مقایسه دوربین, وبلاگ

مقایسه دوربین سونی آلفا A7R IV با A7R III

مقایسه دوربین سونی آلفا A7R IV با A7R III

مقایسه دوربین سونی آلفا A7R IV با A7R III | بررسی دوربین سونی آلفا A7R III با A7R IV


در این مقاله قصد داریم مقایسه دوربین سونی آلفا A7R IV با A7R III را داشته باشیم. در حال که بسیاری از افراد منتظر معرفی دوربین سونی آلفا A7S III بودند، کمپانی ژاپنی سونی تصمیم به ساخت نسل چهار از سری R مدل A7 کرده است که آن را چند وقتی است که روانه بازار ساخته. اگر به یاد داشته باشید اولین نسل از این دوربین ها در سال 2017 معرفی شده بود که توانست تحولی در عکاسی و فیلمبرداری به وجود آورد.

در این مقاله علاوه بر بررسی سری جدید این دوربین قصد داریم آن را با نسل قبل نیز مقایسه نماییم. مهم ترین تفاوت این دوربین با مدل های قبلی سنسور جدید آن می باشد. اما این تنها تغییر نیست ! تفاوت های بزرگ و کوچکی در این دوربین وجود دارد که آن را می تواند نسبت به مدل های قبلی متمایز سازد.

مقایسه دوربین سونی آلفا A7R IV با A7R III در سنسور

همانطور که گفته شد سنسور جدید این دوربین یکی از مهم ترین تغییراتی است که سونی بر روی دوربین سونی آلفا a7R IV ایجاد کرده است. این دوربین مجهز به سنسور فول فریم از نوع back-illuminated است که دقت 61 مگاپیکسل را به خود اختصاص داده است. شاید بتوان گفت که این دوربین جز اولین دوربین های بدون آینه فول فریم است که دقت 61 مگاپیکسلی را با خود حمل می کند. حتی این دوربین از بعضی از دوربین های مدیوم فرمت نظیر Hasselblad X1D II 50c و Fujifilm GFX 50R نیز دقت بیشتری دارد. به همین جهت سونی می خواهد با این دوربین کیفیت همانند یک مدیوم فرمت را ارائه دهد.

دوربین سونی آلفا a7R IV گستره دینامیکی 15EV را در حساسیت های پایین ارائه میدهد که حقیقتا فوق العاده است. البیته باید گفت که این میزان گستره دینامیکی همانند نسل قبلی خود یعنی دوربین سونی آلفا A7R III است. بار دیگر در پشت سنسور دوربین پردازشگر تصویر BIONZ X قرار گرفته است که تغییری در آن مشاهده نشده.

مقایسه دوربین سونی آلفا A7R IV با A7R III در منظریاب الکترونی

منظره یاب الکترونی 3.69 میلیون نقطه ای که در دوربین سونی A7R III در بسیار از دوربین های بدون آینه دیگر نظیرFujifilm X-T3  Nikon Z7 و Canon EOS R وجود دارد. اما اخیرا دوربین های جدید مثل Panasonic S1R و Fujifilm GFX100 مجهز به منظره یاب الکترونی با دقت 5.76 میلیون نقطه ای شده اند. دوربین Sony Alpha a7R IV نیز از این قاعده مستثنا نیست و از منظره یاب الکترونی 5.76 میلیون نقطه ای Ultra XGA نیز بهره می برد.

این بیشتری رزولوشنی است که تا به امروز سری آلفا سونی به خود دیده است. همچنین این منظره یاب نرخ فریم ریت 60 فریم بر ثانیه ، 100 فریم برثانیه و حتی 120 فریم بر ثانیه به کاربر ارائه دهد.

مقایسه دوربین سونی آلفا A7R IV با A7R III در سیستم فوکوس خودکار

مهمترین تغییر A7R IV نسبت به قبل در سیستم فوکوس ، تعداد نقاط فوکوس بیشتر در آن است. این دوربین همچنان از سیستم فوکوس خودکار هیبریدی بهره میبرد که هم تشخیص فاز و هم تشخیص کنتراست را در خود جای داده است. دوربین سونی A7R III از 399 نقطه فوکوس از نوع تشخیص فاز و 425 نقطه تشخیص کنتراست دارد. در مورد نسل جدید میزان نقطا تشخیص فاز به 567 نقطه افزایش یافته اما نقاط تشخیص کنتراست همچنان همان است. نقاط جدید این امکان را میدهد که پوشش سیستم فوکوس در کادر به میزان 74 درصد برسد.

