مقایسه دوربین, وبلاگ

تفاوت دوربین DSLR و بدون آینه

تفاوت دوربین DSLR و بدون آینه
4.6/5 - (37 امتیاز)

در این مقاله می خواهیم به تفاوت دوربین DSLR و بدون آینه با نگاهی جامع تر از قبل بپردازیم. در ابتدا باید گفت که دوربینهای DSLR و دوربین‌های بدون آینه هر دو دارای ویژگی هایی بعضا شبیه به هم و لنزهای قابل تعویض هستند. اما تفاوت های مهمی دارند که در بعضی مواقع کارکرد آنها را کاملا از هم متمایز می کند.

 

  • مقایسه از نظر وزن و سایز

دوربین های DSLR معمولا سایز برزگی دارند و اصولا دلیل استقبال کاربران از دوربین های بدون آینه نیز سایز نسبتا کوچکتر آنها نبت به DSLR هاست. بنابراین همراه با دوربین‌ های DSLR بی شک به لنزهای بزرگتری نیاز است و شاید به دستهای بزرگی هم برای نگه داشتن دوربین و لنز نیاز داشته باشید.

دوربین های بدون آینه از نظر حجمی کوچک تر و سبک تر طراحی می‌شوند و اگرچه گاهی اوقات لنزهای آنها به بزرگی لنزهای DSLR هستند، اما اندازه کوچک تر و وزن سبک تر یکی از نقاط مثبت فروش دوربین های بدون آینه است. البته این نقطه مثبت همیشه اتفاق نمی افتد چون در بعضی مارکها ترکیب لنز با دوربین سنگین می شود.

 

 

  • مقایسه لنز‌ها

کانن و نیکون دو برند معتبر تولید لنز برای دوربین های DSLR هستند و برند‌هایی مانند سونی ،سیگما و تامرون هم بعد از آنها مطرح می باشند. در این زمینه می توان گفت که لنز هایی که صرفا برای این دوربین های DSLR  تولید شده دارای تنوع بسیار بالایی است و حق انتخاب بسیاری را در اختیار کاربران قرار می دهد. در نقطه ی مقابل بدلیل اینکه خریداران دوربین‌ های بدون آینه، اغلب جدید هستند، کمتر نسبت به لنز‌های قدیمی وابستگی دارند و معمولا همان لنز همراه دوربین برایشان کافی است البته باید گفت تنوعی بسیاری نیز در بین این دسته از لنز ها وجود ندارد و اکثرا کاربران برای مرتفع کردن نیاز های خود مجبورند که از تبدیل مانت بعلاوه ی یک لنز از سری لنزهای DSLR استفاده کنند.

 

  • منظره یاب 

هنوز بسیاری از عکاسان ترجیح می دهند از منظره یاب برای دیدن استفاده کنند. منظره یاب نوری تعبیه شده در دوربین های DSLR کاملا بدون واسطه و براساس آنچه که واقعا از لنز عبور می‌کند کار می کند. در این دوربین ها استفاده از منظره‌یاب نوری یا اپتیکال، تصویری سریع، راحت و واقعی از صحنه را نمایش می‌دهد.در نقطه ی مقابل منظره یاب تعبیه شده در دوربین های بدون آینه بصورت تصویری دیجیتال از صحنه است که درون دوربین ضبط شده است، اما در طراحی تمامی دوربین های DSLR همیشه منظره‌یاب اپتیکال وجود دارد.

چند سری از مدل‌های دوربین های بدون‌ آینه هم هستند که بعلت کوچکی و فشردگی فاقد منظره یاب هستند و فقط یک LCD در پشت آنها تعبیه شده که کار کردن با انها را در نور شدید کمی سخت‌ تر می‌کند. به همین دلیل در میان این دوربین‌ها ، دوربین هایی که دارای منظره یاب هستند معمولا گران تر می باشند. البته در این دوربین ها منظره یاب، به معنی یک منظره یاب نوری که مناظر را از روی آینه و یا منشور نوری نشان می‌دهد نیست، بلکه این منظره‌یاب یک LCD کوچک است که تصویر را به صورت مستقیم از روی سنسور دوربین نمایش می‌دهد. البته جنبه مثبت استفاده از این منظره‌ یاب‌ ها این است که درمنظره یاب الکترونیکی ما می توانیم اطلاعات خیلی بیشتری نسبت به مدل اپتیکال در دوربین های DSLR داشته باشیم. مثلا دیدن نمودار هیستوگرام زنده و نمایش تصاویر زنده از فیلتر‌هایی که در دوربین وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانید به صورت زنده در نمایشگر ببینید که تصویر در حالت سیاه و سفید چگونه دیده خواهد شد.

