ویدیوها, معرفی محصول

معرفی فیلتر های ND – قسمت اول

معرفی فیلتر های ND - قسمت اول

معرفی فیلتر های ND – قسمت اول


4.8/5 - (36 امتیاز)

معرفی فیلتر های ND – قسمت اول

 تهیه شده در بخش آموزشی گروه آواتصویر

لینک سایت :

avatasvir.com

آواتصویر نمایندگى رسمى کانن و نیکون در ایران

براى کسب اطلاعات بیشتر به کانال تلگرام  آواتصویر بپیوندین.

لینک کانال :

telegram.me/avatasvir

و با شمارهاى ٦٦٧٥٤٨٦٨ –  ٦٦٧٥٤٧٠٢ در تماس باشید.

 

 

معرفی فیلتر های ND – قسمت اول

The Basics | Introduction to ND Filters

 

سلام! من لَری بِکِر هستم.

ما سه قسمت فیلم آموزشی آماده کردیم که در اون ها یک ابزار بسیار هیجان انگیز برای کنترل نور رو بررسی می کنیم که به اون فیلتر چگالی خنثی یا فیلتر ND میگن.توضیحاتمون رو با مباحث پایه مثل معرفی انواع فیلتر ND شروع می کنیم و سپس راجع به نحوه ی استفاده از اون ها در عکاسی و فیلمبرداری صحبت می کنیم.بعد از اون هم من به شما یک سری نکات و ترفندهایی رو میگم که به شما کمک می کنه تا بهترین استفاده رو از فیلتر ND خودتون داشته باشید.من حتّی به شما یک اختراع جدید رو نشون میدم که خیلی از حرفه ای ها هم در مورد اون اطلاعی ندارند و کارها رو خیلیراحت تر می کنه.به عنوان یک عکّاس ما از دوربین ها و لنزهامون و تمام تنظیماتی که دارن به عنوان ابزاری برای گرفتن عکس هایی که در ذهنمون داریم استفاده می کنیم.

این قضیه رو حتّی عکّاس های آماتور هم میدونن که یک سری محدودیت هایی در ابزارهامون هست که عکس رو تحت تاثیر قرار میدن.مثلاً وقتی که سرعت شاتر به اندازه ی کافی زیاد نیست که بتونه تصویر ثابت و بدون موشِن بلِر motion blur به ما بده.در خیلی از موارد می تونین با انجام تغییراتی در تنظیمات لنز و دوربینتون به عکسی که میخواهید، برسید.ولی باز هم با یک سری محدودیت دیگه مواجه هستیم. شاید نور کافی نباشه.یا شاید نور بیش از حد زیاد باشه.

اگر نور به اندازه ی کافی نباشه و همه ی تنظیماتی که می تونستین رو روی دوربینتون انجام دادین، مثل باز کردن دیافراگم و افزایش ISO و کم کردن سرعت شاتر، کار بعدی که می تونید انجام بدید اینه که نور اضافه کنید! مثلاً با فلاش یا نور ثابت.از طرف دیگه، اگه همه چیز بیش از حد روشن بود، دیافراگم رو می بندیم و سرعت شاتر رو زیاد می کنیم و ISO را تا حدّ ممکن پایین میاریم. و اگر باز هم این کارها کافی نبودند، شما یک عینک آفتابی جلوی لنز میگذارید که دقیقاً همون چیزیه که ما بهش فیلتر چگالی خنثی یا ND می گوییم. فیلترهای ND می تونن در موقعیت های مختلفی به ما کمک کنند.

اگر یک اندازه ی مشخص برای دیافراگم برای رسیدن به عمق میدان کم در نظر داشته باشید، در حالی که در نور مستقیم آفتاب قرار دارید، حتّی با ISO 100 و سرعت شاتر زیاد هم مقدار زیادی نور وجود داره.اضافه کردن یک فیلتر ND مثل این فیلتر Hoya Pro ND مقدار خوبی از ورود نور جلوگیری میکنه و شما میتونین تصویری که می خواهید رو ثبت کنید.

