ویدیو های آموزشی, ویدیوها

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش اول

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش اول

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش اول


4.4/5 - (50 امتیاز)

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش اول

 تهیه شده در بخش آموزشی گروه آواتصویر

سلام! من تونی نورتاپ هستم و می خوام به شما نشون بدم که چه طور از دوربین نیکون D7200 جدیدتون استفاده کنید. البتّه اگر شما دوربین نیکون D7100 هم داشته باشید این ویدیوی آموزشی کاملاًبرای شما مفید خواهد بود.

چون اساساً دکمه ها و تنظیمات مربوط به بخشهای مختلفِ دوربین تغییری نداشته اند. این یک ویدیوی آموزشیِ طولانی و کامل هست و ممکنه که بخشهای از توضیحات من رو بلدباشید.

خب می تونید از روی اون بخش ها عبور کنید و فقط قسمت هایی که می خواهید یاد بگیرید روببینید. اگر خودتون یا دوستانتون دوربین دیگه ای دارید که می خواهید ویدیوهای آموزشی مربوط به اونرو ببینید کافیه به وبسایت ما به آدرس http://avatasvir.com مراجعه کنید و یا در کانال تلگرامی ما به آدرس @avatasvir عضو شوید.

البته در این ویدیو درباره ی همه ی ویژگی های جزئیِ نرم افزاری که این دوربین داره و ریزه کاری های احمقانه ای که هیچ وقت باهاشون کاری نخواهید داشت حرف نمی زنم. به جاش روی مباحث اساسی تر که به شما کمک می کنند تا کار راحت تری برای عکّاسی داشته باشید و بتونید عکس های بهتری ثبت کنید،تاکید می کنم.

خب بیایید شروع کنیم. من با توضیح قسمت های فیزیکیِ بدنه شروع می کنم و یک بار دیگه هم تاکید می کنم که اگر این قسمت ها به نظرتون ساده هستند، می تونید ازشون بگذرید.

اوّلین کاری که می کنم، متّصل و جدا کردن لنز از بدنه است. دکمه ی مخصوص جدا کردن لنز اینجاست. دکمه رو نگه می دارم و لنز رو در جهت عقربه های ساعت می چرخونم تا لنز به این صورت جدا بشه.

برای اتّصال دوباره ی لنز، این نقطه ی سفید که روی لنز هست رو مقابل نقطه ی سفیدی که رویبدنه می بینید، قرار بدین و این بار لنز رو بر خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخونید تا یک صدای کلیک بشنوید و به این ترتیب لنز شما به دوربین متّصل شد.

لازمه که برای عکّاسی و فیلمبرداری، یک کارت حافظه داخل دوربین قرار بدین. درِ محفظه ی کارت حافظه در سمت راست بدنه است. اون رو به این صورت به عقب بکشید تا باز شه.

می تونید دو تا اسلاتِ کارتSD رو اینجا ببینید. کارت حافظه رو در جهتی که نوشته هاش به سمت شما هستند داخل اسلات فشار بدین تا صدای کلیک رو بشنوید.

برای خارج کردن کارت حافظه کافیه که اون رو به داخل فشار بدین و به این صورت می بینید که بیرون می زنه و می تونید کارت رو بردارید. من توصیه می کنم که یک کارت حافظه ی سریع داخل دوربین داشته باشید که در مواقعی که عکّاسی ورزشی می کنید و به سرعت بالایی نیاز دارید به شما کمک کنه. و همچنین یک کارت حافظه ی ارزان قیمت امّا با ظرفیت بالا هم تهیه کنید. مثلاً یک کارت 128 گیگ.

به این ترتیب اگر کارت حافظه ی سریعِ من پر بشه، می تونم از کارتِ با ظرفیتِ بالا استفاده کنم و دیگه نگران پر شدنِ ظرفیتِ کارت های حافظه نیستم. مطمئناً برای استفاده از دوربین به باتری نیاز دارید. محلّ قرارگیریِ باتری در این قسمت زیر دوربین هست. ضامنی که روی درِ باتری هست رو یک مقدار به این سمت بکشید و به این ترتیب درِ محفظه ی باتری باز میشه. بعد از اون یک زائده ی زرد رنگ هست که اون رو کنار می زنید و باتری بیرون میاد.

