02166754868 info@avatasvir.net

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش چهارم

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش چهارم

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش چهارم
به این مطلب رای دهید

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش چهارم

تهیه شده در بخش آموزشی گروه آواتصویر
لینک سایت :

avatasvir.com

آواتصویر نمایندگى رسمى کانن و نیکون در ایران

براى کسب اطلاعات بیشتر به کانال تلگرام  آواتصویر بپیوندین

لینک کانال :

telegram.me/avatasvir

و با شمارهاى ۶۶٧۵۴٨۶٨ –  ۶۶٧۵۴٧٠٢ در تماس باشید.

 

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش چهارم

D7200 Overview Tutorial

آموزش کار با دوربین نیکون D7200

و به دوربین اجازه میدم فوکوس کنه و بعد عکسی که میخواهم رو می گیرم.

یا در عکّاسی از مناظر که یک نقطه ی مشخّص رو برای فوکوس کردن در نظر دارید میتونید از این حالت استفاده کنید.

حالت های دیگه ای که داریم، حالات چند نقطه ای هستند. به عنوان مثال می بینید که حالت 9 نقطه ای، 21 نقطه ای، 51 نقطه ای و حالت سه بعدی رو داریم.

این حالت ها عمدتاً برای عکّاسی از سوژه های متحرّک کاربرد دارند.

پس دلیلِ این که ممکنه به بیش از یک نقطه برای فوکوس نیاز داشته باشید این هست که به عنوان مثال اگر از یک پرنده ی در حال پرواز عکس می گیرید، کارِ بسیار سختیه که یک نقطه ی فوکوس رو روی سوژه ای به اون کوچیکی نگه دارید.

مخصوصاً اگه از لنز تله فوتو استفاده کنید.

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش چهارم

پس اگه به اشتباه اون یک نقطه ای که انتخاب کردید جای دیگه ای به جز روی سوژه بیاُفته، عکس شما خراب میشه.
امّا در این حالت های فوکوس چند نقطه ای، دوربین چند نقطه رو به عنوان نقطه ی فوکوس درنظر می گیره و از تلفیق اون ها با هم یک نقطه ی فوکوس بزرگتر به وجود میاره.

پس به جای این که یک نقطه ی کوچک داشته باشید، یک نقطه ی بزرگ خواهید داشت و اگر پرنده ی شما در هر قسمتی از اون نقطه در حالِ حرکت باشه، دوربین به فوکوس کردن روی اون ادامه میده.
پس اگه از حالت AF-S استفاده می کنید، همون یک نقطه برای فوکوس کردن روی سوژه ی ثابت می تونه کافی باشه. امّا وقتی که یک سوژه ی در حالت حرکت دارید و از فوکوس دنباله دار استفاده می کنید،باید نقطه های فوکوس بیشتری داشته باشید، مثلاً 9 نقطه یا 21 نقطه ای.

ولی این کار رو فقط وقتی که خیلی ضروری باشه انجام میدم. چون هر چی محدوده ی نقاط فوکوس شما بزرگتر باشه، احتمال این که دوربین نقطه ی اشتباهی رو به عنوان نقطه ی فوکوس در نظر بگیره بیشتر میشه.

همه ی این مسائل به این بستگی داره که مهارت شما در به دست گرفتن دوربین و قرار دادن سوژه در نقطه ی فوکوس چه قدر باشه.

یک حالت دیگه ای هم وجود داره و اون هم حالت 3D یا سه بعدی هست.

این حالت، حالتِ مخصوصِ نیکون برای دنبال کردنِ سوژه است. من این حالت رو امتحان کردم و فرقی با این نداره که خودتون حالتِ فوکوس دنباله دار رو انتخاب کنید و سعی کنید روی اون فوکوس کنید.

ولی خب می تونید این حالت رو هم خودتون امتحان کنید و طرز کارش رو ببینید.

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش چهارم

در این حالت در واقع دوربین یک نقطه رو به عنوان نقطه ی فوکوس پیدا می کنه و وقتی اون نقطه حرکت کنه تلاش می کنه فوکوس رو روی اون نگه داره.

اگر در هر حالتی برای فوکوس کردن باشید، باید بتونید نقطه ی فوکوس رو در صفحه جا به جا کنید، به جز حالتی که دوربین همه ی صفحه رو به عنوان نقطه ی فوکوس در نظر داشته باشه.

