آموزش عکاسی, وبلاگ

نکات مهم نورپردازی در عکاسی

نکات مهم نورپردازی در عکاسی

نکات مهم نورپردازی در عکاسی


4.6/5 - (37 امتیاز)

نکات مهم نورپردازی در عکاسی

هنر عکاسی اصول مختلفی دارد که برای پیشرفت در آن باید این اصول را فرا گرفته و رعایت کنید. یکی از مهمترین اصول عکاسی ،نورپردازی است که باید هنگام گرفتن عکس رعایت شود وگرنه نمی توان به نتیجه ای درخشان دست یافت. در این مطلب سعی خواهیم کرد شما را با برخی از قواعد نورپردازی پایه آشنا کنیم تا شاید بتوانیم شما را در گرفتن عکس هایی با خروجی بهتر یاری کرده باشیم.

نورپردازی سوژه

در این مورد نظرات بسیاری از عکاسان و صاحب نظران بنام شاهد هستیم اما تمامی این نظرات دارای نقاط مشترکی هستند. نقطه مشترک تمامی این نظریه ها در جایی است که نورپردازی سوژه در عکس ها در دو حالت خلاصه می شود. سوژه عکس شما همیشه باید درخشانترین نقطه ی از لحاظ روشنایی برابر با اشیاء دیگر در عکس باشد، مگر اینکه عمدا بخواهید در عکس خود از روش Silhouette  یا ضد نور بهره بگیرید.

 

سوژه ی درخشان

سوژه ی ضد نور یا سیهلووت

از نوردهی بیش از حد به سوژه پرهیز کنید

در اینجا باید گفت در نوردهی به سوژه باید استاندارد رعایت شود و نوردهی به سوژه باید کاملا سنجیده و به اندازه باشد در غیر این صورت خروجی عکس شما جذاب نخواهد بود. باید توجه داشته از هایلایت های ناخواسته جلوگیری کنید .هایلایت ها را می توان با عکاسی در سایه، استفاده از دیفیوزرها، و اطمینان از این که سوژه بین شما و خورشید قرار دارد، کاهش داد.

در عکس های زیر، تفاوت بین فلاش روی دوربین و بدون کنترل، با نور نرم و هایلایت های دقیق را به خوبی می توانید مشاهده کنید:

 

حذف سایه های ناخواسته ای در عکس

نورپردازی در هنگام عکاسی باید همیشه عمدی به نظر برسد و فاقد سایه های اتفاقی (بدون کنترل) یا ناخواسته باشد. سایه های ناخوشایند معمولا نتیجه تابش مستقیم نور شدید خورشید به سوژه هستند و برای حذف این سایه ها نیز می توان همچون دستور العمل بالا و با استفاده از دیفیوزر ها و یا رفلکتور سایه ها را حذف کرد.

 

 

چشم ها در عکس باید دارای برق چشم باشند

این اصل یکی از اصولی است اغلب از سوی عکاسان بکار گرفته نمی شود در صورت هایلایت درون چشم های سوژه باعث ایجاد ارتباط بین سوژه ی عکس و بیننده می گردد و چشمان سوژه را پُر از حس زندگی می کند.

برای ایجاد برق چشم در یک مکان سرپوشیده، تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که مطمئن شوید یک منبع نور قابل مشاهده وجود دارد، که در چشمان سوژه شما منعکس خواهد شد. همچنین برای دستیابی به بهترین نتایج در عکاسی فضای باز، تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که سوژه خود را طوری قرار دهید که به بزرگترین منبع نور ( آسمان ) نگاه کند.

 

 

این اصول نورپردازی باید به عنوان دستورالعمل مورد استفاده قرار گیرند و قوانین سخت و سریعی نیستند. عکاسی یک هنر است، و از این رو، قوانینی که بر آن حاکم هستند روان و انعطاف پذیرند. این 4 اصل نورپردازی را می توان زیر پا گذاشت، و بسیاری از اوقات زیر پا گذاشته می شود؛ اما زمانی که با هم ترکیب شوند به طور کلی عکس های با کیفیت تری ایجاد می کنند.

با توجه به این اصول می توان نورپردازی را به خوبی رعایت کرد.

پیوند درونی :

تکنیک گرفتن عکس پرتره در نور طبیعی
ارتباط با کارشناس فنی:
ارتباط مستقیم از طریق تلگرام

| آموزش عکاسی | مفاهیم عکاسی | اصول نورپردازی| نکات مهم نورپردازی |

1 دیدگاه در “نکات مهم نورپردازی در عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.