به این ترتیب هم می تونید باتری به سر جاش برگردونید. این باتری خوب شارژ رو نگه میداره ومیتونید چند روز در سفر ازش استفاده کنید. امّا ضرری نداره که همیشه یک باتریِ زاپاس هم با خودتون داشته باشید. از تهیه ی باتری های تقلبی هم خودداری کنید. چون این باتری ها شاید یکی دو ماه خوب کارکنند ولی بعد از اون دیگه شارژ رو نگه نمی دارند و مجبورین که یک باتری دیگه بخرید.

پس من توصیه میکنم که حتماً باتریِ اصلِ نیکون رو بخرید. حالا بریم سراغ پورتها.

این دوربین پورتهای متنوّعی داره که می تونید از اونا برای اتّصال لوازم جانبی استفاده کنید. سمت چپ بدنه، این پایین جکِ هدفون رو داریم و در کنارش هم یک پورت برای ریموت شاتر قرارداره.

درباره ی کار با ریموت شاتر در ادامه توضیحاتی رو خواهم گفت. استفاده ی کلّیِ ریموت شاتر برای عکّاسی در شب و یا عکّاسی از یک صحنه با فواصل زمانی مختلف برای ساختنِ تایم لپس هست.

اگه این پوشش رو کامل کنار بزنید جک هدفون رو هم می بینید. از این ورودی می تونید برای وقتیکه یک ویدیو رو روی دوربین تماشا می کنید استفاده کنید. در هنگام ضبط ویدیو هم باید صدا رو با هدفون کنترل کنید.چون اگه میکروفون صدای خِش خش بده یا صدای باد بیاد یا هر مشکل دیگه ای در صدا وجودداشته باشه، از طریق هدفون می تونید ازش با خبر بشید و مشکل رو برطرف کنید.

درپوشِ بالایی رو که بردارم، پورت HDMI رو می بینید. در اصل این پورت mini HDMI هست واگه قصد استفاده ازش رو داشته باشید، باید یک تبدیلِ mini HDMI به HDMI هم تهیه کنید. اگر بخواهید عکس ها رو روی تلویزیون ببینید، مثلاً وقتی در سفر هستید و عکس هایی که گرفتید رو می خواهید روی یک صفحه ی بزرگتر مرور کنید، از پورت HDMI میتونید برای برقراری این اتّصال استفاده کنید.

همچنین برای استفاده از یک ریکوردرِ اکسترنال مثل این مدلِ Atomos Ninja 2 و اتّصالش به دوربین، باید از این پورت HDMI استفاده کنید. بالای این قسمت هم می تونید پورت های میکروفون و USB رو ببینید. از پورت USB می تونیدبرای انتقال عکس ها و ویدیوهاتون به کامپیوتر استفاده کنید.

امّا من ترجیح میدم که کارت حافظه رو ازدوربین خارج کنم و اون رو از طریق یک کارت ریدِر به کامپیوتر متّصل کنم. استفاده از یک کارت ریدرِ USB3 می تونه خیلی سریع تر از استفاده از این پورتِ USB2 که روی دوربین هست، باشه. آخرین پورتی که می بینید هم پورت مربوط به میکروفون هست.

این دوربین یک میکروفون داخل خودش در این قسمتِ بالای دوربین داره. ولی صدایی که ضبط می کنه فاجعه است، مثل میکروفونِ همه ی دوربینهایِ دیگه! اگر کیفیّت صدا براتون اهمیّتی نداشته باشه همین میکروفون کافیه. امّا اگر یک موقع نیازداشته باشید که صدا رو با کیفیّتِ بالا ضبط کنید، مثلِ کاری که الان من دارم می کنم، باید از یک میکروفونِ اکسترنال استفاده کنید.

میکروفون رو از طریق این پورت می تونید به دوربین متّصل کنید تا صدا رو با کیفیّت خوب داشته باشید. بریم سراغ فرآیندِ گرفتنِ عکس. این فرآیند دو قسمت داره که خیلی ساده است.دکمه ی شاتر رو تا نیمه فشار بدین تا دوربین فوکوس کنه. می بینید که وقتی این کار رو می کنیم،یک نور برای کمک به فوکوس کردن روشن میشه. سپس دکمه رو کامل فشار بدین تا عکس ثبت بشه.من یک عکس از دوربین و همکارم که اینجا هستند می گیرم تا یک تصویرِ خوب برای دیدن داشته باشیم. دکمه ی play رو بزنید تا بتونید عکس هایی که گرفتید رو مرور کنید.

