وبلاگ

تمرین عکاسی در خانه

تمرین عکاسی در خانه

تمرین عکاسی در خانه


4.8/5 - (37 امتیاز)

بدون شک باید گفت برای ارتقا کیفی سطح عکاسی علاوه بر کسب دانش حداقلی نیازمند تمرین در شرایط مختلف خواهید بود. تمرین عکاسی در خانه و با اشیائی که در دسترس شما قرار دارد می تواند نقطه ی شروع مناسب برای کسب تجربه در این زمینه باشد زیرا برای اینکار دیگر نیازی به صرف زمان زیادی نخواهید داشت. در این مطلب به چند مورد از سوژه هایی که میتوانید توسط آنها در خانه به تمرین عکاسی بپردازید اشاره خواهیم کرد.

البته باید گفت هدف از معرفی این موارد صرفا جهت گشایش ذهن شما درباره ی اشیائی است که شاید شما بطور روزمره و بی تفاوت از کنار آنها عبور می کنید و توجه ندارید که می توانند چه سوژه های جالبی برای عکاسی یا حداقل تمرین باشند.

 

لوازم نقاشی

 

 

لوازم نقاشی بخصوص مداد رنگی ها می توانند گزینه ی مناسبی برای تمرین عکاسی باشند چرا که دارای مبنع خوبی از رنگ ها هستند. برای ایجاد تفاوت می توانید با رنگ و آیتم های گروهی به صورت تصادفی بازی کنید. سپس رنگ های مشابه را با هم گروه بندی کنید.پس از آن می توانید برروی یک رنگ تمرکز کنید و از آن بطور تکی و سپس گروهی با رنگ ها دیگر عکس بگیرید. در پایان به عکس های گرفته توجه کرده و می توانید تفاوت های طیف رنگی را ببینید و نتیجه گیری کنید که با کدامیک از آنها بیشتر لذت می برید.

  • عکسهایی با تنها یک طیف رنگی یا چند رنگ؟؟
  • عکسهایی که با چیدمان تصادفی گرفته اید زیباتر هستند یا آنهایی که به ترتیب رنگ چیده اید؟؟

پاسخ به این سوالات سلیقه ی شما را در نوع رنگ آمیزی و طیف رنگی مشخص خواهد کرد و می توانید زین پس در عکس هایی که می خواهید بگیرید سوژه هایی را انتخاب کنید که از خروجی آنها لذت می برید.

عکس های ضد نور یا Sillohoute مقابل پنجره

 

 

یکی دیگر از مواردی که امتحان کردن آن در محیط منزل می تواند تمرین خوبی باشد، ثبت پرتره سیلوئت در مقابل پنجره است، زیرا با اینکار کمی بیشتر می توانید تا سیستم نوردهی و تنظیمات دوربینتان آشنا خواهید شد.مثلا اگر دوربین خود را بر روی حالت نوردهی اتوماتیک قرار دهید و برروی سوژه خود فوکوس کنید در این شرایط خواهید دید که عکس العمل دوربین شما چگونه خواهد بود؟اگر فوکوس خود را از حالت نقطه ای خارج کنید عکس العمل دوربین تغییر می کند.اگر نقطه فوکوس خود را از سوژه دور کنید، آن وقت دوربین شما چه می بیند؟  آیا این کار بر فوکوس تصویر شما تاثیری دارد؟ چه اتفاقی می افتد اگر مُدهای نورسنجی مختلف را امتحان کنید؟ آیا به نظر می رسد که یکی از آنها در ایجاد سیلوئت موثرتر از بقیه است؟

 

 عکاسی از گل ها

 

 

دفعه بعد که از مقابل گلفروشی رد می شوید، یک دسته گل ارزان قیمت انتخاب کرده و آن را به خانه بیاورید. گل ها را در یک گلدان قرار دهید، و شروع به عکاسی کنید!

اگر یک دسته گل با محدوده وسیعی از رنگ ها انتخاب کنید (از جمله گل های سفید در صورت امکان)، قادر به تمرین درست نوردهی تصاویر خود در کل محدوده دینامیکی (Dynamic range) خواهید بود. عکاسی از گل ها همچنین فرصتی عالی برای بازی با دیافراگم های مختلف است. اگر شما در حال حاضر در حالت خودکار عکاسی می کنید، دوربین خود را بر روی مُد اولویت دیافراگم قرار دهید، و با آن امتحان کنید. تغییر از f/2.0 به f/5.6 چطور بر تصویر تاثیر می گذارد؟ شما کدام ظاهر را ترجیح می دهید؟

 

شمع و/یا یک شومینه

 

 

