وبلاگ, آموزش عکاسی

نکاتی برای استفاده از نور در عکاسی

نکاتی برای استفاده از نور در عکاسی

نکاتی برای استفاده از نور در عکاسی | نور در عکاسی


4.6/5 - (31 امتیاز)

در این مطلب می خواهیم به نکاتی برای استفاده از نور در عکاسی اشاره کنیم که بتوانید همانند یک عکاس حرفه ای عکس های زیبایی را ثبت کنید.  نکته مهم این است که شما برای انجام این کار به یک دوربین گران قیمت نیاز ندارید. رمز موفقیت در این است که یاد بگیرید چگونه از انواع نورپردازی مانند نورپردازی جانبی، روشنایی پخش شده (Diffused Lighting) و روشنایی مصنوعی استفاده کنید. در صورت استفاده صحیح از این تکنیک ها دیگر هیچکس قادر به گفتن نیست که شما با یک DSLR گران قیمت عکاسی کرده اید یا از یک دوربین معمولی برای این کار بهره گرفته اید. 

تسلط بر مبانی :

1- منبع اصلی نور را پیدا کنید.

در اطراف خود نگاه کنید و منبع اصلی نور را پیدا کنید. نور می تواند تقریبا در هر نقطه (بالاتر از شما، پشت سر شما، اطراف شما) باشد. نحوه تابش نور قطعا باعث تغییر در موضع گیری در عکاسی شما می شود. به عنوان مثال، تابش نور از بالای سوژه ،ممکن است باعث ایجاد سایه های شدید شود، در حالی که تابش نور از جلوی سوژه ،می تواند تصویر را مسطح کند.  اطراف سوژه ی خود حرکت کنید و ببینید تغییر جهت تابش نور چه تغییری در تصویر خروجی ایجاد می کند. سوژه ی خود را در ناحیه ای که در آن جهت نور مد نظر شما است حرکت دهید. 

2- به جنس،رنگ و شدت نور توجه کنید.

نور می تواند درخشان، نرم، شدید یا کم باشد و بسته به نوع منبع آن می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد. برخی از چراغ ها مهتابی هستند در حالی که سایر آنها دارای نور گرم هستند. کیفیت نور بر چگونگی سوژه شما تأثیر می گذارد و می تواند باعث شود که تصاویر بیش از حد خشن، خیلی نرم، خیلی تاریک و یا خوب باشد. 

3- به دنبال جزئیات بروید.

بی شک چشمان شما می تواند جزئیات بیشتری را نسبت به یک دوربین پیدا کند. به همین دلیل است که عکس های شما اغلب با چیزی که مشاهده می کنید مطابقت ندارد. اما آگاهی از قسمت های روشن و تاریک یک منظره به شما کمک می کند تا جزییاتی را که می خواهید در عکس داشته باشید را ثبت کنید.

 

4- به دنبال تضاد ها ( کنتراست ) بروید.

جهت نور باعث ایجاد برجستگی و سایه می شود . بی شک نقاط برجسته بخشهای درخشان تصویر است و برعکس آن ، یک سایه تاریکترین قسمت یک تصویر است. کنتراست ایجاد شده بین سایه ها و برجستگی ها باعث جالب تر شدن تصاویر می گردد. دانستن اینکه چگونه تغییر نور شما کنتراست را تغییر می دهد، یکی از مهمترین نکات در ایجاد این جذابیت در عکس های شما است.

عکس های Side-Lit* دارای کنتراست زیادی هستنددر صورتی که عکس های Front-lit** معمولا دارای کنتراست بسیار کمی هستند و تصاویری که در یک روز ابری به تصویر کشیده شده، معمولا در مقایسه باعکس های Front-lit دارای کنتراست کمتری است، در حالی که تصاویر گرفته شده در نور آفتاب دارای کنتراست بسیار بیشتری در مقایسه با 3 مورد قبلی است.

 

عکس های Side-Lit : عکسهایی که منبع نوری از یکی از طرفین بر روی سوژه می تابد.

عکس های Front-Lit : عکسهایی که منبع نوری از روبرو بر روی سوژه می تابد.

امیدوارم این نکات عکاسی باعث بهبود روند عکاسی شما شود.

پایدار باشید .

پیوند درونی :

استفاده از جهت نور در عکاسی
تمرکز بر کیفیت نور در عکاسی 

ارتباط با کارشناس فنی:

ارتباط مستقیم از طریق تلگرام

نکاتی برای استفاده از نور در عکاسی | نکاتی برای استفاده از نور در عکاسی | نکاتی برای استفاده از نور در عکاسی | نکاتی برای استفاده از نور در عکاسی | نکاتی برای استفاده از نور در عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.