وبلاگ, اخبار و بررسی محصولات

کاربرد تجهیزات مختلف در صنعت عکاسی و فیلم برداری

کاربرد تجهیزات مختلف در صنعت عکاسی و فیلم برداری

کاربرد تجهیزات مختلف در صنعت عکاسی و فیلم برداری


4.4/5 - (38 امتیاز)

کاربرد تجهیزات مختلف در صنعت عکاسی و فیلم برداری مبحثی مهم در ذهن علاقه مندان و افراد تازه کار در این صنعت می باشد. شرکت های بزرگ بسیاری در دنیا اقدام به تولید تجهیزات گوناگون در این زمینه کرده اند که هریک قابلیت های خاص خود را دارد و اغلب ذهن افراد را مشغول این قضیه می کند کدام یک از این محصولات در زمینه ی فعالیتشان کاربرد بیشتر و خروجی بهتری دارد.

دوربین ها و تجهیزات :

کمپانی های بسیاری در زمینه ی تولید دوربین ها فعالیت می کنند که بطور کلی اکثر این محصولات در دسته ی دوربین های عکاسی و یا دوربین های فیلم برداری قرار دارند.

البته امروزه کمی این دسته بندی ها متزلزل تر از قبل شده ،بطوریکه مثلا کاربران در حال حاضر با روند رو به رشد کیفیت دوربین های عکاسی در زمینه ی فیلم می تواند از این دوربین ها (دوربین های DSLR ) برای ثبت تصاویری بی نظیر بهره بگیرند. البته باید گفت که همچنان دوربین های فیلم برداری حرفه ای ،جایگاه ویژه ای نزد کاربران حرفه ای این عرصه دارند.

البته نباید ازنقش دوربین ها و اکشن کمرا های امروزی نیز در امر فیلمسازی غافل شد. بطور مثال دوربین های ورزشی گوپرو با حجم کوچک و سرعت و کیفیت بی نظیر خود و یا گیمبال های اسمو ساخت کمپانی DJI تحول شگرفی را در این صنعت ایجاد کرده اند.

در بحث عکاسی نیز می توان به تلاش های مستمر کمپانی های کانن ،نیکون، سونی و… اشاره کرد که با تولید دوربین های DSLR با قابلیت های فراوان و البته کیفیت بی نظیر ،دز سالهای گذشته در کنار رقابت خدمت بزرگی را در صنعت عکاسی ، به جهانیان عرضه کردند.

این دوربین های اغلب از دو قسمت تشکیل می شوند.  بدنه و لنز دوربین ،که تنوع فراوان این دو باعث پاسخگویی به هر طیف و سلیقه ای گشته است. در کنار کمپانی های سازنده ی دوربین که بی شک لنز های متنوعی برای دوربین های خود تولید می کنند شرکت های متممی نیز وجود دارند که در زمینه تولید لنز برای ،دوربین های این شرکت ها ،فعالیت می کنند که بعضا شاهد بهتر بودن قابلیت ها و کیفیت های این لنز ها حتی از لنز های کمپانی های سازنده ی دوربین بوده ایم.

بطور مثال لنز توکینا کیفیت بی نظیری را در بین لنز های سینمایی داراست حتی در مواردی بهتر از سونی یا پاناسونیک..!!!!

بسیاری از افراد بدلیل کمبود بودجه سردرگم در خرید ، بین دوربین ها و تجهیزات جانبی دوربین هستند که معمولا کارشناسان در این باره توصیه های مختلفی دارند که به عقیده بنده بهترین روش برای غلبه کردن بر این چالش خرید دوربین دسته دوم و البته تجهیزات جانبی دوربین می باشد.

البته اقدام به خرید دوربین و تجهیزات وابسته به صورت دسته دوم بی شک نیاز به دقت ،تجربه و شاید مهارت هایی است که می توان از افرادی که در این زمینه تخصص و یا تجربه دارند بهره جست.

تجهیزاتی که به آن اشاره شد اغلب مربوط به لنز ها ،لوازم جانبی دوربین، تجهیزات نورپردازی و تجهیزات آتلیه می باشد که هریک ،نیاز یک شاخه از مباحث در این صنعت پر در آمد است.

 

تجهیزات صدابرداری :

در زمینه ی تجهیزات صدابرداری نیز باید گفت که با تحول و رشد دوربین های فیلم برداری تجهیزات صدابرداری نیز پیشرفت چشمگیری داشته اند. بطور مثال رکوردهای صدا که با تکیه بر آن ها می توان با کیفیت و قابلیت های فراوان ،صداهای محیط و سوژه را ثبت کرد.

