ویدیوها, معرفی محصول

معرفی فیلتر های ND – قسمت دوم

معرفی فیلتر های ND - قسمت دوم

معرفی فیلتر های ND – قسمت دوم


4.7/5 - (32 امتیاز)

معرفی فیلتر های ND – قسمت دوم

تهیه شده در بخش آموزشی گروه آواتصویر

لینک سایت :

avatasvir.com

آواتصویر نمایندگى رسمى کانن و نیکون در ایران

براى کسب اطلاعات بیشتر به کانال تلگرام  آواتصویر بپیوندین.

لینک کانال :

telegram.me/avatasvir

و با شمارهاى ٦٦٧٥٤٨٦٨ –  ٦٦٧٥٤٧٠٢ در تماس باشید.

 

 معرفی فیلتر های ND – قسمت دوم

Beyond the Basics | How to Use ND Filters

فراتر از اصول پایه | چگونه از فیلترهای ND استفاده کنیم

 

سلام دوستان!

من لَری هستم و این دومین ویدیو از سری سه قسمتی معرفی فیلترهای ND هست.

در این قسمت به بررسی تنظیمات ویژه ای می پردازیم که کارها را آسان تر می کنند.

یک سری جزئیات اضافه رو توضیح میدیم و حتّی یک چک-لیست برای اولین عکسبرداری با لنز ND به شما میدیم.

اگر تجربه ی عکسبرداری با نوردهی طولانی رو در شب داشته باشید، حتماً می دونید که چیزهایی که تکون می خورند، بلِر و مات می افتند و می دونید که می تونین از این قضیه به نفع خودتون استفاده کنید.

برای مثال، با استفاده از این فیلتر Format HiTech که 16 استاپ نور رو کاهش میده می تونین یک عکس با نوردهی طولانی از آسمان شب بگیرید که در اون حرکت ستاره ها به زیبایی معلوم هست.یکی از رایج ترین استفاده ها از فیلترهای ND در عکسبرداری در نور روز، گرفتن عکس از آب های متحرّک مثل آبشارها و آبنماها هست. این کار باعث میشه که با یک نوردهی طولانی آب نرم و صاف به نظر برسه.

اساساً شما باید دوربین رو روی یک سه پایه قرار بدین و قابی که می خواهید و فوکوس و تنظیمات نوردهی بدون فیلتر ND را تنظیم کنید. از تنظیماتی برای دیافراگم استفاده کنید که بیشرین عمق میدان رو به شما میدن.مثلا f11 یا کوچک تر تا تقریبن روی همه چیز فوکوس شده باشد. سپس اتوفوکوس رو خاموش کنید و فیلتر ND رو سر جاش نصب کنید.

اینجا سرعت شاتر رو بر اساس نوع فیلتری که استفاده می کنید تغییر میدین. مثلاً اگر یک فیلترِ 4 استاپ هست، که بهش فیلتر ND 1.2 یا ND 16 میگیم، شما باید مدّت زمان سرعت شاتر رو 4 استاپ افزایش بدین تا به یک عکس با نور مناسب برسید. و در نهایت با استفاده از یک ریموت برای به حداقل رساندن تکانِ دوربین، عکس خود را بگیرید.این روش عکس گرفتن از جریان آب در نور روز بود. امّا یک فیلترهای ND یک استفاده ی خیلی خوب دیگه هم دارند.

رسیدن به عمق میدان خیلی کم در نور زیاد. من به طور خاص درباره ی پرتره های در فضای باز با استفاده از لنزی که دیافراگمی مثل f1.2 یا f1.4 دارن صحبت می کنم. اغلب افراد در پرترههایی که عمق میدان بسیار کم دارند بهتر به نظر میرسند. ما با باز کردن دیافراگم به این هدف میرسیم، و این به این معنی هست که نور بسیار زیادی به دوربین وارد میشه. و بعضی اوقات نور وارد شده اون قدر زیاد هست که سرعت شاتر هر چقدر هم که سریع باشه باز هم قادر به جلوگیری از اُوِر اکسپوز ( over-exposed ) شدن عکس نیست. در این شرایط یک فیلتر ND میتونه از به وجود اومدن همچین موقعیتی جلوگیری کنه.

در دوربین های DSLR مدرن، قرار گرفتن در چنین شرایطی در هنگام عکاسی بسیار نادر هست. امّا در فیلمبرداری بسیار کاربرد دارد. وقتی شما سعی دارید از سرعت شاتر حدود 16 / 1 ثانیه کنید تا حرکت طبیعی به نظر بیاد، تقریباً میشه گفت که بدون استفاده از یک فیلتر ND غیر ممکن هست. خب خیلی اوقات هست که شما عکّاسی پرتره انجام نمیدین، ولی در اکثر مواقع عمق میدان کم باعث میشه که یک ویدیو حالت بهتری پیدا کنه. و همچنین در مواقعی که سعی دارید یک عکس با motion blur بگیرید، نیاز به سرعت شاتر کم دارین. اگر بیش از حد سرعت شاتر رو پایین بیارید، برای کنترل کردن عمق میدان، نمیتونین از دیافراگم باز استفاده کنید.