می تونید با فشار دادن این دکمه های مربوط به زوم که سمت چپ صفحه می بینید، کارِ زوم روانجام بدین. اگه دقّت کنید می بینید که دوربین صورتِ همکار من رو تشخیص داده و با یک مربّع سفید اون رو نشون میده. وقتی در این حالت هستم، با استفاده از این دکمه ی چرخانی که جلوی دوربین هست می تونیم مستقیم برم روی صورتش. و اگر چند نفر داخل عکس باشند، می تونم با چرخوندنِ این دکمه برم روی صورت افراد مختلف. این قابلیّت خیلی می تونه مفید باشه. وقتی که یک عکس دسته جمعی می گیرید، باید روی صورت تک تکِ افراد زوم کنید تا مطمئن بشید چشم های همه بازه و استفاده از این دکمه کار شما رو خیلی راحت می کنه.

وقتی که تصاویر رو مرور می کنید، یک مواقعی می خواهید که هیستوگرام یا تنظیمات دوربین درهنگامِ گرفته شدنِ عکس رو ببینید. به صورت پیش فرض این کار رو نمی تونید بکنید.

برای فعّال کردنِ این قابلیّت، دکمه ی منو رو بزنید. در منوی play که سمت چپِ تصویر مشخّص هست، درصفحه ی اوّلش، گزینه ی playback display options رو انتخاب کنید.

گزینه ی highlights به شما کمک می کنه که بخش هایی رو که نورِشان بیش از حد هست یا اصطلاحاً over-exposed شدند رو ببینید. گزینه ی RGB histogram روشنایی عکس رو به شما نشون میده. این رو جلوتر بهتون توضیح خواهم داد. گزینه ی بعدی shooting data یا اطّلاعات مربوط به تنظیمات دوربین در لحظه ی گرفتنِ عکس هست. و مورد آخر هم overview یا بررسی کلّیِ عکس هست. پس من همه ی این موارد رو فعّال کردم و حالا دکمه ی اوکی رو میزنم.

حالا وقتی که عکس رو نگاه می کنم، با استفاده از دکمه ی جهتِ بالا، بین حالت های مختلف میتونم جا به جا بشم. این حالتی هست که عکس بدون هیچ اطّلاعاتِ اضافه ای به من نشون داده میشه.

در حالت بعدی اطّلاعات مربوط به تنظیمات دوربین در لحظه ی گرفتنِ عکس و هیستوگرام به من نشون داده میشه. هیستوگرام در واقع نموداری هست که به من نشون میده که روشنایی در عکسِ من به چه صورتی توزیع شده.مثلاً سمت چپ این هیستوگرام به ما نشون میده که این قسمت تاریک تر هست. و بعد به قسمت صورتش که برسیم، در نمودار می تونم ببینم که این قسمت نور بیشتری داره.

این عکس از نور مناسبی برخورداره و هیستوگرام به من نشون میده که سوژه ی من در سمت راستِ تصویر قرارگرفته و سمت دیگه ی تصویر که اهمیّت کمتری داره تاریک تر هست. حالا اگه یک بار دیگه دکمه ی بالا رو فشار بدم، اطّلاعات مربوط به تنظیمات دوربین در لحظه ی گرفتنِ عکس رو به من نشون میده که ما تقریباً استفاده ای ازش نداریم . این صفحه هیستوگرام RGB هست.

اگر بدونید که چه طوری باید تعادل رنگی رو توی عکساتون برقرار کنید، می تونه براتون مفید باشه. البته من جلوتر بهتون میگم که چه طور باید با فرمت RAW عکس بگیرید که در اون صورت دیگه لازم نیست نگران تعادل رنگی باشید.

 

پیوند درونی:
آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش دوم
آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش سوم 
آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش چهارم 
آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش پنجم
پیوند بیرونی:
froknowsphoto.com
ارتباط با کارشناس فنی:
ارتباط مستقیم از طریق تلگرام

6 دیدگاه در “آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.