وبلاگ

عکاسی از کودک

عکاسی از کودک

عکاسی از کودک | عکاسی از کودکان


4.6/5 - (32 امتیاز)

بی شک می توان گفت یکی از سوژه های جالب توجه در عکاسی کودکان هستند. در این مطلب می خواهیم یه چند تکنیک عکاسی از کودک اشاره کنیم راهکارهایی است بسیار ساده که می تواند کمک شایانی در بهبود این سبک عکاسی برای شما باشد.

ابتدا باید گفت که عکاسی کودک نیز همانند سایر پرتره ها نیازمند آن است که ابتدا  قواعد کلی نظیر نورپردازی و ترکیب بندی را رعایت کنید اما در این زمینه شما با چالش های جدیدی روبرو خواهید بود. زیرا کودکان می توانند با رفتارهای غیر قابل پیش بینی کمی در زمینه ی کادربندی شما را با چالش روبرو کنند. برای اینکه بتوانید کمی از سختی کار در این موارد بکاهید لازم است ابتدا با تنظیماتی که می تواند این کار را برای شما آسان تر کند آشنا شوید :

 

تنظیمات مناسب در دوربین 

 

  • حالت تقدم دیافراگم ( در کانن AV / در نیکون A )

اول از همه می توانید دوربین خود را روی حالت تقدم دیافراگم (Aperture Priority ) قرار دهید. در این حالت دوربین تغییرات عمق میدان را در دسترس شما قرار می دهد و نسبت به تغییراتی که شما در این شاخصه انجام می دهید دوربین نیز به تغییر سرعت شاتر متناسب با آن خواهد پرداخت.معمولا تمامی دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای دارای چنین حالتی هستند.اگر شما از دوربین هایی نظیر دوربین کامپکت استفاده می کنید که به این حالت مجهز نیست می توانید تنظیمات را روی مود Portrait قرار دهید.

  • دیافراگم

برای شروع کار می توانید از دیافراگم f/5.6 استفاده کنید زیرا با انتخاب این دیافراگم دوربین می تواند تصویر پس‌ زمینه را تا حدودی بوکه کند، ولی عمق میدان کافی برای فوکوس بر روی کل چهره را نیز در اختیارتان می‌گذارد. پس از آن بهتر است آزمون و خطا و کسب تجربه می توانید از دیافراگم های بازتر و یا بسته نیز در این راستا استفاده کنید.

  • حساسیت ایزو

انتخاب میزان سطح حساسیت ایزو رابطه ی مستقیمی با میزان نور محیط دارد.همانگونه که در مطلب قبلی گفته شد هر چه میزان رنج ایزوی دوربین را در حالت کمتری قرار دهید شاهد نویز کمتری در عکس ها خواهید بود اما توجه داشته باشید در محیط های کم نور برای اینکه سرعت شاتر دوربین افت شدید نشده باشد باید از رنج ایزوی بالا استفاده کنید.در حال حاضر بسیاری از دوربین های عکاسی می توانند حتی در ایزوی 800 عکس های بسیار خوبی را ثبت کنند. البته باید گفت اگر دوربین شما از دسته ی دوربین های فول فریم باشد می توانید حتی رنج بالاتر از 800 را نیز امتحان کنید.

  • سرعت شاتر

همانطور که اشاره شد در حالت تقدم دیافراگم سرعت شاتر توسط دوربین ارائه می گردد.باید توجه داشته باشید میزان سرعت شاتر تعیین شده توسط دوربین بیشتر از 1/200 باشد. اگر متوجه شدید سرعت شاتر تعیین شده کمتر از این مقدار بور می توانید ایزو را کمی افزایش داده و یا دیافراگم را کمی بازتر کنید. اگر به هر دلیل امکان چک کردن این موضوع را نداشتید ، راهکار جایگزین قرار دادن دوربین برروی حالت ورزشی خواهد بود.

