اگر تا به حال سعی کردهاید که محتوای صوتی تصویری با کیفیتی از طریق میکروفونهای داخلی دوربین داشته باشید، احتمالا متوجه شدید که این روش کیفیت مناسبی ارائه نمیدهد. میکروفونهای داخلی دوربین، قادر به ضبط صداهای دور نیستند و کیفیت خوبی برای آنها ارائه نمیدهند. دلیل آن هم این است که این میکروفونها نسبت به صداهای اطراف بسیار دور هستند و در بطن دوربین جای گرفتهاند. هرچقدر میکروفون به دهان نزدیکتر باشد، صداها به طور شفافتری ضبط میشوند.
سه سیستم میکروفون بیسیم Rode، Saramonic و Synco به منظور حل مشکلات اشاره شده طراحی شدهاند. این سه سیستم از دو میکروفون کوچک TX (فرستنده) برخوردارند که میتوانند در نزدیکی دهان قرار بگیرند و صدا را به صورت بیسیم به گیرنده RX متصل به دوربین ارسال کنند. سپس صدا بر روی فایل ویدیویی ضبط میشود؛ به همان شیوهای که صدای یک میکروفون معمولی متصل به دوربین ضبط میشود. Rode به وضوح برند شناخته شدهتری در این گروه کوچک است و قیمت بالاتری دارد. در واقع، کیت Rode Wireless Go ll هم قیمت کیت Saramonic Blink 500 Pro B2 است؛ اما سارامونیک شامل دو میکروفون سیمی لاوالیر است که هنگام خرید جداگانه، قیمت بیشتری نسبت به رود پیدا میکند. Sycno سومین برند در اینجا است که با کیت G2 A2 ظاهر شده است. این کیت نیز یک جفت میکروفون لاوالیر و کابل TRS را ارائه میدهد. اما این کیت، 100 دلار یا 100 پوند پایینتر از دو مورد دیگر است.
اقلامی که در کیتها وجود دارد
کیت Rode Wireless Go ll شامل دو فرستنده، یک گیرنده، سه خز ضد باد کرکی (یک یدکی)، سه کابل شارژ USB-C، یک کابل گیرنده به دوربین و یک کیسه نرم تاشو برای نگهداری از آن است. البته این کیسه به قدری کافی بزرگ نبوده و حفاظت آنچنانی از اقلام ندارد.
کیت Saramonic Blink 500 Pro B2 در یک کیس سخت و محکم عرضه میشود که به عنوان یک ایستگاه شارژ نیز عمل میکند. این کیس دارای باتری داخلی 3000 میلی آمپری است و هر بار که فرستنده یا گیرنده در جایگاه خود قرار میگیرند، به طور خودکار شروع به شارژ میکنند. خود کیس نیز از طریق درگاه USB-C شارژ میشود. با اینکه کیس از استحکام خوبی برخوردار است و جایگاه خوبی برای فرستنده و گیرنده دستگاه است، اما فضایی برای کابلهای موجود در کیت یا دو میکروفون لایو وجود ندارد.
Synco هم از یک کیس برای واحدهای TX و RX برخوردار است؛ اما فضایی برای دو میکروفون لایو، کابل TRS و دو محافظ باد کرکی ندارد و آنها را در یک ناحیه توری در بالای محفظه نیمه سخت ارائه میدهد. یکی از جالبترین ویژگیهای این کیت، کابل شارژ سه طرفه USB-C است که به هر سه واحد TX/RX اجازه میدهد از یک منبع تغذیه USB شارژ شوند.
نمایشگرها و کنترلرهای RX
هر یک از واحدهای کنترل، اطلاعات متفاوتی را ارائه میدهند. در این مورد RX سارامونیک جامعتر است؛ اما اطلاعات Rode واضحتر از دو مورد دیگر است. هر دوی آنها وضعیت باتری را برای خود و واحدهای TX ارائه میدهند. همچنین قدرت سیگنال در آنها مشهود بوده و هر سه اجازه تغییر سطح ضبط واحدهای TX را میدهند. اما در Synco تنها سطح باتری RX مشخص است و اطلاعاتی از TX داده نمیشود. عدم اطلاع از باتری TX باعث میشود تا مشکلاتی در حین ضبط به وجود آید و گاهی اوقات دستگاه خاموش شود. همچنین واحد RX Synco دارای صفحه نمایش بسیار کم نورتر از دو سازنده دیگر است که باعث میشود خواندن آن و واحدهای TX در هنگام استفاده در فضاهای پر نور بیرون دشوارتر باشد.
