آموزش عکاسی, وبلاگ

مزایا و معایب عکاسی فرمت RAW

مزایا و معایب عکاسی فرمت RAW

مزایا و معایب عکاسی فرمت RAW


4.6/5 - (35 امتیاز)

در این مطلب می خواهیم مزایا و معایب عکاسی فرمت RAW را بررسی کنیم تا شما بتوانید در انتخاب فرمت عکاسی کمی راحت تر تصمیم بگیرید. شاید تا به امروز بارها شنیده باشید که عکاسی با فرمت RAW بهتر است. در اینجا این سوال مطرح می شود که اصلا فرمت RAW چیست و چه مزایا و معایبی می تواند برای عکاس در پی داشته باشد؟

 

تفاوت فرمت RAW با سایر فرمت ها :

فرمت RAW یکی از حالت‌ های ذخیره‌ سازی تصویر است که تمام اطلاعات ثبت‌ شده توسط پیکسل‌ های حسگر بدون هیچ تغییر و اصلاحی در کارت حافظه ذخیره می‌شوند. در واقع عمده تفاوت این فرمت با فرمت‌ های دیگری مانند JPEG و TIFF در همین مورد است. هنگامی که یک عکس را با فرمت JPEG ذخیره می‌کنید بسیاری از اطلاعات برای رسیدن به فایلی کم‌ حجم و فشرده از بین می‌روند؛ بنابراین به این علت که تصویر ثبت شده در فرمت RAW فشرده نمی‌شود، فایل ذخیره شده از کیفیت بالاتری برخوردار است. به‌علاوه به واسطه فرمت RAW بسیاری از اشتباهات هنگام عکس‌ برداری مانند خطا در نوردهی و یا تنظیم نادرست سرعت شاتر و دیافراگم در مرحله ادیت قابل جبران است و اطلاعات از دست رفته را می‌توان بازیابی کرد.

مزایا و معایب فرمت RAW :

رسیدن به بالاترین کیفیت

همان‌طور که گفته شد فرمت RAW تمامی اطلاعات ثبت شده توسط پیکسل‌های حسگر را بدون فشرده‌سازی ذخیره می‌کند. بنابراین این فرمت بالاترین کیفیت ممکن را ارائه می‌دهد. زمانی که با فرمت JPEG عکس به ثبت می‌رسد، پردازشگر دوربین طبق کدهای نوشته شده تصویر RAW را فشرده کرده و در قالب این فرمت ارائه می‌دهد ولی پردازشگر دوربین نه طبق دلخواه شما و نه به خوبی نرم‌افزارهای ادیت عکس این کار را انجام دهد. در حالی که عکاسی با فرمت RAW این امکان را می‌دهد که تصویر را به دلخواه خود ادیت کرد و مطمئن بود که قبلاً روی عکس هیچ ویرایشی انجام نشده است.

امکان ثبت درجات بیشتری از روشنایی و دستیابی به Tonal Range پیوسته‌تر

درجات روشنایی در واقع تعداد Step قابل ثبتِ درجات نوری از تیره‌ترین تا روشن‌ ترین نواحی تصویر است. هرچه این درجات بیشتر باشد، گذار بین تن‌های مختلف پیوسته‌تر و یکدست‌تر انجام می‌شود. در عکس‌هایی که دارای دامنه درجات پایین هستند انتقال از یک ناحیه روشن به تاریک به صورت تکه‌تکه و مقطع انجام می‌شود. برای مثال ثبت تصویر با دامنه درجات 2 تنها سیاه و سفید را به ثبت می‌رساند که همان عکس با کنتراست خطی و مشابه به فیلم لیت است. یک تصویر JPEG تنها قادر است که 256    درجه از روشنایی را به ثبت برساند درحالی که فرمت RAW توانایی ثبت روشنایی موضوع در گستره‌ای معادل 4096 تا 16384 درجه را دارد! بنابراین در فرمت ‌RAW به لطف ثبت کردن طیف وسیعی از درجات نور امکان اصلاح بسیاری از فاکتورها مثل نوردهی، کنتراست، روشنایی و … در مرحله ادیت ممکن می‌شود. حتی نواحی‌ای که در عکس توسط چشم اور یا اندر اکسپوز به نظر می‌رسند را می‌توان بدون افت کیفیت تا حد قابل‌قبولی بازیابی کرد.

