وبلاگ, مقایسه دوربین

مقایسه دوربین کانن و نیکون – کدام را بخریم؟

مقایسه دوربین کانن و نیکون - کدام را بخریم؟

مقایسه دوربین کانن و نیکون – کدام را بخریم؟


4.4/5 - (51 امتیاز)

مقایسه دوربین کانن و نیکون – کدام را بخریم؟

قرمز یا زرد؟
كوكاكولا يا پپسى؟
كانن يا نيكون؟
در حالی که یک عکاس بر سر دوربين کانن خود قسم می خورد، یکی دیگر اصرار دارد که دوربين نیکون او گزینه ى بهترى است.
براستى کدامیک بهتر است؟
رسيدن به پاسخ اين سوال بسيار پيچيده است، اما ساده ترین راه برای رسیدن به این سوال این است که بررسی کنیم هر یک از این دو برند دارای چه ویژگی هایی هستند و کدام ویژگی ها مناسب با ژانر عکاسی شماست.
در مقایسه کانن و نیکون با یکدیگر،به این حقیقت می رسیم که شباهت های زیادی بین این دو  وجود دارد، مانند کیفیت تصویر فوق العاده و طیف گسترده ای از لوازم جانبی و… اما تفاوت های بسیاری نیز وجود دارد.

مقایسه دوربین کانن و نیکون – حسگرها

 

هر دو کمپانی دوربین هایی با سنسور هم اندازه را  ارائه می دهند، اما بدون شک کیفیت خروجی تصویر از اندازه ی سایز سنسور مهم تر است.در سالهای گذشته شاهد این بوده ایم زمانی که بنظر می رسد یکی از تولیدکنندگان تکنولوژی حسگری جدید را ارایه خواهد داد، کمپانی دیگر تکنولوژی برتری را ارائه می دهد.
نیکون در جدیدترین  DSLR های خود از حسگر جدیدی رونمایی کرد که در آن فیلتر پایین گذر نوری (Optical Low Pass Filter) حذف شده است.  وجود این فیلتر برای جلوگیری از حالت دندانه دندانه در هنگام ثبت خطوط موازی و تکرار شونده است و با ایجاد بلور یا تاری بر روی تصویر این حالت رو کم می کنددر نتیجه باعث کاهش شارپنس تصویر می شود .
این فیلتر به صورت سخت افزاری بر روی کل سنسور پوشانده می شود .
از سال 2015 تا کنون در تمامی دوربین های قطع  APS-C تولید شده ی نیکون این فیلتر حذف شده است و به وضوح می توان دید که کیفیت خروجی عکس ها دچار تحولی بزرگ شده است.
از سوی دیگر، DSLR های کانن بیشتر بر روی گزینه ی مگاپیکسل تمرکز دارند و هنوز از یک فیلتر پایین گذر اپتیکال استفاده می کنند، هرچند گزینه هایی مانند Canon EOS 5DS R وجود دارد که این فیلتر از حسگر آن حذف شده است.
کانن در یکی از آخرین آنونس های خود در دسته ی دوربین های فول فریم این محصول (Canon EOS 5DS R) را با قدرت تفکیک سنسور 50 مگاپیسکل معرفی کرد.اما قضاوت یک دوربین از روی مگاپیکسل مانند قضاوت درباره ی کتابی است که از جلد زیبایی بهره می برد و محتویات آن بر ما پوشیده است.
البته لازم بذکر است این قدرت تکفیف پیکسل در مقابل دوربین های نیکون که حداکثر دارای 45.7 مگاپیکسل (در D850) می باشند در زمینه سایز چاپ عکس پارامتری تاثیر گذار می باشد.
در اینجا به این جمع بندی می رسیم که تمرکز این دو شرکت بر روی ویژگیهای مختلفی از سنسور است اما باید گفت هردو کیفیت تصویر فوق العاده ای را ارائه می کنند.
البته خروجی فوق العاده بدان معنا نیست که تصاویر خروجی آنها دقیق مشابه یکدیگر است به عنوان مثال، رنگها بین دو گزینه می توانند بطور قابل توجهی متفاوت باشند. معمولا شاهد آن هستیم که غلظت رنگ در خروجی نیکون کمی بیشتر از کانن می باشد.
اما سوال اینجاست که کدام یک رنگ بهتر تولید می کند؟؟
پاسخ به این موضوع یک انتخاب شخصی است و تفاوت این دو در این زمینه یک مساله ساده است در نتیجه، در این زمینه پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد.

مقایسه دوربین کانن و نیکون – سرعت

 

کانن و نیکون در زمینه سرعت فوکوس اتوماتیک تقریبا بصورت مشابه عمل می کنند اما تفاوت های شگرفی در میزان سرعت عکاسی پیاپی آنها وجود دارد.