 

 

  • فوکوس خودکار 

نحوه فوکوس خودکار در این دوربین های DSLR از نوع تشخیص فاز یا Phase Detection است که در حالت عادی و برای دنبال کردن سوژه بسیار سریع و دقیق عمل می کند. اما در حالتی که از مد LiveView استفاده می کنیم فوکوس خودکار اغلب با کندی نجام می‌شود و گاهی اوقات دقیق نیست. البته برند‌های کانن و نیکون هر کدام با معرفی سری جدیدی از لنز ها و دوربین‌های خودشان، سعی کرده‌اند که این مشکل را برطرف کنند. اما مدل‌های قدیمی‌تر لنز‌ها و دوربین‌های این دو شرکت، همچنان با مشکل فوکوس در حالت LiveView و فیلم‌برداری روبرو هستند. در سری دوربین های DSLR آینه در مسیر سیستم Autofocus نصب شده است. به همین دلیل وقتی میخواهیم فوکوس خودکار انجام دهیم حتما باید آینه پایین باشد و به این معنی است که در شات های پی‌درپی، هر بار که آیینه برای ثبت عکس، به بالا جمع می‌شود، فوکوس از دست می‌رود. به همین دلیل است که برای هر بار گرفتن عکس، یک‌بار آیینه پایین می‌آید تا دوربین مجددا روی سوژه فوکوس کند و دوباره برای گرفتن عکس بعدی به بالا جمع می‌شود.
فوکوس یا وضوح سازی در حین فیلمبرداری DSLR ها بسیار سخت است، مخصوصا اگر سوژه‌ در یک حرکت خطی رو به دوربین یا پشت به دوربین، در حال حرکت دور و نزدیک شود. در این حالت اگرچه ما در یک نقطه ابتدای حرکت، فوکوس خودکار انجام میدهیم، ولی در حین حرکت امکان تغییرنقطه فوکوس خودکار به کندی و با اشتباه انجام می‌شود.

در نقطه مقابل در دوربین های بدون آینه هنگام  استفاده از مد Live View و نمایش در LCD دوربین، حتی در صورت نیاز به عکس‌برداری پرسرعت پی‌درپی هم به راحتی می توانیم فوکوس خودکار انجام دهیم. بنابراین از این لحاظ نسبت به DSLR ها مزیت فوق‌العاده ای دارند.
بعضی از مدل‌ های دوربین‌ های کانن مثل EOS 80D، EOS 7D Mark II، EOS 750D/T6i و EOS 760D/T6s، دارای یک فوکوس خودکار هیبریدی هستند که به تشخیص سوژه و وضوح خودکار آنها کمک می کند. در این دوربین‌ ها، حسگر‌های فوکوس در داخل سنسور دوربین تعبیه شده است و وقتی از مد Live View استفاده میکنیم فعال میشود. در این مدل‌ها شکاف بین دوربینهای DSLR و دوربین‌های CSC تا حد امکان زیادی کم شده، اما همانطور که گفته شد این یک قاعده کلی برای تمام دوربین های DSLR نیست. در دوربین‌های CSC سیستم فوکوس خودکار همیشه فعال است و در حالت استفاده از مد Live View با اشاره روی صفحه LCD میتوانیم روی هر نقطه‌ای از تصویر فوکوس انجام دهیم. همچنین دوربین‌های CSC رده بالا، دارای سیستم فوکوس خودکار بسیار پیشرفته‌ تری هستند. دوربینهایی مثل فوجی X-T2 و المپیوس OM-D E-M1 Mark II علاوه بر سیستم فوکوس خودکار پیشرفته دارای سیستم فوکوس خودکار هیبریدی هم هستند. در این سیستم ما می توانیم سوژه را حین حرکت یا توقف دنبال کنیم و هر لحظه روی نقطه که سوژه در آن قرار دارد با یک اشاره روی صفحه، فوکوس خودکار را انجام دهیم.