می تونید این کار رو با فشار دادن جهت های مختلف در این دکمه ی گردی که پشت دوربین هست انجام بدین.

می بینید که وقتی جهت های مختلف رو فشار میدم، نقطه ی فوکوس در صفحه جا به جا میشه.

سخته که بخوام این قضیه رو در منظره یاب به شما نشون بدم. ولی اون جا هم دقیقاً به همین صورت می تونید این کار رو انجام بدین و با فشار دادن جهت های مختلف نتیجه رو ببینید.

از اون جایی که نقطه ی فوکوس در این دوربین خیلی انعطاف پذیره، کار کردن باهاش برای شما زیاد دردسر نخواهد داشت.

در دوربین های دیگه قضیه فرق داره و شما بعد از این که در نقطه ی مرکزی به که به صورت پیش فرض نقطه ی فوکوس است، کار فوکوس کردن رو انجام دادید، باید دوربین رو بچرخونید تا به قاب تصویر مورد نظرتون برسید.

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش چهارم

امّا در این دوربین می تونید از همون اوّل قاب مورد نظرتون رو انتخاب کنید و سپس با جا به جا کردنِ نقطه ی فوکوس به سادگی عکس مورد نظرتون رو ثبت کنید.

حالا بیایید راجع به فوکوس دستی در این دوربین صحبت کنیم.

یک دیدگاه مثبتی در رابطه بافوکوس دستی وجود داره که درست نیست.

مردم فکر می کنند که همه ی عکّاسان حرفه ای از فوکوس دستی استفاده می کنند. در حالی که تقریباً هیچ عکّاس حرفه ای از فوکوس دستی استفاده نمی کنه.

قطعاً هیچ عکّاس حیات وحش یا عکّاس ورزشی ای از فوکوس دستی استفاده نمی کنه.

حتّی عکّاسان عروسی و پرتره هم از فوکوس دستی استفاده نمی کنند.

در دوربین هایی مثل این، فوکوس اتوماتیک خیلی دقیق تر از فوکوس دستی عمل می کنه.

دلیلش هم این هست که در این دوربین های DSLR استفاده از منظره یاب برای تنظیم فوکوس به صورت دستی کار رو خیلی سخت می کنه.

پس قابلیّت فوکوس اتوماتیک خیلی دقیق تر و ارزشمندتره. به خصوص در این دوربین که این قابلیّت فوق العاده است.

پس تقریباً همیشه بهتره که از فوکوس اتوماتیک استفاده کنید.

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش چهارم

مگر در موارد خاص مثل زمانی که عکّاسی در شب می کنید یا وقتی از مناظر عکّاسی می کنید.

یکی از قابلیّت های خوبی که در دوربین های نیکون می بینید، این دکمه ای هست که اینجا قرار داره و میشه با چرخوندنش بین حالت فوکوس اتوماتیک و دستی جا به جا شد.
AF نشون دهنده ی حالت فوکوس اتوماتیک و M نشون دهنده ی حالت فوکوس دستیه.

روی لنز هم یک دکمه ی مشابه قرار داره. ولی من توصیه می کنم از اونی که روی بدنه است استفاده کنید، چون این دکمه همیشه همین جاست.

یک دلیل دیگه هم این هست که یک مواقعی هست که سریع می خواهید بین حالت اتوماتیک و دستی جا به جا بشید و به دلیل این که روی لنز چند تا دکمه ی مختلف وجود داره، امکان داره پیدا کردن این دکمه یک مقدار سخت باشه.

پس خیلی بهتره که از همونی که روی بدنه است استفاده کنید که انگشتتون عادت داشته باشه که از کجا می تونه بهش دسترسی داشته باشه.

این لنز یک حلقه ی مخصوص برای فوکوس دستی داره که در قسمت جلویی لنز هست.

خب در این لنز باید سوییچی که روی خودِ لنز هست رو هم روی حالت دستی قرار بدیم تا بتونیم به صورت دستی فوکوس کنیم.

ولی در اغلب لنزها نیازی به این کار نیست و تغییر دادن در اون دکمه ای که روی بدنه هست برای رسیدن به فوکوس دستی کافی هست.