 

آزادی عمل در اصلاح سفیدی تصویر (وایت بالانس)

در عکاسی با فرمت JPEG، تراز سفیدی به‌صورت پیش‌فرض بر روی تصویر اعمال می‌شود و امکان تغیر آن به راحتی ممکن نیست. بر خلاف این در فرمت RAW اطلاعات بیشتری ذخیره شده است و امکان تنظیم وایت بالانس عکس بدون افت کیفیت وجود دارد.

 

وضوح و شارپنس بالا در عکاسی با فرمت RAW

در فرمت‌های دیگر مثل TIFF و JPEG 2000 نویز تصویر با یک الگوریتم پیش فرض، اصلاح می‌شوند که در نتیجه آن ممکن است تا حدی از شارپنس تصویر کاسته شود. اما در فرمت RAW اختیارات وسیعی را برای اصلاح نویز و افزایش وضوح تصویر هنگام ویرایش عکس در نرم‌افزارهایی مثل لایت روم پیش رو دارید تا به بهینه‌ترین نتیجه ممکن برسید.

زمانی که مشغول ادیت عکس RAW هستید در واقع هیچ سر و کاری با اصل تصویر گرفته شده ندارید و تنها تغییراتی را به صورت کدهای نوشته شده در کنار فایل اصلی ذخیره می‌کنید. این ویژگی فوق‌العاده باعث شده است که هیچ نگرانی از بابت خراب شدن تصویر هنگام رتوش تجربه نکنید. چرا که تمامی ادیت‌های انجام شده حتی بعد از ذخیره‌سازی فایل نیز قابل بازگشت است. علاوه بر این اگر اصلاحات انجام شده بر روی تصویر راضی‌کننده نبود می‌توان عکس را بدون هیچ تغییری به حالت اولیه خود برگرداند. در فرمت JPEG و بسیاری از فرمت‌های دیگر اصل عکس با هر بار ادیت و ذخیره‌سازی تغییر می‌کند و اطلاعات اولیه کاملاً از دست می‌رود. به همین دلیل است که این نوع فرمت‌ها را Lossy می‌خوانند. بنابراین فرمت RAW در مرحله ادیت عکس برتری کاملی نسبت به فرمت‌های دیگر دارد.

چاپ مطلوب و باکیفیت‌تر

به علت انتقال تدریجی و پیوسته بین رنگ‌ها و درجات روشنایی، عکسی‌ یکدست‌تر و با کیفیتی بالا در چاپ با فرمت RAW خواهید داشت. پیوستگی رنگ و روشنایی در چاپ عکس‌های دیجیتال فاکتوری بسیار مهم است و برای رسیدن به کیفیتی مطلوب‌تر می‌توان عکس‌ را در فرمت RAW ثبت کرد و پس از اصلاح به چاپ رساند.

 

قابلیت گرفتن خروجی از فرمت RAW در فضاهای رنگی مختلف

فضای رنگی یا Color Space در واقع روشی برای ثبت کانال‌های رنگی می‌باشد. در فرمت RAW امکان گرفتن خروجی در تمامی فضاهای رنگی وجود دارد. به عنوان مثال برای تصاویری که بر روی یک سایت قرار می‌گیرند فضای رنگی sRGB می تواند بهترین گزینه باشد و یا برای چاپ، فضای رنگی CMYK بسیار مناسب است و پرینترها بیشترین سازگاری را با این فضای رنگی دارند. همچنین اگر دنبال بیشترین جزئیات هستید فضای رنگی ProPhoto RGB می‌تواند انتخابی درست باشد. فضای رنگی مختلف برای کاربردها و مصارف متفاوت تعریف شده‌اند. با گرفتن عکس RAW می‌توان تصاویر را بدون افت کیفیت و در فضاهای رنگی مختلف ذخیره کرد تا بسته به شرایط به بهترین نتیجه ممکن رسید.

