02166754868 info@avatasvir.net

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

آموزش منوی 77D – قسمت سوم
به این مطلب رای دهید

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

 تهیه شده در بخش آموزشی گروه آواتصویر

لینک سایت :

avatasvir.com

آواتصویر نمایندگى رسمى کانن و نیکون در ایران

براى کسب اطلاعات بیشتر به کانال تلگرام  آواتصویر بپیوندین.

لینک کانال :

telegram.me/avatasvir

و با شمارهاى ۶۶٧۵۴٨۶٨ –  ۶۶٧۵۴٧٠٢ در تماس باشید.

 

 

 

 

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

حالا می خواهم کار با منوها رو به شما نشون بدم و بگم که اگر من قصد استفاده از این دوربین رو داشته باشم اون رو چه جوری تنظیم می کنم.

این نکته رو یادآوری کنم که اگه در حالت کاملاً اتوماتیک  باشید، قابلیّت دسترسی به منوها رو به طور کامل نخواهید داشت.

پس برای دسترسی کامل به منوها باید اون رو روی یکی از حالت های M ، AV ، TV و یا P بدید.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

من دوربین رو به سیستمی متّصل کردم تا بتونم به شما کارهایی رو که روی منو انجام میدم نشون بدم.

البتّه این به این معنی هست که من از صفحه ی لمسی هم نمی تونم استفاده کنم.

پس خودتون حواستون باشه که هر چیزی که در منو می بینید رو می تونید لمس کنید.

بسیار خب.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

بریم سراغ منو.

دکمه ی منو رو فشار میدم.

اوّلین چیزی که می بینم کیفیّت عکس هست.

این قسمت جایی هست که شما می تونید کیفیّت عکستون رو تعیین کنید.

این جا انتخاب می کنید که می خواهید عکس JPEG بزرگ یا نیمه بزرگ یا متو سّط یا نیمه متوسّط یا کوچک یا خیلی کوچک باشه.

من به شخصه این قسمت رو روی حالت RAW + JPEG بزرگ تنظیم می کنم.

درسته که جای بیشتری رو اشغال می کنه، امّا این رو بدونید که JPEG فایل فشرده است و به این معنیه که دوربین وقتی که عکس میگیرید یک سری تغییرات روی عکس ایجاد می کنه تا حجمش رو کمتر کنه و یک سری دیتای عکس رو که فکر می کنه بهشون نیازی ندارین رو کنار میذاره.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

از طرف دیگه یک فایل RAW همه ی دیتای خام رو نگه می داره.

امّا شما باید روی عکس یک سری پردازش انجام بدین و به عبارت دیگه تک تکِ عکس هایی که میگیرید رو باید پُست پروداکت کنید.

پس اگه در آغازِ کار آماده ی انجام این کار نیستید، می تونید عکس ها رو فقط در حالت JPEG بگیرید.

ولی من توصیه می کنم که فایل RAW هم داشته باشید تا بتونید در آینده به اون دسترسی داشته باشید.

وقتی من در سال 2003 شروع به عکّاسی با دوربین های DSLR کردم، نمی دونستم که باید عکس ها رو با فرمت RAW بگیرم یا JPEG و خوشبختانه من عکس ها رو با هر دو فرمت گرفتم تا این که یک روز فهمیدم که اصلاً به عکس JPEG نیازی ندارم و خوشحالم که بگم هنوز اون فایل RAW عکس ها رو دارم و می تونم هر وقت که بخواهم به فایل اصلی دسترسی داشته باشم و همه ی دیتای عکس موجوده.

یادتون باشه که فایل JPEG بخشی از دیتا رو از دست میده.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

به هر حال من میگم اینجا RAW+JPEG چیزیه که من انتخاب می کنم.

حالا میام پایین و قسمت Image Review رو می بینم.

می تونید اون رو لمس کنید یا با دکمه ها به سمت پایین حرکت کنید.

یک صفحه ی توضیحات باز می شه که راهنماییتون می کنه.

ولی خب الان من راهنمای شما هستم.

ولی این هم سیستم خوبیه که کمک می کنه متوجّه بخش های مختلف بشین.

معنی  Image Review این هست که بعد از این که یک عکس رو گرفتید، چه مدّت عکس روی صفحه نمایش باقی بمونه تا شما بتونین اون رو مرور کنید.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

اینجا روی مدّت 2 ثانیه تنظیم شده.

من به شخصه این قابلیّت رو خاموش می کنم.

