آموزش عکاسی, وبلاگ

نکاتی درباره ی عکاسی ماکرو

نکاتی درباره ی عکاسی ماکرو

نکاتی درباره ی عکاسی ماکرو


نکاتی درباره ی عکاسی ماکرو

4.7/5 - (35 امتیاز)

در این مقاله می خواهیم با بیان نکاتی درباره ی عکاسی ماکرو کمی بیشتر شما را با این ژانر هیجان انگیز عکاسی آشنا کنیم تا شما بتوانید از سوژه های مدنظر خوب عکسهای بهتر و دقیق تری بگیرید و از انها لذت ببرید.

لنز های مناسب :

در بین لنز های عکاسی می توان گزینه های مناسبی را برای ماکرو یافت اما راهکار دیگری که کمی مقرون به صرفه می باشد استفاده از یک از اکستنشن تیوب همراه با یک لنز معمولی است  یا حتی بهتر از آن، می توانید یک لنز معمولی را معکوس کنید، که همراه با اکستنشن تیوب بزرگنمایی حتی بیشتری به شما می دهد. اگرچه راحت ترین و انعطاف پذیرترین گزینه، به خصوص برای یک مبتدی در زمینه عکاسی ماکرو، گرفتن یک لنز ماکروی اختصاصی است.

محبوب ترین مدل در میان لنز های ماکرو معمولا دارای فواصل کانونی بین 90 تا 105 میلی متر بوده و بزرگنمایی 1:1 دارند. فواصل کانونی کوتاهتر مانند 50 یا 60 میلی متر نیز وجود دارند، اما اینها فواصل کاری کوتاهتری دارند، که به این معنی است که مجبورید به سوژه خود خیلی نزدیک شوید، و ممکن است آن را بترسانید.

بزرگنمایی 1:1 به این معنی است که وقتی شما تا نزدیکترین حد ممکن فوکوس می کنید، اندازه سوژه شما بر روی سنسور با اندازه واقعی اش یکی باشد. بنابراین اگر یک سنسور فول فریم 24*36 میلی متر دارید، به این معنی است که اگر حشره ای که می خواهید از آن عکس بگیرید 36 میلی متر طول دارد، درست در تصویر شما جا می شود .

 

اگر از یک دوربین APS-C یا Micro Four Thirds استفاده می کنید، سوژه خود را در 1x حتی بیشتر بزرگ نمایی خواهید کرد، چون سنسور کوچک تر است. این لنزهای ماکروی 1:1 معمولی با بسیاری از برندهای اصلی مانند : Sigma 105mm , Canon 100mm ,Tamron 90mm ,Nikon 105mm هستند که قیمتی حدود 400 تا 950 دلار دارند و همه آنها شارپ هستند و ارزش پولی که می پردازید را دارند. بسیاری از این لنزها دارای لرزشگیر هستند، که چیز خوبی است، چون ترکیب بندی را بسیار ساده تر می کند. نگاهی به بررسی ها و نظرات بیاندازید و لنزی را بخرید که دوست دارید..

 

مکان و زمان مناسب :

یکی از جالب ترین سوژه ها برای عکاسی با یک لنز ماکرو، حشرات کوچک هستند. گل ها و گیاهان مختلف نیز جالب اند، و اغلب می توانند تصاویر انتزاعی جالبی ایجاد کنند. بهترین مکان ها برای یک عکاس ماکرو، به تجربه من جاهایی هستند که گل ها و گیاهان زیادی دارند. باغ های گیاه شناسی عالی هستند.

اگر می خواهید از حشرات عکس بگیرید، بهترین زمان برای بیرون رفتن مواقعی است که دمای محیط بیرون حدود 17 درجه سانتیگراد یا گرمتر باشد، چون وقتی بیرون هوا گرم باشد، حشرات معمولا فعال تر هستند. از طرف دیگر، اگر کارتان در پیدا کردن حشرات در جایی که استراحت می کنند خوب است (شخصا این کار برای من خیلی سخت است)، آنها زمانی که هوا سرد باشد، بی حرکت تر هستند. برخی از عکاسان ماکرو دوست دارند در تابستان صبح زود بیرون بروند تا زمانی که حشرات خواب هستند، از آنها عکس بگیرند. آب و هوای ابری معمولا بهتر از آب و هوای آفتابی است، چون نور نرم تری به شما می دهد.