کانن همواره تمایل به تولید  DSLR هایی سریع تر را از خود نشان داده است .بعنوان مثال کانن EOS 7D Mark II با قیمت معادل 1599 دلار دارای یک خروجی عالی 10 فریم بر ثانیه است، و در واقع این محصول یکی از DSLR های برتر برای عکاسی ورزشی بشمار می رود.

از سوی دیگر، سریع ترین دوربین APS-C نیکون (D7500 با قیمتی حدود 1450 دلار) در حالت حداکثری قادر به عکاسی با سرعت 8 فریم در ثانیه، است.مساله ای که در پرچم داران این دو برند نیز تکرار شده بطوریکه کانن 1DX با سرعت 14 فریم در ثانیه، در مقابل نیکون D4S  که با سرعت 11 فریم در ثانیه عکاسی می کند.

البته باید گفت که این قابلیت در دوربین های دسته های پایین تر مانند نیکون D5500 و کانن REBEL T6i بطور مشابه با سرعت 5 فریم بر ثانیه است.


مقایسه دوربین کانن و نیکون – عملکرد

 

عملکرد  این دو برند بسیار شبیه است، اما در مورد حالت ها ی مختلف عکاسی ، تفاوت های قابل توجهی وجود دارد.اصطلاحاتی که کانن برای شروع بکار برده با آنچه در نیکون شاهد هستیم متفاوت است.به عنوان مثال انتخاب حالت “S” در نیکون و “TV” در کانن هر دو نشانگر حالت اولویت شاتر هستند.نیکون همچنین از اصطلاحات ساده تر برای حالت های فوکوس اتوماتیک استفاده می کند.عمر باتری  در این مقایسه ی این دو برند بسیار متفاوت است و در این زمینه برتری ازآن Nikon ها است.به طور کلی دوربین های نیکون قادر به گرفتن عکس هایی بیشتر با یکبار شارژ کامل باتری هستند .به عنوان مثال، عمر باتری نیکون D7200 دو برابر مدل مشابه قیمت خود در کانن یعنی T6S  است.البته باید گفت این مساله در مقایسه تمامی مدل ها صدق نمی کند ،اما درکل می توان گفت امتیازات حاصله در این زمینه کفه ترازو را به سمت نیکون سنگین تر می کند.


مقایسه دوربین کانن و نیکون – کیفیت فیلم برداری

کانن،از گذشته تا امروز، کیفیت فیلم برداری بهتری را ارائه می دهد . کانن برای اولین بار یک سیستم فوکوس اتوماتیک ترکیبی را ایجاد کرد که اجازه می دهد دوربین در هنگام ضبط تغییر مسیر دهد. همچنین کانن در زمینه ی ردیابی خودکار فوکوس  ،در هنگام ضبط شناخته شده است. در ضمن این برند دارای یک سری لنز خاص می باشد که بصورت تخصصی برای ویدیو طراحی شده است.از دو سال گذشته تا امروز پاسخ به این سوال که کدامیک از این دو برند کیفیت ویدیو بهتری دارند بسیار ساده تر است.
در چند مدل اخیر ،کمپانی نیکون قابلیت فوکوس اتوماتیک را در حین ضبط ویدئو  از محصولاتش حذف کرده است،و دیگر فوکوس اتوماتیک مداوم را ارائه نمی دهد.
نیکون در مقایسه محصولات در بین برند های تجاری دیگر، دوربین هایی با نرخ 60 فریم در ثانیه را برای حرکت نرم و صحیح عرضه کرده در صورتی که همین نرخ در کانن معادل 30 فریم در ثانیه است. کانن به طور سنتی ویدئوی بهتر را ارائه می دهد، اما آخرین پیشرفت های نیکون آنها را به کانن بسیار نزدیک تر می کند.

مقایسه دوربین کانن و نیکون – گزینه ها (Option)

وقتی که بحث  بررسی  DSLR های پیشرفته تر به میان  می آید، تقریبا کانن برای هریک از محصولات نیکون رقیبی قابل قبول را ارایه کرده است. اما نیکون هنوز پاسخی به سرعت 10 فریم بر ثانیه ای دوربین EOS 7D Mark II کانن نداشته است .

اما در مقابل نیکون دارای یک دوربین مخصوص برای Astrophotography است (D810A) که گزینه ی مشابه آن در کانن دارای سنسور APS-C کوچکتر است.با این حال، برای انتخاب در گزینه های سطح مبتدی ، باید گفت گزینه های کانن رقیبی قابل قبول را نسبت مدل های نیکون ندارد.