دلیلش هم این هست که من همیشه بعد از این که عکس می گیرم صفحه نمایش رو نگاه نمی کنم.

امّا به عنوان مثال وقتی که در یک موقعیّت تاریک عکّاسی می کنید، اگر بعد از گرفتن هر عکس صفحه نمایش روشن بشه، به خاطر نور اضافه ای که به چشم شما وارد می شه، بعدش سخته که بخواهید دوباره ازطریق منظره یاب به سوژه نگاه کنید.

برای همینه که من دوست ندارم این قابلیّت رو روشن بذارم.

برای همین خاموشش می کنم.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

میام پایین تر،

Release shutter without card ، یا قابلیّت عکّاسی بدون کارت حافظه، که الان فعّال هست.

من این قابلیّت رو هم غیر فعّال می کنم.

چون من نمی خواهم که بدون داشتن کارت حافظه روی دوربینم عکس بگیرم.

چرا باید بخواهید که یک عکس رو بگیرید بدون این که بتونید ذخیره ش کنید؟

مثل این می مونه که با دوربین های عکّاسیِ فیلم خور مشغول به عکّاسی باشید و بعداً متوجّه بشید که حلقه ی فیلم داخل دوربین نبوده.

پس حالا که این قابلیّت رو داریم که از این اشتباه جلوگیری کنیم، ازش استفاده می کنیم.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

پایین تر،

گزینه ی (Lens aberration correction )، یا تصحیح انحراف اعوجاج لنز هست.

این کاری نیست که من بخوام داخل دوربین انجامش بدم و چیزی نیست که من به شخصه نگرانش باشم.

خیلی از این اصلاحات رو بعداً در نرم افزار Adobe Lightroom می تونیم انجام بدیم.

مخصوصاً وقتی که فایل RAW رو داشته باشیم.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

گزینه ی بعدی،

Lens electronic MF هست.

که توی توضیحاتش نوشته روی لنزهایی که حلقه فوکوس الکترونیک دارند تاثیر داره.

من اصلاً حتّی نمی دونستم همچین چیزی توی دوربین وجود داره.

پس کاری باهاش ندارم و همین طوری می گذارم بمونه.

حالا با فشار دادن دکمه ی جهت سمت راست به صفحه ی دوم منو میریم.

مورد اوّل exposure comp هست که در حالت صفر می گذارم بمونه.

بعدی Flash Control یا کنترل فلاش هست که در حال حاضر چیزی واسه ش تعریف نشده.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

مورد بعد Red-eye Reduction یا کاهش قرمزی چشم هست که میگذارم در حالت غیرفعّال باقی بمونه.

مورد بعدی ISO Speed یا سرعت ایزو هست.

در حال حاضر در حالت اتوماتیک تنظیم شده. من نمی خواهم که دوربین برای من تنظیمات ایزو رو انجام بده.

می خواهم خودم انتخابش کنم. برای همین با زدن دکمه ها یا چرخوندنش می تونم مقدارش رو عوض کنم.

می بینید که می تونید مقداری بین اتو و 25600 انتخاب کنید که در این مورد من 400 رو انتخاب می کنم.

ولی بعداً می تونید خارج از منوهای دوربین این عدد رو عوض کنید که جلوتر به شما خواهم گفت.

گزینه ی بعدی ماکسیمم ایزو اتوماتیک هست. به این معنی که ماکسیمم ایزویی که در حالت اتوماتیک می تونه انتخاب بشه رو تعیین می کنید که اینجا روی 6400 تنظیم شده.

می تونید روی 12800 هم قرارش بدین و این یعنی اگر ایزو در حالت اتوماتیک باشه، از این عدد رد نخواهد شد.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

گزینه ی بعدی Auto Lighting Opimizer است که به صورت اتوماتیک نور و کنتراست راتنظیم می کند.

نه! اجازه نمیدم که به عکسای من دست بزنی و به هر حال روی عکس های RAW تاثیری نخواهد داشت.

بریم سراغ صفحه ی 3 منو. گزینه ی Metering mode یا حالت نور سنجی رو داریم.

بیایید حالت های مختلفی که برای این گزینه داریم رو ببینیم.

ما نورسنجی به روش ارزیابی یا اصطلاحاً نورسنجی ماتریسی (Evaluative Metering) ، نورسنجی بخشی(Partial Metering)، نورسنجی نقطه ای

(spot metering) و نورسنجی میانه (Center-weighted metering)رو داریم.