 

فلاش مناسب :

اگر از سوژه های بسیار کوچک، مانند حشرات عکاسی می کنید، سطح کانونی بسیار باریک خواهد بود – چند میلی متر یا بیشتر. بنابراین، شما باید دیافراگم خود را حداقل بر روی f/16 تنظیم کنید تا شانسی برای این که بیشترین قسمت های حشره در فوکوس قرار گیرد، داشته باشید. با یک دیافراگم کوچک مانند این و نیاز به یک سرعت شاتر بالاتر (به دلیل لرزش لنز و سوژه)، استفاده از فلاش ضروری است. در اکثر موارد می توانید از هر فلاشی برای عکاسی ماکرو استفاده کنید، حتی فلاش پاپ آپ توکار DSLR های ارزان تر نیز خوب عمل می کند.

برخی موقعیت های عکاسی ماکرو وجود دارند که در آنها فلاش لزوما مورد نیاز نیست. یک موقعیت زمانی است که شما مشکلی با عکاسی در f/2.8 یا f/4 نداشته باشید، و نور آفتاب زیادی وجود داشته باشد. اگر قصد بزرگنمایی 1:1 ندارید این مورد می تواند صادق باشد، و در نتیجه می توانید یک عمق میدان خوب با یک دیافراگم بزرگ به دست آورید (هنگامی که از سوژه خود دور می شوید، عمق میدان افزایش خواهد یافت). جنبه مثبت عدم استفاده از یک فلاش این است که عکس های طبیعی تری با نور طبیعی به دست می آورید. اما اگر قصد دارید از نزدیک از حشرات عکس بگیرید، و می خواهید بیش از یک قسمت کوچک از آنها در فوکوس باشد، باید از فلاش استفاده کنید.

 

استفاده از دیفیوزر:

اگر از فلاش برای عکاسی ماکرو استفاده می کنید، حتما باید از یک دیفیوزر همراه آن بهره بگیرید. یک دیفیوزر می تواند هر ماده سفید و شفافی باشد که پیدا می کنید، که می توانید آن را بین فلاش و سوژه خود قرار دهید. هرچه منبع نور بزرگتر باشد، سایه ها در تصاویر شما نرم تر و صاف تر می شوند. به همین دلیل است که اکتاباکس ها در عکاسی پرتره محبوب هستند: آنها اندازه نور فلاش را بسیار بزرگتر می کنند، و در نتیجه نور در عکس های شما کمتر سخت و خشن به نظر می رسد، و رنگ ها بهتر از کار درمی آیند.

در ابتدا، می توانید از یک کاغذ سفید معمولی که یک سوراخ در وسط آن ایجاد شده استفاده کنید و لنز را در میان آن قرار دهید. هرچند کاغذ کمی نرم و شل است و در حین حمل و نقل مچاله می شود. یا یک فیلتر جاروبرقی که در میان آن نیز یک سوراخ ایجاد کرده اید ، دور لنز قرار دهید.

 

سرعت شاتر :

در عکاسی ماکرو، شما متوجه خواهید شد که ارتعاشات کوچک دستتان در هنگام نگه داشتن دوربین برای این که کل تصویر خراب شود، کافی است. تلاش برای عکاسی از حشره ای که بر روی گیاهی که در باد تکان می خورد نشسته است را نیز به آن اضافه کنید، و آن وقت یک چالش واقعی خواهید داشت. بنابراین یک سرعت شاتر بالا به خصوص برای مبتدیان توصیه می شود. با سرعت شاتر 1/250 ثانیه یا سریع تر شروع کنید. با این حال، مدت زمان نور تابشی از یک اسپیدلایت معمولا بسیار کوتاه است، و به تنهایی می تواند سوژه شما را متوقف (فریز) کند، حتی اگر با یک سرعت شاتر آهسته تر مانند 1/100 ثانیه ترکیب شود. علت آن این است که فلاش بخش عمده نور عکس را تامین می کند، بنابراین حتی اگر شما به طور اتفاقی باعث لرزش دوربین شدید، به سختی در نوردهی قابل تشخیص خواهد بود. با یک لنز ماکرو با فاصله کانونی کوتاه، می توانید عکس های زیبایی حتی در سرعت شاتر 1/40 ثانیه بگیرید.

