اخبار و بررسی محصولات, وبلاگ

کرین فیلمبرداری چیست ؟

کرین فیلمبرداری چیست ؟

کرین فیلمبرداری چیست ؟

4.5/5 - (75 امتیاز)

در صنعت فیلم سازی و تولیدات ویدیویی یک نمای کرین یا کرین شات به نمایی گفته می شود که به وسیله قرار دادن دوربین روی کرین یا جرثقیل دوربین گرفته می شود. دلیل استفاده از این ابزار در واقع ثبت تصاویر از سوژه های مختلف از زوایای بالا و  یا دور شدن از آنها است. سابقه استفاده از ایده کرین های  فیلمبرداری (Camera cranes) به سال های اولیه سینما بازمی گردد و معمولا به منظور افزایش ماهیت حماسی فیلم و جمعیت استفاده می شود . در این بخش به دوربین کرین نیز خواهیم پرداخت

انواع کرین فیلمبرداری​ :

به طور کلی کرین ها دو دسته اند که البته هر کدام مدل ها و انواع مختلفی دارند :

  1. کرین های معمولی (Crane
  2. بازوی متحرک (Jib Arm)

کرین فیلمبرداری معمولی دارای صندلی برای فیلم بردار و دستیار فیلم بردار می باشند (البته برخی از کرین ها به ویژه eTOWER camera Cran های جدید هم هستند که فاقد صندلی است و فیلم بردار از سطح زمین به وسیله ی کنترل هایی که در ابتدای بازوی تعبیه شده است یا به صورت کنترل از راه دور کرین را هدایت می کند)

اما بازو های متحرک فاقد صندلی برای عوامل بوده و کنترل دوربین از روی زمین به صورت دستی یا با ابزار های کنترل از راه دور و به صورت الکترونیکی انجام می گیرد. نوع دیگر کرین فیلمبرداری تکنو کرین (Techno Crane) نام دارد که همانند کرین بوده اما بازوی آن به صورت هیدرولیکی می تواند با سرعت زیاد و به نرمی کوتاه و بلند شود و در جهات مختلف بچرخد.

در این کرین ها می توان چند نقطه را به عنوان نقاط اصلی که می خواهیم حرکت کرین در آن نقاط انجام شود انتخاب و از آن نقاط عکس بگیریم ،این عکس ها در حافظه ثبت می شوند که با توجه به انها می توان تعیین کرد که کرین بین این نقاط چگونه و با چه سرعتی حرکت کند.

پروجیب (Mini jib/Jib Arm) هم نوعی بازوی متحرک کوچک می باشد که دوربین و حرکت بازوی کرین به صورت دستی کنترل می شوند با این تفاوت که ابعاد آن کوچکتر، و ارتفاع آن کوتاهتر بوده و حمل و نقل آن راحتتر می باشد. در این وسیله بخاطر کوچکتر بودن معمولا نیاز به مانیتور نیست و می توان به دوربین کرین دست رسی داشت. همچنین پروجیب بر روی چرخهایی سوار است که می توان آن را به راحتی هنگام فیلم برداری روی زمین جابجا کرد.

کرین فیلمبرداری

سیر تکاملی​ دوربین کرین

اپراتور کرین های بزرگ و کرین های فیلم برداری به شیوه معمول در بخش های کوچک ، متوسط و بزرگ  و بسته به ظرفیت بار و قدرت بازو تقسیم شده است.

از لحاظ تاریخی، در ابتدا یک نوع از جرثقیل دوربین بود که برای استفاده در اتاق های بلند وبه وسیله یک اپراتور و گاهی با یک دستیار،از آن استفاده می شد که محدودیت های خاصی مثل کاهش طیف وسیعی ازحرکت ها را به دلیل ظرفیت بار بالا و نیاز به یک اپراتور مطمئن را  به دنبال داشت. در سال های اخیر محبوبیت کرین های فیلم برداری با ریموت کنترل نسبت به سایر مدل ها به طرز چشم گیری افزایش یافته است. این نوع از کرین ها حمل دوربین و یک مونیتور را به عهده دارند و فیلمبردار در هر نقطه ای می تواند ان را کنترل کند و نیز مهم ترین نکته اینکه به شما ازادی بیشتری در حرکت ارائه خواهد داد.برخورداری از هد موتور دار پانورامیک و ریموت کنترل و هدایت دوربین به وسیله مونیتور و از روی زمین از دیگر ویژگی های این نوع از کرین است.

نوع دیگر کرین که به کرین تلسکوپی معروف است امکان انتخاب مسیری دلخواه به وسیله جابه جایی شعاعی در طول دهانه و تغییر طول را ایجاد می کند، این نوع کرین برای فیلم سازانی که خواهان نماهای جاه طلبانه وخلاق اند طراحی و ساخته شده اند. کرین های تلسکوپی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر کرین های ساخته تا به امروز دارند که طیف عظیمی از حرکات و موقعیت یابی های دوربین را در خود جا داده است.

کرین فیلمبرداری

تولید کنندگان​ کرین فیلم برداری و دوربین کرین 

شرکت هایی نظیر libec و Somita از جمله کمپانی های تولید کننده این محصولات در سرتاسر دنیا طرفداران بی شماری دارد البته شایان ذکر در سالهای گذشته در کشور ما نیز تعدادی از شرکت موفق به تولید این محصول با کیفی قابل قبول شدند که بدلیل قیمت های مناسب تر نسبت به محصولات مشابه خارجی مورد استفاده بسیاری از کاربران قرار می گیرند.

ارتباط با کارشناس فنی:

ارتباط مستقیم از طریق تلگرام

 | تجهیزات آتلیه | تجهیزات فیلمبرداری سینمایی |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.