نورسنجی ماتریسی به این صورت هست که تاریک ترین و روشن ترین قسمت صحنه رو می گیره و نورسنجی متعادل رو به شما
میده.

 

آموزش منوی دوربین کانن CANON 77D - قسمت سوم

هیچ وقت گزینه ی نورسنجی بخشی رو انتخاب نمی کنم.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

بعد از اون گزینه ی نورسنجی نقطه ای رو داریم که وقتی به کارِتون میاد که قصد عکّاسی از یک سوژه ای رو دارید که جلوی یک بک گراند بسیار

روشن هست و قسمت جلویی سوژه تاریک هست.

شما می تونید از گزینه ی نورسنجی نقطه ای در این شرایط استفاده کنید.

چراکه دوربین فقط چیزی که در اون نقطه هست رو می بینه و در واقع مثل حالت نورسنجی ماتریسی نیست که همه ی صحنه رو در نظر بگیره.

و بعدی حالت نورسنجی میانه است.

من واقعاً نمی دونم که این چیه.

هیچ وقت کاری باهاش ندارم.

من خودم گزینه ی نورسنجی ماتریسی رو انتخاب می کنم.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

مورد بعدی

Color Space یا فضاهای رنگی هست که در حالت sRGB قرار داره و اجازه میدم به همین صورت بمونه.

بعدی Picture Style یا استایل عکس هست که به صورت پیش فرض در حالت اتو قرار داره.

این تنظیمات در واقع روی عکس با فرمت JPEG شما تاثیرگذار هست و تاثیری روی فایل RAW نداره.

پس اگه در حالت RAW عکس بگیرید فرقی نداره که روی چه حالتی تنظیمش کرده باشید.

امّا اگه در حالت JPEG تنظیم کرده باشید روی عکس های شما تاثیرگذار خواهد بود.

پس اگه روی یکی از حالت های استاندارد، پرتره، لندسکیپ و … تنظیم کرده باشید، عکس JPEG شما به اون صورت خواهد بود.

پس اگه به صورت اتّفاقی روی حالتی تنظیم کردید که همه چیز بیش از حد شارپ شد، و در واقع عکس JPEG شما شارپ شد،نمی تونید عکس رو به حالت قبلش برگردونید.

امّا اگه با فرمت RAW عکس بگیرید، می تونید عکس رو به حالت قبل برگردونید و اصلاحات مورد نظرتون رو بعداً انجام بدین.

حالت وفادار رو دارید، و بعد حالت تک رنگ یا مونوکروم دارید.

مونوکروم به این معنی هست که شما عکس سیاه و سفید می گیرید.

و اگه عکس سیاه و سفید بگیرید، عکس JPEG سیاه و سفید خواهد بود و دیگه رنگی در کار نیست.

ولی عکس RAW رو در حالت مونوکروم بگیرید، به صورت سیاه و سفید نشونش میده، ولی بدونید که دیتای رنگیِ عکس موجود هست و توی کامپیوتر می تونید اون رو برگردونید.

و در ادامه می تونید سه تا حالت پیش فرض هم خودتون درست کنید.

در اکثر موارد به نظرم حالت اتو گزینه ی مناسبی باشه، مگر این که دقیقاً بدونید که دنبال چه چیزی هستید.

همچنین یادتون باشه که این تنظیمات روی استایل تصاویر شما در هنگام فیلمبرداری هم تاثیر دارد.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

بسیار خب برگردیم به منو.

مورد بعدی (White Balance )وایت بالانس یا تراز سفیدی هست.

من به شخصه روی حالت اتوماتیک قرارش میدم.

مگر این که دمای رنگ رو دقیقاً داشته باشید و در اون حالت می تونید خودتون تنظیمش کنید.

همچنین گزینه های تراز سفیدی سفارشی و تغییر تراز سفیدی رو داریم که من به هیچ کدوم دست نمی زنم.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

بریم جلو.

می دونم که خیلی داره طول می کشه. موارد زیادی توی منو هستند.

ولی خوبه که همه رو حداقل یک بار بررسی کنیم تا شما کاملاً درکش کنید.

کاهش نویز در نوردهی طولانی.

من خودم این گزینه رو در حالت غیرفعّال قرار میدم.

یادتون باشه که این فقط در تصاویر JPEG تاثیر داره.

کاهش نویز در ایزو بالا.

اینجا روی حالت استاندارد تنظیم شده.