 

 

  •  عکسبرداری پیاپی

در دوربین های DSLR همانطور که گفته شد به دلیل محدودیت در سرعت باز و بسته شدن آینه، بهترین دوربین های DSLR هم نمی توانند از لحاظ هماهنگی بین سرعت شاتر و ثبت تصویر با دوربین های بدون آینه رقابت کنند.
هنگام استفاده از دوربین های بدون آینه ، ثبت عکس های پیاپی و ذخیره‌سازی تصاویر با سرعت بالا به راحتی امکان پذیر است. برای این نوع عکس برداری نیاز به سرعت بسیار بالای ثبت و ذخیره‌ سازی هر شات عکس است و این روند، کاملا با ساختار دوربین های بدون آینه مطابقت دارد. نبودن آینه در مسیر بین ثبت و درج تصویر باعث افزایش سرعت و بهینه‌ترین حالت برای عکاسی از نوع “Continuous Shooting ” است

 

 

  • فیلم برداری

مردم سالهاست که با این دوربین های DSLR فیلم برداری می کنند و به نظر می‌رسد که جایگاه خود را بین کاربران به دست آورده اند.اما فیلم برداری از نوع 4K حرف دیگریست و تقریبا قابل مقایسه با دوربین های دیگر نیست. دوربین‌های DSLR معدودی در بازار می‌توانند با رزولوشن بیشتر از Full HD فیلم‌برداری کنند. بنابراین احتمالا در آینده نزدیک دوربین‌های بدون آیینه، تنها انتخاب علاقمندان می شوند.
اگرچه دوربین‌های DSLR همچنان پس از سال‌ها، هنوز با دو کیفیت HD و Full HD فیلم برداری می‌کنند، اما داشتن طیف وسیعی از لنزها و لوازم جانبی و پشتیبانی بلند مدت، باعث شده تا کاربران استقبال خوبی از آنها داشته باشند. اما در سری دوربین های بدون آینه که فوکوس بدون وقفه و خیلی سریع، که با اشاره به صفحه LCD انجام می گیرد. همچنین اغلب این دوربین‌ ها هم اکنون می‌توانند با کیفیت بسیار بالا 4K یا دست‌کم Full HD با سرعت بالای 60 فریم بر ثانیه فیلم‌ برداری کنند، وبه نظر می‌رسد با وجود سرعت ثبت سریع همراه با لوازم جانبی زیاد، به سرعت جایگاه خود را در صنعت فیلم برداری پیدا خواهند کرد.

 

 

  • امکانات جانبی

تقریبا تمام دوربین های DSLR دارای کنترل دستی و تنظیمات دستی هستند و از این نظر دوربین های قدرتمندی هستند.دوربین های بدون آینه تقریبا از نظر تنظیمات دستی تمامی ویژگیهای دوربین های DSLR را دارند به اضافه بسیاری قابلیت‌ های بیشتر.

شاید بیشترین ضعف این دوربین‌ ها را بتوان به امکانات نورپردازی آنها مربوط دانست. بسیاری از این دوربین‌ ها به دلیل کوچک‌ تر بودن بدنه‌، دارای کفشک فلاش نیستند و به همین دلیل امکان ارتباط با سیستم‌ های نورپردازی حرفه‌ای را ندارند. از سوی دیگر فلاش‌های اکسترنال برند‌هایی مانند فوجی، الیمپوس یا سونی دارای تنوع زیادی نیستند و شرکت‌ های سازنده دیگر نیز کمتر برای این برند‌ها فلاش تولید می‌کنند. به همین دلیل این دوربین‌ ها چندان مورد توجه عکاسان پرتره و عروسی قرار نمی‌گیرند. اما هردو دارای تنظیمات دستی کامل، امکان فوکوس دستی و اتوماتیک، ذخیره‌ سازی فایلهای خام RAW و فایلهای گرافیکی JPEG هستند.

 

 

  • کیفیت تصویر

سنسور دوربین های DSLR معمولا در دو مدل APS-C و Full Frame عرضه شده اند و هر دوی آنها از لحاظ کیفیت تصویر در بالاترین سطح ممکن قرار دارند. همانطور که می‌دانید کیفیت تصویر تنها به بالا بودن رزولوشن تصویر بستگی ندارد، بلکه اندازه سنسور دوربین هم یکی از عاملها در بالابودن کیفیت تصویر است. دوربینهای فول فریم کیفیتی بسیار بالاتر از دوربین های APS-C دارند.