اینجا باز هم فیلتر ND چیزی هست که مشکل ما رو حل میکنه! و یکی از معدود حالت هایی هست که از دوربینتان با فیلتر ND بدون سه پایه استفاده می کنید. یکی دیگه از کاربردهای فیلتر ND عکسبرداری از مناظر زیبا با آسمانهای فوق العاده است. آسمان در روز به طور قابل توجّهی از بقیه ی مناظر شما روشن تر هستند و برای همین نیاز به یک نوع مخصوص از فیلتر ND هست که یک سمت آن تیره و سمت دیگر آن شفاف است. این دسته از فیلترهای ND فقط به همین منظور ساخته شده اند و فیلترهای Graduated ND نام دارند. این فیلترها مانند فیلترهای معمول ND در تراکم های متفاوت برای مقابله با شدّت نورهای مختلف وجود دارند. بر خلاف فیلترهای ND معمولی، هنگام کار با این فیلترها لزوماً نیاز به استفاده از سرعت شاتر طولانی تر نیست.

این فیلترها به شما کمک می کنند تا از اُوِر اکسپوز شدن آسمان یا سایر قسمت های روشن در صحنه جلوگیری کنید و در عین حال از سایر قسمت ها با نور مناسب عکسبرداری کنید.

این فیلترها، فیلترهای مربعی شکل هستند تا به شما اجازه بدهند آن طور که مدّ نظرتون هست اون رو تنظیم کنید. این فیلترها هم در خطّ افق ساده و هم در خطّ افق های شکل دار کاربرد دارند.

یک نوع مخصوص دیگه از این فیلترها، فیلترهای Reversed Graduated ND هستند که تیره ترین قسمت فیلتر در بخش مرکزی اون قرار داره و میزان تیرگی به یک سمت کم تر می شه و در نیمه ی دیگه کاملاً شفاف باقی میمونه. این به شما اجازه میده تا خطوط افق بسیار روشن رو به درستی نوردهی کنید. مثلاً در هنگام غروب آفتاب که هم زمان به شما اجازه میده تا هم آسمان رو در روشن ترین حالتش داشته باشید و هم بخش جلویی تصویر رو.

شما می تونید از فیلترهای Graduated ND مانند این فیلتر که بخشی از کیتِ LEE Filters Digital Starter Kit هست برای فیلمبرداری هم استفاده کنید. ولی شما باید مطمئن بشید که از چیزی فیلمبرداری نمی کنید که امکان داشته باشه از بخش فیلتر نشده ی فریم به بخش فیلتر شده حرکت کنه. همچنین باید از حرکت دوربین جلوگیری کنید و فقط در حالاتی که دوربین ثابت هست از این فیلتر استفاده کنید.

معرفی فیلتر های ND – قسمت دوم

 معرفی فیلتر های ND – قسمت دوم

تا اینجا در مورد فیلتر های ND Solid یا Graduated صحبت کردیم. امّا فیلتر ND ی را تصوّر کنید که 2 استاپ نور را کاهش می دهد و بدون این که نیاز باشه تا فیلتر رو عوض کنید یا چیزی رو اضافه کنید، قابلیت این رو داشته باشه که چگالیش تا 10 استاپ افزایش پیدا کنه.

مثل این فیلتر Lightcraft 77mm rapid variable . فیلتر کردن 2 استاپ از نور، معمولاً تغییر کمی هست و شما می تونید همچنان تصویر رو ببینید و فوکوس کنید. سپس اتوفوکوس رو خاموش می کنید و مقدار چگالی فیلتر رو افزایش میدین.

من همچنین می خوام به این فیلتر اشنایدر 77mm tru-match vari-ND اشاره کنم. چراکه رِنج بیشتری رو از 1.3 تا 11 استاپ شامل میشه. کیفیت شیشه و صحت رنگ ها در این فیلتر به شدّت بالا و دقیق است.

ما در این ویدیو یک مقدار وارد بحث های تکنولوژی شدیم. پس بذارین بحث رو با اشاره به یک سری از تجهیزات کمک کننده در همین باره جمع بندی کنیم. اوّل از همه یک سه پایه ی به شدّت محکم با یک سَریِ خوب بگیرید. دوم این که یک حلقه ی step up برای همه ی لنزهاتون بگیرین تا اندازه ی محل نصب فیلتر در جلوی لنزها رو به اندازه ی دهنه ی بزرگ ترین لنزتون افزایش بده. من یه تعدادی دوربین DSLR دارم و سایز بزرگترین دهنه ی لنزم 77 میلی متر هست.