مزیت استفاده از یک سرعت شاتر آهسته این است که می توانید از پس زمینه سیاهی که در غیر این صورت اغلب در عکس های ماکروی گرفته شده با یک فلاش به وجود می آید، جلوگیری کنید. در عوض، می توانید کمی رنگ در پس زمینه خود بگنجانید، تا تصویر بهتر به نظر برسد. سعی کنید با یک سرعت شاتر سریع شروع کنید. وقتی کمی تمرین کردید، به تدریج سرعت شاتر را کم کرده، و آن را با یک فلاش همراه کنید.

 

 

 فوکوس:

اول از همه، فوکوس خودکار را فورا فراموش کنید. فوکوس خودکار اکثر لنزهای ماکرو به اندازه کافی سریع نیست که با لرزش و تکان هایی که در بزرگنمایی 1:1 ایجاد می شود سازگار باشد. خوب است که از همان ابتدا فکر استفاده از فوکوس خودکار را کنار بگذارید، و در عوض یاد بگیرید به صورت دستی فوکوس کنید.

دوم، سه پایه را هم فراموش کنید. مگر این که در حال عکاسی از یک چیز کاملا ایستا و ثابت، مانند یک محصول در استودیو باشید، سه پایه در عکاسی ماکرو بسیار غیر کاربردی است. برای عکاسی از حشرات یا گل ها در فضای بیرون، شما از صرف وقت برای برپا کردن سه پایه ناامید خواهید شد.

با گذشت زمان من روش فوکوس زیر را ایجاد کردم، که فکر می کنم بهترین نتایج را می دهد: دوربین را با هر دو دست نگه دارید، و ترجیحا آرنج های خود را بر روی پهلوها یا پاها محکم کنید، تا ثبات بیشتری به دست آورید. سپس زوم کنید تا تقریبا به بزرگنمایی که می خواهید برسید. سپس فوکوس کنید، نه با لمس حلقه فوکوس، بلکه با حرکت آهسته به سمت سوژه، و در عین حال سعی کنید عکس را درست در لحظه مناسب بگیرید. اگر بتوانید یکی از 5 عکس را فوکوس شده و شارپ در جای مناسب بگیرید، می توانید این را یک نسبت خوب در نظر بگیرید. در عکاسی ماکرو، طبیعی است که عکس های زیادی را دور بریزید.

 

فاصله کانونی مناسب:

همانطور که قبلا اشاره شد، یک فاصله فوکوس نزدیک به معنای یک سطح کانونی بسیار باریک (محدود) خواهد بود. شما متوجه خواهید شد که بهترین عکس های ماکرو زمانی به دست می آیند که از این سطح کانونی باریک به طرز هوشمندانه استفاده کنید. نمونه هایی از آن گل های کوچک و مسطح، یا سوسک هایی با پشت نسبتا صاف، یا پروانه هایی هستند که از پهلو از آنها عکس گرفته می شود. یک نمونه دیگر استفاده از سطح کانونی باریک به شیوه ای خلاقانه این است که کاری کنید سر حشره از بوکه مات «بیرون بیاید»، تا یک اثر جالب و زیبا ایجاد کنید.

 

 

زوایای استاندارد :

یک اشتباه رایج برای مبتدیان این است که به راحتی عکس را از جایی که ایستاده اید، با زاویه 45 درجه نسبت به حشره یا گل بگیرید. این باعث می شود عکس شما مانند هر عکس ماکروی مبتدی دیگری به نظر برسد که بسیار کسل کننده خواهد بود. سعی کنید زوایای غیر معمولی، مانند عکاسی از حشره از پهلو، از جلو، یا از پایین را پیدا کنید. اگر نمی خواهید روی زمین بخزید، از صفحه نمایش دوربین خود استفاده کنید. اگر حشره بر روی یک گیاه یا برگ نشست، سعی کنید آن گیاه را بالا بکشید تا آن را در مقابل آسمان نگه دارید  این کار یک زاویه جالب و پس زمینه زیباتر به شما می دهد.

 

 

امیدوارم این مطلب به بهبود روند عکاسی در ژانر ماکرو به شما کمک کند.

پایدار باشید .

پیوند درونی :

بهترین لنزهای کانن برای عکاسی پرتره

ارتباط با کارشناس فنی:

 

| آموزش عکاسی  | مفاهیم عکاسی | عکاسی ماکرو | تجهیزات مورد نیاز عکاسی ماکرو | تنظیمات در عکاسی ماکرو|

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.