سنسور دوربین های بدون آینه چندان یکسان نیست، اما اغلب حسگر‌های آنها از دوربین‌های DSLR کوچک‌ تر است و همانطور که گفته شد در دوربین های کوچکتر، به دلیل ساختار فشرده تر بدنه از سنسورهای کوچکتر از APS-C نیز استفاده شده است. بنابراین در حال حاضر بالاترین کیفیت تصویر در دوربین های DSLR با دوربین‌های بدون آینه با حسگر‌های APS-C یا Full Frame برابر است.

البته در بین DSLR ها، فول فریم ها معمولا بسیار گران تر هستند و APS-C معمولا جزو دوربین های با کیفیت متوسط و ارزان قیمت هستند. انتخاب مدل سنسور در هر دو گروه دوربین های DSLR و دوربین‌ های بدون آینه برای خریداران، متناسب با بودجه و سلیقه آنها است. وقتی می توانیم بگوییم که کیفیت تصویر دوربین های بدون آینه بهتر است که در شرایط مساوی و اندازه سنسور برابر آنها را با هم مقایسه کنیم.

 

 

  • عمر باتری

در ی دوربینهای DSLR تقریبا عمر باتری حدود 600 تا 800 شات است و در بهترین حالت ممکن است تا 1000 شات جواب بگیریم. اما در مقابل عمر باتری دوربین های بدون آینه نسبت به مدل DSLR بسیار ضعیف تر است و معمولا در هر شارژ حدود 300 تا 400 شات می تواند جواب دهد. به همین دلیل شما اغلب به یک باتری یدک نیاز دارید. همیشه در مقایسه عمرباتری بین این دو به تفاوت زیادی می رسیم. علت این تفاوت شاید به اندازه باتری برگردد. همچنین اینکه در دوربین‌های بدون آینه اغلب فوکوس به صورت خودکار و مداوم است و نمایش تصویر پیوسته روی LCD با رزولوشن بالا انجام می‌شود. در هر صورت برای جبران باید ما همیشه یک باتری اضافه با خود همراه داشته باشیم.

 

 

  • قیمت

قیمت یک دوربین DSLR ارزان، تقریبا ارزان‌تر از یک دوربین بدون آینه هم رده خودش است و دوربین های بدون آینه معمولا گران‌ تر هستند و مدل‌های ارزان قیمت آنها فاقد منظره یاب الکترونیکی است. به همین دلیل اگر مایل باشید برای خرید دوربین هزینه کمی بپردازید، شاید دوربین DSLR برای شما مناسب تر باشد.

 

 

این یک مقایسه بین امکانات و قابلیت‌های این دو مدل از دوربین‌ها بود. امیدواریم مطالعه این مطلب به شما کمک کند تا تصمیم‌گیری بهتری برای انتخاب دوربین بعدی‌تان داشته باشید. اما فراموش نکنید که با هر دوی این دوربین‌ها می‌توان عکس ها خوب یا معمولی گرفت که این دقیقا به دانش شما از امکانات دوربین و دید شما به عنوان یک عکاس برمی‌گردد.

اگر شما هم تجربه ای از مقایسه عملی این دو مدل دارید، می‌توانید در بخش نظرات در پایین این مطلب، تجربه خودتان را با ما در میان بگذارید.

 

پیوند درونی :
دوربین بدون آینه چیست ؟
بهترین دوربین های بدون آینه 
ارتباط با کارشناس فنی:
ارتباط مستقیم از طریق تلگرام

 تفاوت دوربین DSLR و بدون آینه | تفاوت دوربین DSLR و بدون آینه | تفاوت دوربین DSLR و بدون آینه | تفاوت دوربین DSLR و بدون آینه | تفاوت دوربین DSLR و بدون آینه | تفاوت دوربین DSLR و بدون آینه | تفاوت دوربین DSLR و بدون آینه | تفاوت دوربین DSLR و بدون آینه

1 دیدگاه در “تفاوت دوربین DSLR و بدون آینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.