این به این معنی هست که من فیلترهای ND 77 میلی متر میخرم و بعد برای دوربین کنون 70D م که یک لنز بزرگ داره که دهنه ی اون 67 میلیمتر هست ، از این آداپتور تبدیل دهانه ی 67 میلیمتر به 77 میلیمتر استفاده می کنم.حالا من می تونم از فیلترهای 77 میلیمترم روی اون لنز استفاده کنم. در حالی که فقط برای آداپتورِ تبدیل هزینه کردم.

در آخر، از اونجا که اغلب عکس هایی که با فیلتر ND گرفته می شوند نوردهی طولانی دارند، ارزشش رو داره که یه مقدار هزینه کنیم و یک ریموت شاتر بخریم. برای این کار فقط کافیه که در اینترنت به دنبال ریموت هایی که به دوربینتون می خورن سرچ کنید. من توصیه می کنم که به دنبال ریموت های با سیم باشید. چون نمیشه روی ریموت های اینفرارِد (مادون قرمز) حساب کرد.

ما این ویدیو رو با ارائه ی یک چک لیست که به شما کمک میکنه که همه ی مراحل و تنظیمات رو به خاطر داشته باشید به پایان می رسونیم. با این کار می تونید مطمئن بشید که در هنگام عکاسی با فیلترهای ND به طور اتّفاقی یک مرحلهی کوچک رو جا ننداخته باشید. این چک لیست برای نوردهی طولانی برای عکسبرداری از آبشار یه چیزهای مشابه اون هست.

 

معرفی فیلتر های ND - قسمت دوم

معرفی فیلتر های ND – قسمت دوم

 معرفی فیلتر های ND – قسمت دوم

اوّل از همه دوربین رو روی یک سه پایه قرار بدید. اگر گزینه ی عکسبرداری با فرمت RAW رو دارین انتخابش کنید تا بیشترین قابلیتِ پرداختن به عکس رو در آینده داشته باشید. یک White Balance فیکس که مناسب صحنه ی شما هست رو به جای حالت auto انتخاب کنید. به این ترتیب عکس های شما رنگ های ثابتی خواهند داشت و بعداً می تونید اگه لازم بود اون ها رو تنظیم کنید.

در حالت manual کار کنید، ISO اتوماتیک رو خاموش کنید و سپس میزان نوردهی پایه رو بدون فیلتر ND در اون مکان پیدا کنید و سپس اون عددها رو به خاطر بسپارید. فوکوس رو تنظیم کنید و سپس اتوفوکوس رو خاموش کنید. اگر لنز شما لرزشگیر ( Image Stabilization ) اون رو هم خاموش کنید. مطمئن بشید که فیلتر ND شما تمیز باشه و سپس اون رو سر جاش نصب کنید. از نوردهی پایه استفاده کنید تا سرعت شاتر رو با توجّه به میزان غلظت/چگالی فیلتر تنظیم کنید. اگر در نور خیلی زیاد مشغول به کار هستید، از ورود نو از طریق منظره یاب با استفاده از یک کلاهک یا یه چیزی مثل اون جلوگیری کنید. اگر دوربینتون زیر نور مستقیم هست، سعی کنید روی لنز سایه ایجاد کنید تا ورود نور رو به حداقل میزان ممکن برسونید. از یک ریموت با سیم برای فشار دادن شاتر استفاده کنید. وقتی که عکستون رو ثبت کردید، اون رو روی صفحه نمایش دوربین نگاه کنید و با استفاده از قسمت هشدار دهنده ی نور در دوربینتون، قسمت هایی رو که نور زیاد شده شناسایی کنید.

یا اگر با کارِ با هیستوگرام ها راحت هستید می تونید از اون طریق هم قسمت های دارای نور بیش از حد رو پیدا کنید. در بخش سوم ویدیوهای بررسی فیلترهای ND نیز با ما همراه باشید.

ما یک سری نکات و ترفندها رو به شما میگیم و یک سری تجهیزات خلاقانه برای عکسبرداری با فیلتر ND معرفی می کنیم.

همچنین یک سری مطالب ویژه ی فیلمبردارهایی که می خواهند با فیلتر مختلف ND فیلمبرداری کنند هم داریم.

در ویدیوی بعد معرفی فیلتر های ND – قسمت دوم شما رو می بینیم.

 

پیوند درونی:

معرفی فیلتر های ND – قسمت اول

معرفی فیلترهای ND -قسمت سوم

پیوند بیرونی:
Portrait Location Ideas
ارتباط با کارشناس فنی:

1 دیدگاه در “معرفی فیلتر های ND – قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.