تمامی فرمت‌ها در ثبت عکس دارای معایبی نیز هستند به همین علت است که گزینه‌های مختلفی برای ذخیره‌سازی عکس وجود دارد. برای فرمت RAW نیز درکنار ویژگی‌های مثبت، می‌توان برخی از نکات منفی آن را نیز برشمرد که در ادامه مورد بحث قرار می‌گیرند.

 

نیاز به اصلاح و تنظیم در تمامی عکس ها

مشکل اصلی عکاسی با فرمت RAW این است که تمامی عکس‌های گرفته شده نیاز به ویرایش و تنظیم دارند که عکاسی در این حالت را به یک پروسه زمان‌ بر تبدیل کرده است. با این وجود خیلی از عکاسان بر روی تصاویر JPEG نیز اصلاحات مورد نظر را انجام می‌دهند.

حجم زیاد تصاویر گرفته شده با فرمت RAW 

یک تصویر RAW حدود دو تا سه برابر یک عکس JPEG معمولی حجم اشغال می‌کند. بنابراین برای ذخیره‌سازی این نوع تصاویر، به کارت‌های حافظه‌ای با ظرفیت بالاتر و گران‌تر نیاز است. برای درک بهتر این موضوع، در یک هارد 3 ترابایتی می‌توان 375000 عکس با فرمت JPEG را ذخیره نمود درحالی که برای ذخیره‌سازی با فرمت RAW فقط برای حدود 100000 عکس است.

 

کاهش سرعت‌عمل دوربین هنگام ثبت تصاویر RAW

با توجه به سایز بزرگ تصاویر RAW زمان ذخیره‌سازی آن‌ها بر روی کارت حافظه از حد معمول بیشتر است. با این وجود سرعت دوربین در گرفتن تصاویر پیوسته تغییر نمی‌کند ولی زمان بیشتری برای ثبت تصاویر بر روی حافظه صرف می‌شود. اگر در شرایطی کار می‌کنید که باید به صورت پیوسته عکس گرفت و فرمت RAW گزینه محبوب شماست باید مموری کارت‌هایی سریع‌تر و در عین حال گران تر تهیه کنید.

هر یک از کمپانی‌های سازنده، فرمت RAW اختصاصی خود را تعریف کرده‌اند

تصاویر RAW در هر دوربین بر اساس الگوریتمی که شرکت سازنده تعریف کرده است ذخیره می‌شود. بنابراین فایل‌های RAW فقط با نرم‌افزاری که همان شرکت منتشر می‌کند خوانده خواهد شد. البته شرکت‌هایی مثل Adobe لایسنس اکثر این فرمت‌ها را در اختیار دارد و با نرم افزار Camera Raw می‌شود تصاویر RAW دوربین‌های زیادی از جمله کانن CR2 و نیکون NEF را باز کند. نکته اساسی اینجاست اگر یک فایل RAW در اختیار داشتید و شرکت سازنده تولید دوربین‌های خود را متوقف کرده باشد هیچ تضمینی وجود ندارد که نرم‌افزار مناسب برای DeCode کردن به راحتی قابل دسترس باشد. البته شرکت Adobe یک فرمت عمومی موسوم به DNG را برای حل این مشکل ارائه کرده است و می‌توان تصاویر خام گرفته‌شده توسط دوربین‌های مختلف را با این فرمت ذخیره کرد.

اگر از عکاسان حرفه ای باشید قطعا فرمت RAW را انتخاب می کنید.

پیوند درونی :

تکنیک گرفتن عکس پرتره در نور طبیعی

ارتباط با کارشناس فنی:

ارتباط مستقیم از طریق تلگرام

| آموزش عکاسی | مفاهیم عکاسی | تفاوت فرمت RAW با JPEG | مزیت فرمت RAW |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.