  • فوکوس

در شرایط که ذکر شد بهترین حالتی که می توان فوکوس برروی ان تنظیم کرد حالت اتوماتیک تک نقطه ای است. البته این بدین معنا نیست که نتوانید فوکوس خود را بر روی حالت چمد نقطه ای قرار دهید اما به دلیل اینکه کودکان همواره جنب‌ و جوش زیادی دارند بهتر است دقیقا بدانید کدام قسمت از کادر فوکوس خواهد شد.

  • فلاش/نورپردازی

در مورد فلاش توصیه می شود که از فلاش قرار گرفته برروی برخی دوربین ها استفاده نکنید. اگر نیاز به فلاش دارید بهتر است از فلاش های اکسترنال آن هم بصورت غیر مستقیم ( از طریق انعکاس بر روی دیوارها یا سقف‌ و یا استفاده از سافت باکس ) استفاده کنید. البته در مجموع بهترین توصیه عکاسی با نور طبیعی است (در محیط باز یا کنار پنجره‌ های پرنور) مگر اینکه بخواهید رو به خورشید عکاسی کنید که در این حالت می‌توانید از فلاش بهعنوان Fill Flash یا نور پرکننده استفاده نمایید.

 

 

انتخاب لنز مناسب

برای این نوع از عکاسی می توانید از دودسته از لنزها بهره بجوئید. دسته ی اول استفاده از لنزهای تله است که معمولاً برای پرتره استفاده می‌شوند و می‌توانند پس‌زمینه‌ای تار و عکس‌هایی بدون اعوجاج را تولید کنند. دسته ی دیگر استفاده از لنزهای واید و نزدیک شدن به سوژه‌ها است. لنزهای واید موجب ایجاد اعوجاج در عکس می‌شوند و می‌توان از این اعوجاج به شکلی خلاقانه بهره گرفت. همچنین امکان نمایش محیط اطراف را نیز به‌خوبی فراهم می‌کنند.

 

 

انتخاب مکان مناسب 

مکان عکاسی شما بستگی زیادی به فرصت و موقعیت شما دارد. ولی سعی کنید دو یا سه مکان جذاب را همراه با تنظیمات مناسب آن در ذهن داشته باشید. اگر چند ساعت وقت دارید حداقل یک موقعیت در فضای باز و یک موقعیت در فضای بسته مانند اتاق بازی یا اتاق خواب را پوشش دهید. پارک‌ها، ساحل و باغ‌ وحش می‌توانند فضای مناسبی را برای عکاسی از کودکان تامین کنند، بخصوص پس‌ زمینه‌های رنگی می‌توانند بسیار جذاب باشند.

 

انتخاب زوایای مناسب

انتخاب زاویه مناسب نحوه ی ترکیب بندی در عکاسی می تواند بر گرفته از ذوق و سلیقه ی شما در عکاسی باشد و قوانین خاصی در این مورد وضع نشده است. اما برخی از زوایایی که قبل تر توسط برخی از عکاسان امتحان شده و مورد توجه قرار گرفته را ذکر خواهیم کرد.

 

زاویه همسان با قد کودک

 

زاویه‌ی دید خود را تغییر دهید

 

نزدیک ‌شوید/زوم کنید

 

بر روی چشم‌ها فوکوس کنید

 

 

به‌صورت پیاپی عکاسی کنید

 

با توجه به این راهنما می توانید عکاسی زیبایی داشته باشید.

برای اینکه بتوانید کمی بیشتر با این تکنیک ها آشنا شوید میتوانید فیلم زیر را مشاهده کنید. موفق باشید

 

 

پیوند درونی :
چند نکته درباره ی عکاسی احساسی از نوزاد
ارتباط با کارشناس فنی:
ارتباط مستقیم از طریق تلگرام

| چند تکنیک عکاسی از کودک | چند تکنیک عکاسی از کودک  |چند تکنیک عکاسی از کودک  | چند تکنیک عکاسی از کودک |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.