من این گزینه رو غیرفعّال می کنم.

چون فقط روی عکسهای JPEG تاثیر داره و روی فایل RAW بی تاثیر هست.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

مورد بعدی پاک کردن دیتای گرد و خاک هست.

وقتی که روی سنسور دوربین شما گرد و خاک باشه می تونید از طریق این نرم افزاری که داخل دوربین اون رو از بین ببرید.

ولی من به این یکی گزینه هم توجّهی نمی کنم.

در صفحه ی پنجم ما Interval timer رو داریم که الان غیرفعّال هست.

ولی اگه فعّالش کنید، می تونید تایم لَپس بگیرید.

ویژگی خیلی خوبیه.

ولی فعلاً در حالت غیر فعّال می گذاریم بمونه.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

مورد بعد Anti-flicker shoot هست که می تونید اون رو فعّال یا غیرفعّال کنید.

فقط به یاد داشته باشید که اگر فعّال باشه، اگر در جایی در حال عکّاسی باشید که نور سوسو می زنه، دوربین صبر میکنهتا سوسو زدن نور قطع بشه تا عکس بگیره.

پس می تونه باعث بشه که تعداد عکس هایی که می تونید بگیرید کمتر بشه و سرعت گرفتن هر عکس هم کمتر می شه.

بعدی نسبت ابعاد عکسه.

آموزش منوی 77D – قسمت سوم

به نظر من همیشه به نسبت سه به دو عکس بگیرید.

من می گذارم همین جوری بمونه.

چون این، جوریه که عکس باید باشه.

و به این ترتیبه که همه ابعاد سنسور مورد استفاده قرار می گیره.

 

پیوندها:
آموزش منوی 77D – قسمت اول
آموزش منوی 77D – قسمت دوم
آموزش منوی 77D – قسمت چهارم
آموزش منوی 77D – قسمت پنجم
سایر مقالات آموزش کار با محصول
محصول مرتبط با این نوشته :
کانن EOS 77D 18-135 IS USM
پیوند بیرونی:
froknowsphoto.com
ارتباط با کارشناس فنی:
نیاوند
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گروه آواتصویر افتخار این را دارد که با بیش از ریع قرن سابقه همواره در عرصه فروش ،خدمات و آموزش در کنار دوستداران عرصه عکاسی و فیلمبرداری بوده است. این مجموعه در زمینه ی فروش انواع دوربین عکاسی و لنز های مرتبط ، دوربین فیلمبرداری ،هلی شات و کوادکوپتر ، تجهیزات نورپردازی و صدابرداری ،انواع رکوردهای صدا و میکروفون ها و بسیاری دیگر از تجهیزات وابسته فعالیت می کند. بسیاری از محصولاتی که در سایت فروشگاهی آواتصویر ارایه شده محصولات شرکت های معتبر جهانی نظیر کانن ،نیکون ،سونی ، پاناسونیک ، دی جی آی ،ونگارد و ... می باشد که تماما با ضمانت اصالت کالا ارایه می گردد تا کاربران بتوانند با خیال آسوده کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. همچنین کارشناسان بخش فنی آواتصویر با تولید ویدیو های جعبه گشایی محصولات ، باعث بالا رفتن سطح اطلاع کاربران از وجود تجهیزات داخل جعبه محصولات و امکان تشخیص کالاهای اصلی از متفرقه و در نتیجه ارتقای سطح کیفی خرید برای شما عزیزان شده اند. در زمینه ی خدمات پس از فروش نیز بدلیل ارتباطات مطلوبی که با شرکت های خدماتی نظیر ایده آل و آفومار وجود دارد می توان در جهت مرتفع ساختن نیاز های خدماتی گامی مثبت در این راستا برای شما عزیزان بردارد. در مبحث آموزش نیز گروه آواتصویر با ارایه مطالبی نظیر نقد بررسی محصولات ،ویدیوهای آموزشی و ارایه ی مقالات آموزش عکاسی در بخش رسانه و وبلاگ گامی بلند را در جهت بالا بردن سطح دانش عکاسی و همچنین بروزرسانی اطلاعات کاربران در زمینه ی تجهیزات موجود در بازار های جهانی برداشته است.
ارتباط با ما
تهران خیابان جمهوری ، تقاطع حافظ ، پاساژ حافظ ، پلاک 30
02166754868
info@avatasvir.net
X

تماس آنلاین

تماس آنلاین

66754868