ویدیوها, ویدیو های آموزشی

فاصله ي كانوني-تفاوت دوربين هاي فول فريم و غير فول

فاصله ي كانوني-تفاوت دوربين هاي فول فريم و غير فول

فاصله ي كانوني-تفاوت دوربين هاي فول فريم و غير فول


4.4/5 - (43 امتیاز)

فاصله ي كانوني-تفاوت دوربين هاي فول فريم و غير فول

 تهیه شده در بخش آموزشی گروه آواتصویر

لینک سایت :

avatasvir.com

آواتصویر نمایندگى رسمى کانن و نیکون در ایران

براى کسب اطلاعات بیشتر به کانال تلگرام  آواتصویر بپیوندین.

لینک کانال :

telegram.me/avatasvir

و با شمارهاى ٦٦٧٥٤٨٦٨ –  ٦٦٧٥٤٧٠٢ در تماس باشید.

 

ما در گروه آوا تصویر به دنبال پیشرفت شما هستیم به همین دلیل برای شما ویدیو های اموزشی تهیه کرده و آن ها را دوبله کرده ایم تا همه بتوانند از این ویدیو ها به راحتی استفاده کنند.

Camera Basics – Focal Length

مفاهیم پایه ی دوربین – فاصله کانونی

فاصله کانونی چیست؟

فاصله کانونی که معمولاً با میلیمتر بیان میشود، تعریف پایه ی یک لنز عکّاسی است.

اندازه ای که گفته میشود، طولِ خود لنز نیست.

بلکه یک محاسبه ای از فاصله نوری است که از آن جا همه ی اشعه های نور در داخل لنز به سمت مرکزِ سنسورِ تصویرِ دوربین همگرا می شوند. پس به عنوان مثال یک لنز با فاصله کانونی 24 میلیمتر، از فاصله ی 24 میلیمتر جلوتر از سنسورِ تصویر نور را همگرا می کند.
عدد فاصله کانونی به ما زاویه ی دید، این که چه مقداری از صحنه در عکس ثبت خواهد شد، و همچنین میزان بزرگنمایی را می گوید.هر چه این عدد کوچکتر باشد، میدان دید بزرگتر و بزرگنمایی کمتر خواهد بود و دوربین ما قادر به دیدن قسمت بیشتری از صحنه خواهد بود. هر چه عدد بزرگتر باشد، میدان دید کمتر و بزرگنمایی بیشتر خواهد بود که این باعث می شود دوربین قادر به دیدن بخش کمتری از صحنه باشد. جا داره این نکته رو هم اشاره کنیم که عکّاسان به جای فاصله کانونی بزرگ تر از عبارت “بلندتر” و به جای فاصله کانونی کوچک تر از عبارت “کوتاه تر” استفاده میکنند.
اگر چه لنزی که شما به دوربینتان متصل می کنید یک فاصله کانونی دارد، امّا بسته به دوربینی که لنز رو بهش متّصل کردید، فاصله کانونی آن می تواند تغییر کند. در روزگاری که از فیلم استفاده می شد،فیلمِ 35 میلیمتری سایز استانداردِ سنسورِ انواعِ مختلف عکّاسی بود.

زمانی که دوربین های فیلمی صحنه رو ترک کردند، دوربین های دیجیتال با سایزهای مختلف سنسور جای اون ها رو گرفتند که اکثر اون ها سایز
سنسور کوچک تری دارند.
لنزهای 50 میلیمتری که به عنوان یک فاصله کانونی استاندارد برای فیلم در نظر گرفته می شدند، حالا تبدیل به یک لنز تِله ی کوچک برای سنسورهای کوچکتر دوربین های جدید شده بودند. این به خاطرچیزیه که ضریب برش (crop factor ) گفته می شه.
دوربین های فول فریم چیزی به نام ضریب برش یا crop factor ندارند، چراکه اون ها روی فرمت استاندارد 35 میلیمتری که در دوران فیلم استفاده می شد، کار می کنند.

امّا سنسورهای APS-C ضریب برش 1.5 برای نیکون و 1.6 برای کنون دارند.

معنای این حرف این هست که هر لنزی که به یک دوربین با متصّل بشه، باید فاصله کانونیش در عدد 1.5 یا 1.6 ضرب بشه تا فاصله کانونی موثر به APS-C سنسور دست بیاد.
فاصله کانونی واقعیِ لنز تغییری نمیکنه، ولی استفاده از دوربین های مختلف با سنسورهای متنوع جوری که عکس به نظر میرسه رو عوض می کنه. برای مثال اگه من یه لنز 50 میلیمتری روی یک دوربین فول فریم داشته باشم، فاصله کانونی موثرش 50 میلیمتر خواهد بود. امّا اگر همون لنز رو روی یک دوربین با سنسوری با ضریب برش 1.5 بگذاریم، فاصله کانونی موثر تبدیل به 75 میلی متر می شود.