D3400 نیکون قابلیت کامل یک DSLR را برای مبتدیان فقط با قیمتی حدود 650 دلار ارائه می دهد و شامل یک لنز کیت نیز می باشد.
همچنین در سطح متوسط کانن مدل T6S را معرفی کرده که مدل مقابل آن با قیمتی نسبتا مساوی نیکون D7200 است، اما تفاوت های بسیار قابل توجهی بین این دو وجود دارد .
در نیکون D7200 فیلتر پایین گذر نوری حذف شده،همچنین دارای 51 نقطه فوکوس اتوماتیک بوده و میتواند با نرخ 60 فریم در ثانیه فیلم برداری کند،در ضمن سرعت عکاسی پیاپی آن 6-7 فریم در ثانیه بوده و عمر باتری فوق العاده ی آن تا  1100 شات است.

در صورتیکه T6S، دارای یک فیلتر پایین گذر اپتیک، 19 نقطه فوکوس متمرکز، حداکثر قدرت 30 فریم در ثانیه در فیلمبرداری و 5 فریم در عکاسی پیاپی بوده و عمر باتری آن تقریبا نصف قدرت باتری D7200 است.نیکون اغلب در گزینه های یاد شده به علاقه مندان خود (که البته همیشه اینطور نیست) مشخصات و قابلیت های بهتری را نسبت به کانن ارائه می کند.


مقایسه دوربین کانن و نیکون – پس کدامیک بهترین است؟

خرید یک DSLR کمی متفاوت از خرید یک دوربین کامپکت است، زیرا هنگامی که شما شروع به جمع آوری لنز می کنید، دیگر برای تغییر برند باید هزینه ی سنگین را پرداخت کنید.از آنجایی که این دو برند مورد بحث ما در موارد مختلف کمی متفاوت عمل می کنند ، پس کلید حل این معما به چند چیز جزئی باز می گردد.
خوب، پس، کدام  کمپانی سازنده بهترین است؟ کدامیک از این دوربینها را باید انتخاب کرد؟
جواب؟ هیچ کدام برنده نیست
 هر دو برند کانن و نیکون دوربین های عالی با کیفیت تصویر فوق العاده ای را ارائه میکنند. دلیل اصلی این ادعا این است که اگر یکی از این برند ها با برتری مطلق محصولاتی را عرضه می کرد قطعا برند دیگر سال ها پیش از این کسب و کار رفته بود.

اما

این به این معنی نیست که این دو برند مناسب تمامی کاربران است و در واقع هر فرد باید با توجه به نیاز های خود یکی از این دو برند را انتخاب کند.
  • عکاسان تازه کار احتمالا با تولید یک DSLR با شاخصه هایی از هر دو سیستم خوشحال خواهند شد، اما نیکون گزینه ای ارزان تر را ارائه می دهد و کمی برای این دسته مناسب تر است.
  • عکاسان ورزشی می توانند در دوی این برند ها اقدام به عکاسی کنند، اما کانن تمایل دارد سرعت بیشتری را در مدل های بالای خود ارائه دهد.
  • فیلم برداری با کیفیت می توانندبا هر دوی این برندها صورت بگیرد ، اما کانن به طور معمول فوکوس اتوماتیک صاف و لنزهای مخصوص سینمایی را ارائه می دهد.
  • عکاسان منظره می توانند با هردوی این محصولات عکسهای زیبایی خلق کنند اما معمولا نیکون غلظت رنگ بیشتری را ارائه می کند.
هنگام انتخاب میان برندهای دوربین، بهتر است هر دوربین را به صورت جداگانه مقایسه کنید، درحالی که نیکون ممکن است یک DSLR پیشرفته تر داشته باشد، کانن ممکن است دارای DSLR بهتری برای عکاسی ورزشی باشد.
هنگام انتخاب میان کانن و نیکون، در اینجا چند مورد برای بررسی وجود دارد:
  • مهمترین چیزی که در دوربین برایتان مهم است چیست؟ سرعت؟ وضوح؟ کیفیت ویدیو؟
  • شرکت سازنده چه چیزی را در سطح تجربه فعلی شما و برای بودجه فعلی شما ارائه می دهد؟
  • چه لنزهایی را می خواهید به کیت خود اضافه کنید؟ آیا این برند سازنده این لنز ها را ارائه می دهد؟
  • کانن یا نیکون؟ کدام انتخاب بدی نیست، به این معنی که انتخاب آسان نیست.

منابع:

سایت Camera Desicions

سایت TechRadar

سایت Amazon

سایت B&H Photos

پیوند درونی :

خرید دوربین عکاسی 

ارتباط با کارشناس فنی:
ارتباط مستقیم از طریق تلگرام

3 دیدگاه در “مقایسه دوربین کانن و نیکون – کدام را بخریم؟

  1. mona گفت:

    سلام
    تفاوت ميانه مدل دوربينها بزارين مثال ٧٢٠٠با ٨٠كانن
    تشكر

    1. نیاوند گفت:

      در قسمت ویدیو ها موجود هستش. باتشکر

  2. مونا گفت:

    سلام
    خيلى مطلب مفيدى بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.