معروفترین این رکوردها متعلق به کمپانی ژاپنی زوم می باشد که کاربرد های  فراوانی در صنعت صدابرداری ،از تهیه گزارش های خبری گرفته تا صنعت سینما دارند.

مثلا  رکوردر های پرتابل زوم که در کنار امکانات بسیار ،قیمت های بسیار نازلی را دارند و بسیاری از افراد می توانند با این شرایط از این سری رکوردها استفاده کنند. قیمت رکوردر ZOOM H6 تقریبا حدود 350 دلار است. این مبلغ کم در مقابل امکاناتی شگفت انگیز بسیار عادلانه است.!!!

در دسته بندی دیگر می توان به میکروفون های بی سیم اشاره کرد که بخش عظیمی از سهم صدابرداری بر دوش آنها است. میکروفون هایی که در نزد اکثر صدابرداران تلویزیونی بسیار محبوب می باشند.

در این زمینه نیز کمپانی های بسیاری در تولید این دست از محصولات فعالیت می کنند که می توان از بین آنها به کمپانی های آلمانی سنهایزر و بیردینامیک و البته شرکت ژاپنی سونی اشاره کرد.

میکروفون های یقه ای بی سیم در زمینه های تهیه گزارش ،اجرای برنامه (مجری) و… کاربردهای فراوانی دارند و بصورت سنتی در بین اهل فن به میکروفون هاش اف معروف هستند.

 

تجهیزات نورپردازی  :

نور تاثیر گذار ترین عنصر در بهبود کیفیت عکس و فیلم می باشد. تجهیزات نورپردازی در دسته بندی کلی به دو دسته ی نور پیوسته و فلاش ها تقسیم می شوند که هر یک از این دسته ها نیز زیر شاخه های مختلفی دارند.

اغلب نور های پیوسته ،در صنعت سینمایی و فیلم برداری و فلاش های در بحث عکاسی کاربرد دارند . که نکته جالب توجه ، کاربرد امروزی نورهای پیوسته در بحث عکاسی است که البته برعکس این موضوع نمی تواند صادق باشد. (حضور فلاش ها در فیلمبرداری)

فلاش های عضو جدا ناپذیر تجهیزات آتلیه هستند و انواع مختلفی دارند که می توان به دو دسته فلاش ثابت و فلاش پرتابل اشاره کرد. فلاش های ثابت اغلب درون آتلیه ها ،و فلاش های پرتابل برای عکاسی در بیرون (Outdoor ) کاربرد دارند.

البته فلاش اکسترنال هم جزوی از این فلاش ها است که معمولا بر روی دوربین ها قرار می گیرد و نور دوربین را برای ژانر های مختلف عکاسی تامین می کند.

رینگ لایت ها نیز نورهای پیوسته ای است که امروزه به عرصه عکاسی نفوذ کرده اند و برای عکاسی پرتره می توان از آنها بهره جست.

اما باید گفت اکثر نور های پیوسته کاربردهایی در زمینه ی فیلمبرداری دارند و با جنس و فام های مختلف پاسخگوی نیاز های فیلمبرداران می باشند.

 

جمع بندی :

در مجموع می توان گفت که جستجو کردن بیش از حد در بین این مباحث ،بیشتر باعث سردرگمی می شود تا نتیجه مطلوب . توصیه بنده به شما این است که ابتدا با در نظر گرفتن نیاز ها و میزان بودجه ی خود ،برای تهیه تجهیزات و با یک یا چند کارشناش مشورت کرده و سپس اقدام به خریداری تجهیزات کنید تا هم خریدی باکیفیت و متناسب با نیاز خود داشته باشید و هم با کمترین هزینه ی ممکن به این تجهیزات دسترسی پیدا کنید .

در این مطلب سعی کردم شما را کمی با شمای کلی این تجهیزات آشنا کنم و امیدوارم که باعث کسب اطلاعات بیشتر شما در این زمینه شده باشم.

به امید موفقیت روز افزون

 

ارتباط با کارشناس فنی:

ارتباط مستقیم از طریق تلگرام

| لوازم عکاسی | نورپردازی سینمایی | صدابرداری | میکروفون هاش اف | تجهیزات آتلیه | خرید دوربین عکاسی | خرید دوربین عکاسی | رینگ لایت | نور پیوسته فیلمبرداری |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.