در انتها دوربین رو به همون حالت فوکوس اتوماتیک برگردونید.

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش چهارم

چون احتمال داره که دفعه ی بعدی که دوربین رو برمیدارید نیاز باشه تا سریعاً عکستون رو بگیرید و اگه دوربین روی حالت فوکوس اتوماتیک باشه کار شما خیلی سریع تر انجام میشه.

کلّاً قانونِ خوبیه که وقتی یک تنظیماتی رو تغییر میدین، در انتها به حالت اولیه برگردونیدش.

بریم سراغ حالات نورسنجی.

در واقع اینجا ما تعیین می کنم که دوربین چه طور عکس رو به درستی نوردهی کنه.

مثلاً یک وقتی هست که به یک منظره نگاه می کنید و با خودتون فکر می کنید عکسی که از این منظره می گیرم باید روشن باشه.

پس باید از مثلاً فلان سرعت شاتر و دیافراگم و ایزو استفاده کنم.

مثلاً یک وقتی هست که به برف نگاه می کنید و در نظر می گیرید که می خواهید برف سفید یا خاکستری یا تیره باشه.

ولی دوربین انتخاب درست رو انجام نمیده.

در این جور مواقع می تونید با انتخاب کردن حالات مختلف metering mode به دوربین کمک کنید.

ولی من همیشه به مردم میگم که نگران metering modes نباشند و اون رو روی حالت پیش فرض رها کنند و به جاش طرز استفاده ی درست از جبران نوردهی یا exposure compensation رو یاد بگیرند.

این راه می تونه خیلی مناسب تر و راحت تر باشه.

ولی برای کسب اطّلاعات بیشتر در رابطه با metering modes یا حالات نورسنجی، می تونید به وبسایت آواتصویر مراجعه کنید.

الان فقط می خواهم به شما نشون بدم که چه طور انتخابش کنید.

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش چهارم

کار خیلی راحتی هست.

این دکمه ای که بالای دوربین هست رو می بینید؟

وقتی که این دکمه رو فشار بدم دو گزینه روی صفحه نمایش نشون داده میشه.

می بینید که وقتی این دکمه رو می چرخونم بین سه حالت جا به جا میشم.

این گزینه بهترین حالت هست که در واقع همون حالت پیش فرضه و فکر کنم بهش حالت نورسنجی ماتریسی میگن.

در این حالت دوربین همه ی چیزی که در قاب وجود داره رو می بینه و در انتها بهترین حالت رو برای نوردهی انتخاب می کنه.

حالت بعدی حالت نورسنجی نقطه ای است.

در این حالت دوربین فقط یک نقطه رو برای نورسنجی در نظر می گیره.

چیزی شبیه به اتّفاقی که در دوربین های فیلمی می دیدیم.

ولی خب در این دوربین گزینههای بهتر و راحت تری هم وجود داره.

سومین گزینه هم نورسنجی با تمرکز روی بخش مرکزیِ قاب هست.

در حالت نورسنجی، فقط یک نقطه ی کوچک از قاب تصویر در نظر گرفته میشد، امّا در این حالت بخش بزرگتری از تصویر برای نورسنجی در نظر گرفته میشه.

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش چهارم

این حالت ها برای افرادی هست که عادت به عکّاسی با فیلم دارند.

من پیشنهاد می کنم که در این دوربین از همون حالت پیش فرض برای نورسنجی استفاده کنید.

حالا بیایید راجع به یک مبحث مهم صحبت کنیم.

ایزو ISO مخفّف کلمه ی خاصّی نیست.

بلکه یک سازمان جهانیِ استاندارد هست که مخفّفش این نمیشه ولی به هر دلیلی تصمیم گرفتند این اسم رو برای خودشون انتخاب کنند.

بگذریم، فقط خواستم بگم که حروف رو جدا جدا نباید تلفّظ کنید و باید به صورت ایزو بخونیدش.

ایزو اساساً میزان حسّاسیّتِ سنسور دوربین شما رو تنظیم می کنه.

پس اگه از یک عدد بزرگ برای ایزو استفاده کنید، دوربین شما نسبت به نور خیلی حسّاس میشه.

به عبارتی به شما اجازه میده تا در فضاهای تاریک و در شب بتونید با سرعت شاتر بالا عکس بگیرید.