 

مقایسه دوربین سونی آلفا A7R IV با A7R III در دنبال کردن سوژه

سیستم فوکوس خود کار دوربین سونی آلفا A7R IV در دنبال کردن سوژه بسیار بهتر و دقیق تر شده. مهم نیست کع سوژه شما انسان است یا حیوان این دوربین هر دو را می توان تشخیص دهد. هوش مصنوعی این دوربین با الگوریتم های جدیدی که دارد می تواند در شرایط مختلف بسیار بهتر از قبل عمل کند. البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که دوربین سونی A7R III با آپدیت version 3.0 نیز سیستم فوکوس خودکار بسیار بهتری نسبت به قبل دارد.

مقایسه دوربین سونی آلفا A7R IV با A7R III در ویدئو

در مورد فیلمبرداری این دو دوربین بسیار شبیه به هم عمل می کنند. اما از آن جایی که سیستم فوکوس خودکار a7R IV بسیار بهتر است در مود فیلمبرداری نیز این ویژگی کمک می نماید تا بهتر و آسان تر بتوان فیلمبرداری نمود همچنین ویژگی Touch Tracking نیز که جدید بوده در دنبال کردن سوژه در حین فیلمبرداری نیز کمک شایانی می نماید.

مقایسه دوربین سونی آلفا A7R IV با A7R III در بافر و عکاسی پیاپی

بافر این دوربین نیز نسبت به مدل A7R II نزدیک به 1.5 برابر افزایش یافته است که میتواند با سرعت 10 فریم بر ثانیه ای خود 68 فایل را در عرض 7 ثانیه تحویل شما دهد. در حالت لایو ویو این میزان به 8 فریم بر ثانیه کاهش میابد. در مدل A7R III سرعت 10 فریم بر ثانیه 76 عکس را میتواند تحویل دهد. اما باید به این نکته اشارهه نمود که تصاویر در A7R IV با رزولوشن بالا تری به ثبت میرسد و اطالاعات بیشتری را در خود جای داده است.

مقایسه دوربین سونی آلفا A7R IV با A7R III در صفحه نمایش LCD

در این زمینه میشود گفت که مدل جدید دقیقا از همان صفحه نمایش مدل قبل خود استفاده کرده است. این صفحه نمایش لمسی قابلیت چرخش در جهت بالا و پایین را دارد و لمسی نیز میباشد. این صفحه نمایش با ابعاد 3 اینچی خود دقت 1.44 میلیون نقطه ای را در خود جای داده است. تنها تفاوت این صفحه نمایش به گفته سونی افزایش عملکرد سرعت لمس این صفحه تا میزان 1.5 برابر است.

مقایسه دوربین سونی آلفا A7R IV با A7R III در گریپ و ارگونومی

گریپ مدل جدید نیز بسیار عمیق تر و خوش دست تر شده است که به واسطه آن میتوان دوربین را بهتر کنترل نمود و لنز های بزرگتر را بهتر بر روی این دوربین استفاده نمود. دکمه ها و AF joystick نیز طراحی بهتری داشته که به هنگام کار می توان بهتر به آن ها دسترسی داشت.

مقایسه دوربین سونی آلفا A7R IV با A7R III در قاومت بدنه

درست است که A7R III بدنه ای بسیار محکم دارد و در شرایط مختلف می توان از آن استفاده نمود اما سونی باز هم در مدل جدید بدنه را تقویت کرده و آن را محکم تر ساختخ و نسبت به نفوذ گرد و غبار نیز آن را مقاوم تر کرده است. بر روی درگاه های کارت حافظه نیز سونی از واشر بهتری استفاده کرده است و هم چنین دربه درگاه را بهتر ساخته.

مقایسه دوربین سونی آلفا A7R IV با A7R III در درگاه کارت حافظه

بر خلاف دوربین A7R III ، هر دو درگاه کارت حافظه دوربین آلفا A7R IV از نوع UHS-II می باشد. این بدان معنا است که هر دو درگاه یک عملکرد و سرعت را ارائه می دهند. که در مورد A7R III تنها یکی از درگاه ها از نوع UHS-II می باشد.

در آخر باید گفت که نسل چهارم از این دوربین ها ویژگی های جدیدی را به خود اختصاص داده است اما مسئله مهم قیمت زیاد آن است که شاید این سبب شود هر کسی قادر به خرید آن نباشد.

پیوند درونی :
دوربین سونی آلفا A7R III
دوربین سونی آلفا A7R IV

ارتباط با کارشناس فنی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.