یک حالت دیگه، زمانیه که برای صاف کردن حرکت، از نورده یِ زیاد استفاده می کنیم. یا شاید هم در شب از نوردهیِ زیاد برای به دست آوردن مقدار کافی نور استفاده کنیم.امّا اگه در شرایط نور روز باشیم و بخواهید 20 – 30 ثانیه نوردهی داشته باشید تا حرکت آب در یک آبشار صاف بشه و نرم تر به نظر برسه. در مقدار خوبی از نور رو خنثی می کنه و به شما کمک می کنه تا اون ND این شرایط اضافه کردن یک فیلتر مقدار نوردهی بیشتری که می خواهید رو داشته باشید. وجود دارند. ما در ویدیو ND یک سری استفاده های خاص دیگه هم برای انواع مختلف فیلترهای بعدی درباره ی این شرایط و استفاده های خاص صحبت خواهیم کرد.

معرفی فیلتر های ND – قسمت اول

فیلترهای ND در پایه های مختلف تولید میشن. یک مدل فیلترهای دایره ای (پیچیدنی) هستند و یک مدل دیگه هم فیلترهای مربعی هستند که شما اون رو در یک پایه ی نگهدارنده که به لنز متّصل هست قرار میدین.

هر کدام از این انواع فیلترها مزایا و معایب خودشون رو دارند. به عنوان مثال اگر بخواهید از یک فیلتر دایره ای پیچی استفاده کنید، به فیلتری نیاز دارید که سایزی برابر با دهنه ی لنز شما داشته باشد.

و برای همین شما فیلترهایی با سایزهای مختلف لازم دارید. و یا به وسیله ای نیاز دارید که به اون حلقه ی step down یا step up میگیم که به ما کمک می کنه تا فیلتر به روی سایزهای مختلف لنز نصب بشه.

با یک کیت ساده مثل این که شامل سه لنز Tiffen ND است می توانید چگالی نوری که می خواهید را انتخاب کنید و اون رو به لنزتون متّصل کنید. این کیت داری سه فیلتر 0.6 و 0.9 و 1.2 است و به ترتیب دو، سه و چهار استاپ میزان نور وارد شده به لنز را کاهش می دهند. و از اونجایی که این فیلترها از هر دو طرف دارای قابلیت اضافه شدن به یک فیلتر دیگه رو دارند، می تونید با روی هم نصب کردن اون ها مقدار بیشتر نور رو کاهش بدین.

با ترکیب کردن اون ها می تونید میزان نور ورودی رو پنج، شش یا هفت استاپ کاهش بدید و اگه هر سه تا فیلتر رو روی هم نصب کنید، میزان نور ورودی رو تا 9 استاپ کاهش

میدین. فقط به خاطر داشته باشید که با ترکیب کردن چند فیلتر با هم، کیفیت عکس های شما کاهش پیدا می کنه و شاید دور تصویر هم یک هاله سیاه به وجود بیاد. چیزی که شاید بهش دقّت کرده باشید اینه که وقتی میزان نور ورودی رو 9 استاپ کاهش بدیم، به این معنی هست که شما حتّی در نور زیاد هم قادر به دیدن از طریق فیلترها نخواهید بود.

پس نمی تونین برای فوکوس دستی چیزی رو ببینید و فوکوس اتوماتیک هم کار نخواهد کرد. پس شما باید در همان ابتدای کار فوکوس کنید و اتوفوکوس رو خاموش کنید و سپس فیلتر ND رو نصب کنید و بعد از اون عکس بگیرید. در اکثر مواقعی که از فیلتر ND استفاده می کنید زمان نوردهی شما انقدر طولانیه باید از یک سه پایه و یک شاتر ریموت استفاده کنید.و البته ضروریه که حتماً در حالت manual کار کنید کنترل کاملی هم بر سرعت شاتر و هم بر تنظیمات دیافراگم داشته باشید.

