وبلاگ, آموزش عکاسی

نکاتی برای شفافیت بیشتر عکس

نکاتی برای شفافیت بیشتر عکس

نکاتی برای شفافیت بیشتر عکس


4.7/5 - (32 امتیاز)

در این مطلب سعی داریم نکاتی برای شفافیت بیشتر عکس را برای شما بیان کنیم که شاید قبل تر به آن توجه نداشتید. البته لازم به ذکر است که ممکن است در میان شما افرادی وجود داشته باشند که به دو یا چند مورد از این موارد توجه کنند اما موارد دیگر را زیاد مورد اهمیت قرار ندهند. ولی توجه داشته باشید در عکاسی مخصوصا عکاسی پرتره توجه به تمامی این نکات باعث می شود که کیفیت خروجی تصویر به حداکثر راندمان کیفی برسد.

رسیدن به کیفیتی ایده آل مستلزم آن است که شما بتوانید بهترین فوکوس را بر روی سوژه ی خود داشته باشید. برای رسیدن بهبی این منظور کافیست در هنگام عکاسی از تجهیزات صحیحی بهره گرفته و تنظیمات دوربین خود را بر روی بهترین شرایط قرار دهید و دست آخر اینکه از تکنیکهای صحیحی نیز پیروی کنید.

1- استفاده از One Point Focus

ابتدا باید گفت که برای اینکه بتوانید کیفیت فوکوس خود را بالا ببرید باید در قسمت تنظیمات نوع فوکوس دوربین گزینه ی فوکوس تک نقطه ای انتخاب کنید. ممکن است که حتی دوربین شما دارای نقاط فوکوسی بیش از 50 نقطه باشد اما چیزی که مهم است این است که شما تنها به یک نقطه از آن برای خلق تصویری باکیفیت نیاز دارید. البته این مورد تنها برای عکس های پرتره و یا عکاسی ماکرو صدق می کند و ممکن است شما در ژانر های دیگر نظیر عکاسی منظره از نقاط فوکوس بیشتری استفاده کنید.

2- استفاده از سه پایه

 

 

دومین نکته ی مهم و تاثیر گذار در بر روی کیفیت عکس استفاده از یک سه پایه مناسب می باشد. شاید نزد خوب بگویید که من علاقه مند به استفاده از یک سه پایه نیستم و یا حمل کردن آن برای شما کمی مشکل باشد اما باید توجه داشته باشید که بهره مندی از یک سه پایه باعث از بین رفتن لرزش های احتمالی دوربین و دست شما خواهد شد. لرزشهایی بسیار کوچک که شاید حتی خود شما متوجه آنها نشوید اما تاثیرات منفی بزرگی را در فوکوس و خروجی عکس ها می گذارد. باید توجه داشته باشید که اگر بدنبال خلق تصاویر باکیفیت هستید باعث بهای آن را نیز بپردازید و استفاده از یک سه پایه حتی اگر برای شما ناخوشایند است بخشی از بهای آن است.

 

3- اگر به هر دلیلی سه پایه ندارید از بدن خود استفاده کنید.

 

 

ابتدا باید گفت که این روش به هیچ وجه جایگزین استفاده از سه پایه نیست .برای بهره گیری از بدن خود بجای سه پایه می توانیم ابتدا دوربین را با دست چپ گرفته و دست راست خود را در زیر لنز قرار دهید. هر دو آرنج خود را جمع کرده و به پهلوی خود بچسبانید. توجه داشته باشید که هنگام فوکوس گرفتن و فشار دادن شاتر ( مخصوصا زمانی که دیافراگم بازتر از 2.8 استفاده می کنید) نفس خود را حبس کنید.

4- استفاده از لنز های پرایم

 

بدون شک لنزهای پرایم از شارپنس بیشتری نسبت به لنزهای زوم برخوردارند. در ضمن بدلیل حداکثر گشودگی دهانه ی دیافراگم، می توانند در موقعیت هایی که نور کمتری در اختیار دارید به کمک شما بیایند. اینکه کدامیک از لنز های پرایم می تواند به شما کمک بیشتری کند تماما مربوط بخ نوع عکاسی شما می باشد. هرچقدر که بتوانید از لنزهای پرایم با اف کمتری بهره مند شوید قطعا دست شما در موقعیت های مختلف بیشتر باز خواهد بود. در مورد فوکال نیز باید گفت که اگر شما از یک دوربین فول فریم استفاده می کنید بهترین لنز برای پرتره می تواند لنز 85 میلی متری باشد. در غیر اینصورت برای انتخاب بهترین گزینه می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید.

5- لنز خود را کالیبره کنید.

 

 

معمولا مشاهده شده که هنگامی که شما لنز جدیدیاید ایجاد تاری فوکوس در بخش های اصلی عکس می گردد. قبل از شروع عکاسی دیافراگم خود را در پایین ترین عدد ( بازترین حالت) قرار دهید. ترجیحا یک صفحه شطرنجی بیابید و نقطه ای از آن را انتخاب کرده و فوکوس کنید. پس از گرفتن عکس خواهید دید که آیا دوربین همان نقزه ای که شما فوکوس کردید که بدرستی انتخاب کرده و یا در آن خطا وجود دارد. اگر شاهد خطایی در فوکوس خود بودید در قسمت focusCalibration آن خطا را اصلاح کرده و سپس عکاسی کنید.

6- چند عکس تهیه کنید.

 

 

هنگام گرفتن عکس در یک موقعیت سعی کنید از هر لوکیشن چند عکس تهیه کنید. مثلا اگر نمودار نوردهی بر روی صفر قرار دارد و تغییر سرعت شاتر در حالت +1 و 1- نیز عکسهایی بگیرید. زیرا عکس هایی که شما در نمایشگر دوربین مشاهده می کنید ممکن است با واقعیت یکسان نباشد و شاید شما نیز هنگام مشاهده ی عکس امکان برگشتن به موقعیت و گرفتن دوباره ی آن عکس را نداشته باشید . پس ریسک نکنید.

 

*-راهنمایی

برای اینکه بتوانید لنز های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و بتوانید بهتر انتخاب را نسبت به بدنه خود داشته باشید میتوانید از مرجعی مطمئن نظیر سایت DXOMARK بهره مند شوید.

 

پیوند دورنی:
مشاهده و خرید لنزهای پرایم نیکون
مشاهده و خرید لنزهای پرایم کانن
ارتباط با کارشناس فنی:
ارتباط مستقیم از طریق تلگرام

| نکاتی برای شفافیت بیشتر عکس | نکاتی برای شفافیت بیشتر عکس | نکاتی برای شفافیت بیشتر عکس | نکاتی برای شفافیت بیشتر عکس | نکاتی برای شفافیت بیشتر عکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.