محدوده عملیاتی دستگاهها
محدوده عملیاتی یکی دیگر از ویژگیهای حائز اهمیت در میکروفونهای بیسیم است. Wireless Go ll رود به ما اجازه میدهد 200 متر بین فرستنده و گیرنده فاصله داشته باشیم. در حالی که این مقدار در Synco برابر با 150 متر و در Saramonic برابر با 100 متر است. این فواصل خط دید هستند و فرستنده و گیرنده باید بتوانند یکدیگر را به وضوح ببینند. بنابراین اگر واحد TX به یقه لباس شخصی متصل باشد که پشت به دستگاه باشد، مشکل ایجاد خواهد شد. به همان اندازه که واحدهای TX در عمل خوب هستند، مواردی وجود دارد که نمیخواهید آنها در دید قرار داشته باشند. در این شرایط میکروفونهای lav میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند. برای مثال در یک موقعیت خبری و یا یک فیلم، میتوان از آنها بدون نمایش استفاده کرد. همچنین میکروفونهای lav متصل شده به لباس نسبت به TX، حرکت کمتری دارند و همین باعث میشود تا کیفیت صدای ثابتی داشته باشند.
در رابطه با عملکرد میکروفونها در محدوده عملیاتی باید گفت که Rode از بهترین عملکرد برخوردار بوده و بعد از آن Synco و سپس سارامونیک قرار دارد. برای مثال برخی از کاربران با مشکلاتی در واحد Saramonic Blink 500 از فاصله 15 متری مواجه شدند. اما به طور کلی زمانی که واحدهای TX و RX روبروی هم باشند، هر سه دستگاه به خوبی تا فاصله 100 متری عمل میکنند.
ویژگیها و قابلیتهای اضافی دستگاهها
هر سه کیت تقریباً ویژگیهای یکسانی را ارائه میکنند. کیتهای Rode و Saramonic هر کدام چند ویژگی اضافی دارند که در مابقی وجود ندارد. همه فرستندهها از یک سوکت میکروفون برخوردارند تا به میکروفونهای lav متصل شوند. اما Saramonic Blink 500 دارای ویژگی است که اجازه میدهد تا به یک پورت خط ورودی سوئیچ شود تا دیگر دستگاههای صوتی بتوانند از سیستم تغذیه شوند. یکی از ویژگیهای Rode هم این است که به کاربران امکان دسترسی به نرم افزار دسکتاپ و موبایل Rode Central را میدهد. همین باعث شده تا ویژگیهای سیستم Wireless Go را تا حد زیادی افزایش پیدا کند. از طریق نرم افزار رود میتوان هر واحد TX را برای ضبط داخلی تنظیم کرد و صدای با کیفیتی را فراهم کرد. در این شرایط دو سطح کیفیت در دسترس است و تا 40 ساعت را میتوان در TX ذخیره کرد. علاوه بر این، سیستم Rode یک کانال ایمن ارائه میدهد که باعث ضبط صدای یکسان در دو سطح مختلف میشود. برای مثال اگر ناگهان اتفاق با صدای بلندی بیفتد، میتوان از ضبط سطح پایین 20 دسیبل استفاده کرد. از کانال ایمن میتوانید هنگام ضبط در حالت مونو استفاده کنید، نه در حالت استریو.