صرف کمی زمان برای عکاسی از یک شعله مزایای متعددی دارد. چه در حال عکاسی از مجموعه ای از شمع ها باشید و چه یک شومینه، آزمایش با طول نوردهی های مختلف را در مُد اولویت شاتر امتحان کنید. هم زمان های نوردهی کوتاه و هم بلند را امتحان کنید، و همچنین توجه کنید که سرعت شاتر چطور بر نوردهی کلی تصویر شما تاثیر می گذارد. آیا یک زمان شاتر طولانی تر به معنی یک تصویر روشن تر یا تاریک تر است؟ شما چطور می توانید یک سرعت شاتر آهسته تر را بدون بیش از حد نوردهی کردن کل تصویر متعادل کنید؟ مزیت دیگر عکاسی از شعله ها این است که باعث می شود شما ترکیب بندی را به شیوه ای در نظر بگیرید که بسیاری از افراد انجام نمی دهند، به خصوص از نظر بازتاب ها. قرار دادن یک آینه یا سطح براق دیگر در زیر یک شمع و عکاسی از آن را در نظر بگیرید. بازتاب شعله چگونه بر کل تصویر تاثیر می گذارد؟ آیا می خواهید بازتاب را در تصویر خود بگنجانید، یا ترجیح می دهید آن را کراپ و حذف کنید؟

 

جوهر و آب

 

 

در این سبک از عکاسی نیز همانند موارد قبلی نیاز آنچنانی به وسایل خاص ندارید. کافی است ظرفی را پر از آب کرده و سپس چند قطره رنگ خوراکی داخل آن بچکانید. این یک راه ساده و رنگارنگ هم برای بررسی سرعت شاتر و هم نور است. استفاده از یک سرعت شاتر سریع را امتحان کنید. تصویر چطور به نظر می رسد؟ استفاده از یک سرعت شاتر آهسته را امتحان کنید؟ تصویر چه فرقی کرد؟ علاوه بر این، عکاسی با انواع مختلف نور را امتحان کنید. شفافیت آب یک فرصت عالی برای تمرین ثبت تصاویر دارای نور پس زمینه است.

 

عکاسی از نوشنه ها یا کتاب

 

 

عکاسی کردن از متون کتاب ها می تواند باعث بهبود درک شما از دیافراگم دوربین باشد.برای اینکار می توانید یک کتاب انتخاب کنید، و آن را باز بگذارید. به دنبال قطعه کوتاهی از متن بگردید که از آن لذت می برید. دوربین خود را بر روی حالت اولویت دیافراگم تنظیم کرده، و با کمترین عددی که قادر به انتخاب آن هستید شروع کنید (به عنوان مثال f/4 یا f/2.8). نقطه کانونی خود را بر روی قطعه متن مورد نظر خود تنظیم کنید، و عکس بگیرید. چه مقدار از تصویر در فوکوس است؟

حالا دیافراگم خود را بر روی یک یا دو عدد بزرگ تر از تنظیمات اولیه خود تنظیم کنید. این بار چه مقدار از تصویر در فوکوس است؟ به عکاسی بالاتر و پایین تر از محدوده دیافراگم موجود خود ادامه دهید، و توجه کنید که وقتی این کار را انجام می دهید تصویر چطور تغییر می کند. چه موقع ممکن است بخواهید از یک تصویر تنها با یک یا دو جمله در فوکوس استفاده کنید؟ چه موقع ممکن است تصویری بخواهید که شامل مقدار بیشتری از متن کتاب در فوکوس باشد؟

 

حیوانات خانگی

 

 

عکس گرفتن از حیئانات خانگی همانند عکاسی از کودکان میتواند شما را با چالش های فراوانی روبرو کند که به روند بهبود عکاسی شما کمک می کند. مواردی که شما در نوع سبک از عکاسی آنها را تجربه می کنید عکاسی از یک سوژه ی پر جنب و جوش است. قطعا حیوانات هنگامی که شما می خواهید از آنها عکس بگیرید برای شما پوز نخواهند گرفت!! این امر به بهبود تمرکز شما در عکاسی و همچنین صبری که به شکار لحظه های ناب منجر می گردد کمک خواهد کرد.

 

مواردی که در بالا به آنها اشاره تنها بخشی از مواردی است که همواره در اختیار شماست و می توانید براحتی از آنها برای تمرین عکاسی بهره بگیرید. البته موارد دیگر نیز وجود دارد مه می توانید از آنها برای این هدف استفاده کنید فقط کافیست کمی به اطراف خود بیشتر توجه کنید.

پیوند درونی :
نکاتی برای بهبود عکاسی
ارتباط با کارشناس فنی:
ارتباط مستقیم از طریق تلگرام

| تمرین عکاسی در خانه | تمرین عکاسی در خانه | تمرین عکاسی در خانه | تمرین عکاسی در خانه | تمرین عکاسی در خانه | تمرین عکاسی در خانه |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.