل از سوژه بخواهید که صورت خود را زیاد نچرخاند که بینی از منحنی صورت گذر کند و بگذارید فاصله کمی بین این وجود داشته باشد تا بینی سوژه خوش فرم تر خود را نشان دهد.

قواعد عکاسی مدلینگ

پیوند درونی :
بهترین لنزها برای عکاسی مدلینگ

ارتباط با کارشناس فنی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.