اگر از ایزو پایین استفاده کنید، می تونید در نور بالا عکس بگیرید.

اگر یادتون باشه در دوربین های قدیمی از فیلم با ایزو 100 برای عکّاسی در روزهای آفتابی استفاده می کردیم.

از فیلم با ایزو 400 یا 600 برای عکّاسی در فضاهای داخلی استفاده می کردیم.

اینجا هم دقیقاً به همون صورته. با این تفاوت که دیگه لازم نیست فیلم رو عوض کنید.

بلکه به سادگی می تونید تغییرش بدین.

اکثر اوقات از حالت ایزو اتوماتیک استفاده می کنیم.

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش چهارم

در این حالت دوربین به صورت خودکار ایزو رو تعیین می کنه که می تونه بهترین انتخاب برای شما باشه، حتّی اگر یک عکّاس حرفه ای باشید.

امّا اگر بخواهید ایزو رو به صورت دستی تنظیم کنید، در این دوربین کار راحتی خواهید داشت، چون اینجا یک دکمه مخصوص ایزو قرار گرفته.

من دکمه ی اینفو رو می زنم تا بتونم تصویر رو به شما نشون بدم.

حالا اگه دکمه ی ایزو رو فشار بدم و نگه دارم، می بینید که به شما نشون میده که چرخوندن دکمه ی جلوی دوربین و پشت دوربین چه اتّفاقی میاُفته.

دکمه ی چرخان پشت دوربین، برای تنظیم حسّاسیّت ایزو هست و می تونه مقدار حداقل 100 روداشته باشه که بهترین ایزوی پایه به حساب میاد.

به این معنی که می تونید تمیز ترین عکسِ ممکن روبگیرید.

امّا اگه به سمت دیگر بچرخونیم می بینیم که حداکثر تا ایزو 25600 رو می تونیم انتخاب کنیم.

این حالت به شما عکس های پر نویز میده که پر از نقاط قرمز و سبز و آبی هستند.

پس اکثر اوقات بهتره که از کمترین ایزوی ممکن استفاده کنید.

دکمه ی چرخان جلوی دوربین، برای کنترلِ فعّال کردنِ ایزو اتوماتیک هست.

می بینید که در این حالت کلمه ی Auto ISO اینجا نوشته شده و اگه دکمه رو بچرخونم، تبدیل میشه به ISO .

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش چهارم

در این حالت من به صورت دستی ایزوی دوربین رو کنترل می کنم.

باز هم میگم که حتّی در حالت تنظیمات دستی، استفاده از ایزو اتوماتیک بهترین کاریه که می تونید بکنید.

ولی اگر در یک استودیو مشغول به کار هستید که نورهای استودیویی وجود داره، یا وقتی که عکّاسی در شب می کنید، بهتره برای این که عکس هاتون خراب نشه از ایزو اتوماتیک استفاده کنید.

برای به دست آوردن اطّلاعات بیشتر می تونید سایر ویدیوهای آموزشی ما رو در کانال آواتصویر دنبال کنید.

فعلاً در همین حد که بدونید چه طور در این دوربین ایزو رو تنظیم کنید کافیه.

حالا یکی دیگه از مباحث بسیار بسیار مهم،exposure compensation یا جبران نوردهی هست.

اگر تا حالا عکسی رو گرفته باشید که بیش از حد روشن یا بیش از حد تاریک شده باشه، یا مثلاً صورت سوژه درست افتاده ولی آسمان بیش از حد روشن شده، یا صورت سوژه به خاطر وجود آسمان پشت سرش تاریک افتاده باشه، جبران نوردهی برطرف کننده ی همه ی این مشکلات هست.

 

آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش اول
آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش دوم
آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش سوم
آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش پنجم
آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش ششم (بزودی)
آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش هفتم (بزودی)
آموزش منوی دوربین نیکون NIKON D7200 بخش هشتم (بزودی)
محصول مرتبط با این نوشته :

نیکون D7200 18-140 VR

پیوند بیرونی:

froknowsphoto.com

| آموزش D7200 | دفترچه فارسی D7200 | کار با D7200 |  منوی D7200 |

نیاوند
دیدگاه کاربران 2 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X

تماس آنلاین

تماس آنلاین

66754868