رایج ترین دوربین ها APS-C   انواع دیگری از دوربین نیز وجود دارند امّا دوربین های فول فریم  هستند.وقتی می خواهید یک لنز را انتخاب کنید، چند موضوع با محدوده ی فاصله کانونی مشخص میشه. این لنزها فاصله کانونی بین 8 تا 24 Ultrawide یا Fisheye  واید ترین لنزها، لنزهای میلی متر دارند. استفاده ی اون ها محدود هست و معمولاً برای عکّاسی مناظر یا معماری از اون ها استفاده میشه. این لنزها چنان زاویه ی دیدی به ما می دهند که بعضی وقت ها عکس خراب میشه و برای عکس های پرتره مناسب نیستند چون اجزای صورت رو غیر طبیعی نشون میدن.

لنز بعدی،

لنزهای وایدِ معمولی با فاصله کانونی بین 24 تا 35 میلیمتر هستند.

اینها لنزهایی هستند که اعوجاج تصویر در اون ها دیگه حالت غیر طبیعی نداره. لنزهای استاندارد لنزهای با فاصله کانونی بین 35 تا 70 میلیمتر هستند و عکس های ثبت شده با این لنزها بیشترین نزدیکی را با چیزی که چشم ما در واقعیّت می بیند، دارند و بهترین و رایج ترین لنز برای استفاده ی روزمره به حساب می آیند.
فاصله کانونی لنزهای تله معمو لاً بین 70 تا 300 میلی متر هست و لنزهای پرتره در این دسته قرار می گیرند و وقتی که شما فاصله کانونی را زیاد می کنید، متراکم شدن تصویر باعث میشه که آبجکت های جلوی تصویر و پس زمینه نزدیک به هم به نظر برسند.

آخرین دسته ی لنزها،لنزهای اِکستریم تله با فاصله کانونی بیشتر از 300 میلیمتر هستند. این لنزها برای عکّاسی از حیات وحش و مواقعی که نیاز به بزرگنمایی خیلی زیاد هست، کاربری دارند. در بین این دسته بندی، لنزهای پرایم و زوم قرار دارند. لنزهای پرایم لنزهایی هستند که فاصله کانونی ثابتی دارند. اون ها لنزهای ساده تری هستند که ساخت شان آسان تر بوده و قیمت شان کمتر است و معمولاً هم کیفیتی بهتر از لنزهای زوم دارند.

از طرف دیگر لنزهای زوم یک محدوده از فاصله کانونی را پوشش می دهند و به خاطر تغییر پذیر بودن فاصله کانونی باعث میشه که شما به جای این که دو یا سه لنز با خودتون حمل کنید، فقط همین یک لنز رو به همراه داشته باشید. تنها نقطه ضعف این لنزها قیمت بالاتر و یک مقدار هم کیفیت کمتر به خاطر پیچیده تر بودنِ نحوه ی ساختش هست.
فاصله کانونی یک مفهوم ساده ولی مهم است.

در پایان این ویدیو میتونیم بگیم که شما اصول و قواعد فاصله کانونی و دسته های گوناگون لنزها رو شناختید که به شما کمک می کنن که برای انتخاب لنز مناسب انتخاب آگاهانه تری داشته باشید و بدونید که فاصله کانونی چه تاثیری روی عکسهای شما دارند.

ممنون که این ویدیو رو تماشا کردید، برای ویدیوهای آموزشی بیشتر ما را در کانال آواتصویر دنبال کنید.

 

پیوند درونی:

نکاتی درباره ی عکسبرداری پرتره ی کودکان
چگونه در تصاویر بوکه BOKEH ایجاد کنیم
آموزش و نحوه فریز کردن حرکت
چگونه یک پرتره را در فوتوشاپ ادیت کنیم؟
چگونه از رفلکتور استفاده کنیم؟
آموزش شش ترفند عکاسی برای گرفتن عکس های زیبا و خاص
چگونه از محو و تار شدن عکسها جلوگیری کنیم؟
چگونه ژست مشتری ها و دوستانمان را تعیین کنیم؟
آموزش پیدا کردن بهترین لوکیشن برای گرفتن عکس های پرتره

پیوند بیرونی:

Portrait Location Ideas
ارتباط با کارشناس فنی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.