چالش بعدی پیش روی ما، اینه که متوجّه باشید که شاتر چه مدّت لازم هست که باز بمونه. یک راه ساده برای این کار اینه که یک میزان نوردهی بدون فیلتر ND تنظیم کنید و اون رو به عنوان مقدار نوردهی مرجع در نظر بگیرید و سرعت شاتر رو به خاطر بسپارید. سپس فیلتر یا فیلترها رو نصب کنید و تعداد استاپ هایی که توسّط فیلترهای شما مشخّص شده اند را به نوردهی مرجع خودتون اضافه کنید. به عنوان مثال اگر مقدار نوردهی مرجع در حالت بدون فیلتر 1/60 ثانیه باشد، وقتی که یک فیلتر 4 استاپ ND اضافه کنید، زمان نوردهی شما 1/4 ثانیه با همان تنظیمات دیافراگم و ISO خواهد بود.

اگر این توضیحات در ظاهر پیچیده به نظر می رسند اصلاً نگران نباشید. برای محاسبه ی این زمانها و حتّی زمانهای طولانی تر، یک سری کارتهای مرجعِ همراه وجود دارند و حتّی اپلیکیشن های ارزان قیمتی برای محاسبات فیلترهای ND موجود هستند که می توانند از کارتهای مرجع هم مفیدتر باشند. قبل از این من به فیلترهای مربعی اشاره کرده بودم. این فیلترها فرایند نصب فیلتر روی لنز رو ساده تر می کنند.

چراکه وقتی که پایه ی فیلتر مربعی روی لنز نصب می شود، شما هر فیلتر که بخواهید رو روی اون قرار میدین و از اونجایی که اکثر این پایه ها ظرفیت چند فیلتر رو دارند، می تونید اینجا هم چند فیلتر ND رو با هم ترکیب کنید.

همیشه از نزدیک ترین فاصله به لنز فیلترها رو قرار بدین تا از ایجاد گَپِ فیلتر نوری جلوگیری کنید.

 

معرفی فیلتر های ND - قسمت اول

معرفی فیلتر های ND – قسمت اول

معرفی فیلتر های ND – قسمت اول

آخرین چیزی که میخوام بهش بپردازم بحث نفوذ نور هست. در نور شدید روز و یا در شرایطی که یک منبع نور شدید پشت سر شما باشد، ممکنه که مقداری نور از طریق منظره یاب اپتیکال شما وارد بشه و وقتی که نوردهی طولانی داشته باشید میتونه بر عکس شما تاثیرگذار باشه. در این مواقع بهتره که از یک سرپوش روی منظره یاب برای جلوگیری از ورود نور استفاده کنید.

من دیدم که بعضی افراد از چسب ها ضخیم یا چیزهای مشابه اون هم استفاده می کنند، ولی یه سرپوش می تونه بهترین انتخاب باشه. در همین رابطه این رو هم بگم که یکی از نقاط ضعف استفاده از فیلترهای مربعی اینه که اونا به فیلتر شما نچسبیدن و این می تونه مواقعی که نور مایل بر جهت لنز شما می تابه باعث ورود نور ناخواسته بشه.

می تونه ایده ی خوبی باشه که هر وقت امکان داره دوربین و لنز رو از نور مستقیم آفتاب در امان نگه داریم تا از ورود نور ناخواسته مخصوصاً در هنگام نوردهی طولانی و مواقع وجود نور شدید جلوگیری کنیم.

از آن جا که اغلب اوقات اضافه کردن فیلتر به معنی از بین بردن قابلیت اضافه کردن هودِ لنز است، نگه داشتن دست یا یک کلاه روی لنز می تونه تاثیر خوبی روی نوردهی شما داشته باشه. در ویدیوی بعدی ما یک مقدار روی موضوعات عمیق تر میشیم و تنظیمات واقعی و نتایج اون ها رو می بینیم. درباره ی کارکردهای فیلترهای ND  صحبت می کنیم که باعث ایجاد جرقه های خلاقیت در شما میشه. و به شما یک سری از انواع پیشرفته ی فیلترهای ND و ابزارهای مفید که برای عکسبرداری و فیلمبرداری رو معرفی می کنیم که عاشق اونها میشین!

در ویدیوی بعدی معرفی فیلتر های ND با عنوان “فراتر از اصول پایه” با ما همراه باشید.

 

پیوند درونی:

معرفی فیلتر های ND – قسمت دوم

معرفی فیلترهای ND -قسمت سوم

پیوند بیرونی:

1 دیدگاه در “معرفی فیلتر های ND – قسمت اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.