شرایط استفاده از دستگاهها
استفاده از هر یک از این سه کیت بسیار آسان است. واحد RX را داخل کفشک (hotshoe) و یا محل نصب خود قرار داده و کابل ارائه شده را به پورت میکروفون دوربین وصل میکنید. سپس واحدهای TX را روی یقه یا جیب لباس متصل کرده و همه آنها را روشن میکنید. واحدهای TX و RX به طور خودکار متصل میشوند و شما آماده حرکت و ضبط صدا میشوید. جابهجایی بین حالتهای مونو و استریو و کنترل سطوح در هر سه کیت ساده است و هر یک از سیستمها به ما امکان ضبط در حالات مونو یا استریو را میدهند. اگرچه شاید در سارامونیک RX مقداری طولانیتر از بقیه باشد. در حالت مونو هر دو میکروفون صدا را در یک کانال ضبط کرده و هر دو صدا در هر گوشی هدفون شما ظاهر میشود. در حالت استریو نیز هر میکروفون به طور جداگانه گزارش کرده و یک صدا در گوش چپ و دیگری در سمت راست ظاهر میشود.
از بین این سه کیت، Synco احتمالاً سادهترین حالت استفاده را دارد؛ زیرا RX سینکو دکمههای اختصاصی جداگانه را برای هر عمل ارائه میدهد. بنابراین بالا بردن سطوح، فقط نیاز به فشردن دکمه علامتگذاری شده در دستگاه دارد. همچنین واحد Rode RX به ما امکان میدهد واحدهای TX را از راه دور بیصدا کنیم تا از ایجاد مزاحمت در حین ضبط صدا جلوگیری نماییم. در رابطه با عمر باتری هم باید گفت که هر سه دستگاه توانستند برای مدت طولانی به کار خود ادامه دهند. به نظر میرسد که میکروفونهای Synco بیشتر به شارژ شدن نیاز داشته باشند.
کیفیت صدای دستگاهها
تشخیص کیفیت صدا در این سیستمها سخت است و هر سه از عملکرد و کیفیت صدای خوبی برخوردار هستند. اما یک تفاوت واضحی که وجود دارد سطحی است که در آن ضبط صورت میگیرد. میکروفون Rode به طور مداوم ضبط سیگنال بلندتر و Synco آهستهترین را دارد. برای مطابقت با سطوح در DaVinci Resolve، صدای Synco باید بیشتر از همه تقویت شود و این ناگزیر نویز پسزمینه را کمی بیشتر میکند. بنابراین به طور کلی میتوان گفت در Synco G2 و Saramonic نویز کمی وجود دارد و Rode Wireless Go ll به وضوح سیگنالهای تمیزتری تولید میشود.
هر یک از سیستمها هنگام استفاده با میکروفون lav عملکرد بهتری دارند؛ خصوصا زمانی که هدف حذف اختلالات محیطی باشد. با این حال از آنجایی که کیت Rode با این میکروفونها ارائه نمیشود، کاربران ناگزیر به خرید جداگانه آن و پرداخت هزینه بیشتر برای آن هستند. این کیتها همه سیگنالهای تمیز و صدای بسیار خوبی تولید میکنند. در محیطهای ساکت میتوان تفاوت کیتها را به وضوح تشخیص داد و به خودنمایی Rode Wireless Go ll نسبت به دو سیستم دیگر پی برد.
جمع بندی
در این مقایسه میتوان گفت سیستم Rode Wireless Go ll در صدر جدول قرار دارد. با این که قیمت آن از کیتهای دیگر بیشتر بوده و لوازم جانبیهای کمی با آن ارائه میشود، اما انعطافپذیری آن بیشتر است و گزینههای زیادی را در اختیار کاربر قرار میدهد. همچنین مهمتر از همه، اتصال قدرتمندتر و قابل اعتمادتری بین واحدهای TX و RX ارائه میدهد. انتخاب بین کیتهای Saramonic و Synco برای رتبه دوم دشوار است؛ چرا که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند. Saramonic Blink 500 کمی بیشتر از کیت Synco G2 برجسته است؛ اما گاهی اوقات در سیگنالدهی ضعیف عمل میکند. همچنین کیس شارژ سارامونیک یک جذابیت بزرگ و در واقع بسیار مفید است و کابل USB سه طرفه بسیار جالبی که با کیت Synco G2 ارائه میشود را شکست میدهد. علاوه بر این، خواندن صفحه نمایشهای G2 در فضاهای بیرون بسیار دشوارتر است. در نهایت باید گفت که انتخاب از بین این سه کیت، بستگی به شرایط کاری شما و ویژگیهای مدنظرتان دارد.